کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
اخیراً مطالعهای توسط مؤسسه «دیلویت اکسس اکونومیکس» به سفارش مؤسسه «اسبیای» استرالیا انجام شده که نشان میدهد تنها ۲۲ درصد از استارتاپهای استرالیایی توسط زنان راهاندازی شدهاند.
مؤسسه اسبیای استرالیا، کارآفرینان زن در جستوجوی سرمایه را به شبکه جهانی سرمایهگذاران متصل میکند اما به نظر میرسد که در این مسیر زنان نسبت به مردان به دلیل پیشفرضهای جنسیتی از شانس کمتری برای دریافت سرمایه برخوردار هستند.
نتایج این مطالعه نشان میدهد که در سال ۲۰۲۲ از کل بودجهای که به استارتاپهای خصوصی اختصاص یافته، فقط ۰.۷ درصد نصیب استارتاپهایی شده که مؤسس آنها زن بوده است. این رقم در مقایسه با تعداد استارتاپهایی که توسط زنان راهاندازی شده نشان میدهد که سهم زنان از سرمایههای جذبشده در حوزه استارتاپی استرالیا به شکل چشمگیری کم بوده است.
این گزارش تأکید میکند که زنان در استرالیا سرمایه کافی برای توسعه کسبوکار خود جمعآوری نمیکنند و در این زمینه با چالش روبهرو هستند.
«جس هاتزیس»، یکی از بنیانگذاران آژانس برندسازی ویلوو اند بلیک و همبنیانگذار و مدیر ارشد بازاریابی یک برند مراقبت پوستی استرالیایی در مورد این موضوع میگوید: «نرخ پایین بودجه برای مشاغل تحت رهبری زنان همچنان یک مانع است. درحالیکه استارتاپها کمک قابل توجهی به رونق اقتصادی استرالیا میکنند، بنیانگذاران زن با موانع متعددی، بهویژه در مورد دسترسی به سرمایه روبهرو هستند.»
او در ادامه با تأکید بر این موضوع که در فضای کسبوکاری استرالیا همچنان علیه زنان سوگیری وجود دارد، میگوید: «مردان به ما نگاه میکنند و فقط به توانایی مادر شدن ما فکر میکنند. این طرز فکر تواناییهای دیگر زنان، مثل توانایی آنها در راهاندازی کسبوکار و تجارت را زیر سؤال میبرد. مردان هم پدر هستند؛ اما آیا نقش دیگری در جامعه ندارند؟»