کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

نگاهی به گزارش سال ۱۳۹۹ فلایتیو؛ از چگونگی رد کردن بحران کرونا تا رشد فروش بلیت

فلایتیو با انتشار گزارش عملکرد سالانه خود، به بررسی موقعیت‌هایی که در ۵ سال گذشته بر عملکرد سال ۱۳۹۹ این شرکت اثرگذار بوده، عملکرد یک ساله را بر اساس روند، حافظه و رویکردی ۵ ساله مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. بر اساس این گزارش فلایتیو در ۵ ماه اخیر توانسته به رشد ۵۰ درصدی در فروش بلیت‌های خارجی دست پیدا کند و می‌توان گفت این استارتاپ فعال در زمینه گردشگری تقریبا بحران کرونا را رد کرده است.

آغاز سال ۱۳۹۹ به دلیل همه‌گیری کرونا شروعی شوکه کننده برای صنعت گردشگری نه تنها در ایران بلکه در جهان بود. شیوع ویروس Covid-19 احتمالات خطرناکی را برای صنعت گردشگری ایجاد کرد و آینده این صنعت را با ابهام همراه کرد.

از سویی دیگر لغو پروازها و رزرواسیون هتل‌ها باعث شد تا حجم مبلغ استرداد شده فلایتیو به رقمی بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان برسد. چندین ایرلاین بین‌المللی عملیات خود را متوقف کردند و حتی چندین کسب‌و‌کار گردشگری در اندازه‌های مختلف در داخل کشور هم مجبور به تعطیلی شدند.

این در حالی است که امروز در حال گذر از ویروس کرونا هستیم و در این شرایط حجم پروازهای داخلی و خارجی هر روز در حال افزایش است و از تیرماه ۱۴۰۰ تا آبان ۱۴۰۰ حجم پروازهای خارجی بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است.

داستان فلایتیو از کجا آغاز شد؟

فلایتیو در بخش‌هایی از این گزارش به داستان شکل‌گیری این استارتاپ هم اشاره کرده و تلاش هم‌بنیان‌گذاران آن در نخستین روزهای فعالیت‌ برای ارائه‌ سرویس آنلاین رزرو بلیت خارجی است. راه‌حل فلایتیو بر اساس این گزارش، تجمیع پروازهای خارجی از ایرلاین‌های مختلف در یک خدمت آنلاین برای اولین بار در ایران بوده است.

فلایتیو در سال ۱۳۹۶ رزرو هتل را برای سادگی تجربه کاربران، فراهم کرد و از اپ موبایل فلایتیو پرده رونمایی کرد. همچنین اواخر  همین سال جایگاه سوم فروش پرواز خارجی در ایران را کسب کرد. در ۱۳۹۷ نیروی انسانی فلایتیو به ۱۰۰ نفر رسید و  همچنین در فروش پروازهای خارجی اول شد.

در سال ۱۳۹۸ تعداد هتل های خارجی به یک  میلیون رسید و در سال ۱۳۹۹ با ریبرندینگ به کار خود ادامه داد. این روند نشان داد، خلق تجربه مدرن و پایدار سفر تلاشی است که فلایتیو همواره تلاش کرده آن را حفظ کند.

از ریبرندینگ تا رشد 5 ساله

فلایتیو بر اساس این تغییرات، گزارشی از عملکرد خود در سال ۱۳۹۹ منتشر کرده تا فعالان این حوزه تصویری کامل‌تر از رویدادهای سال ۱۳۹۹ داشته باشند. گزارش فلایتیو علاوه‌بر مرور عملکرد سال ۱۳۹۹، درباره روند بازسازی برند (Rebranding) و همچنین رشد ۵ ساله این شرکت نیز توضیح داده است.

مهم‌ترین مسائلی که فلایتیو در گزارش خود به آن‌ها پرداخته، تاثیر کمپین ری‌برندینگ بر رشد فلایتیو با وجود بحران همه‌گیری، همچنین چگونگی رفتار کاربران این آژانس آنلاین گردشگری به‌ویژه در دوران کرونا است.

فلایتیو در گزارش سالانه خود بارها بر این موضوع تاکید کرده که سفر برای این کسب‌وکار نه فقط رفتن به جایی، بلکه تلاش برای ارائه خدمات مطلوب به مشتریان است. از همین رو در این گزارش آمده: «با پیش آمدن کرونا، متوقف نشدیم و اوج بیشتری گرفتیم. ما تجربه هیجان انگیز  و زندگی ساز سفر را خلق می کنیم و باور داریم هر سفر، خواسته یا ناخواسته تغییری بی‌مانند در زندگی انسان به وجود می آورد. در این زمینه، در مردادماه ۹۹ با اجرای کمپین «دل مون لک زده برای یه سفر خوب» از هویت بصری و معنوی جدید فلایتیو رونمایی شد.»

اثرگذاری این ریبرندینگ به طور محسوس در عملکرد فلایتیو احساس شده است. بر همین اساس بعد از ریبرندینگ، نرخ کلیک ٪۴۳ و همچنین ایمپرشن در روز به ۱۷۴۰ رسیده است. این در حالی است که پیش از اجرای این پروژه ٪۶ نرخ کلیک روزانه فلایتیو بود و ۱۲۶۳ ایمپرشن در روز را تجربه می‌کرد.

سهم بیشتر آقایان در بین مشتریان فلایتیو

فلایتیو با اشاره به این‌که مسافرانش تا کنون به ۱۳۷ کشور دنیا سفر کرده‌اند، بر این موضوع نیز تاکید دارد که در سال ۱۳۹۹ میزان ۴۱٪ از مشتریانش خانم‌ها و ۵۹٪ از مشتریانش آقایان بوده‌اند. از نکات جالب گزارش، دورترین مقصدی است که فلایتیو به آن بلیط فروخته است، یعنی پرواز تهران – اوکلند (نیوزیلند) با ۱۵۰۲۹ کیلومتر مسافت.

آمار رشد و فروش فلایتیو در این گزارش ذکر شده و با در نظر گرفتن این آمار می‌توان تغییرات و تاثیر واکسیناسیون عمومی و بازگشایی مرزها به روی گردشگران را مشاهده کرد. حجم فروش فلایتیو در سال ۱۴۰۰ از نظر تعداد مسافرین دوبرابر و از نظر رقم فروش ریالی سه برابر شده.

شهرهایی که بیشترین مسافر را داشته‌اند

در بخشی از گزارش سالانه فلایتیو به شهرهایی که بیشترین مسافر را در سال ۱۳۹۹ به خود اختصاص داده‌اند اشاره شده است. بر اساس تحلیل داده‌های فلایتیو، تهران، مشهد، شیراز، اهواز، تبریز، کیش، اصفهان، بندر عباس، یزد، کرمان، بوشهر، کرمانشاه، ارومیه، زاهدان، در گروه شهرهایی قرار گرفته‌اند که در سال ۱۳۹۹ بیشترین کاربر را داشته‌اند.

در همین راستا نیز، افزایش پروازها به افزایش حجم عملیات فلایتیو منجر شده و تیم فلایتیو در زمان انتشار این گزارش با ۱۶۳ نفر نیروی انسانی با رشدی نزدیک به ۱۰ درصد، در تعداد نیروی انسانی همراه بوده است.

فلایتیو در گزارش خود اثرگذاری کرونا بر جریان نیروی انسانی خود را نیز مورد بررسی قرار داده است. بر اساس این گزارش در طی سال ۱۳۹۹ گزینه دورکاری و نزدیک کاری برای بسیاری از همکاران فلایتیو فراهم شده است.

حرکت در مسیر جهانی

افزایش تعداد تامین کنندگان برای توسعه عملکرد فلایتیو اهیمت قابل توجهی داشته است. فلایتیون با ارائه آمارهایی در این حوزه اعلام کرده که افزایش تعداد تامین کنندگان در کشورهای آلمان، انگلیس، امارات، چک و نروژ به منظور گسترش خدمات به مسافران انجام شده است.

همچنین فلایتیو با ورود به بازار بین المللی مسیری جدید را برای خود ترسیم کرده. در این مسیر، فرایند ارائه خدمات به استارتاپ‌های گردشگری در کشورهای بحرین، ویتنام، آلمان، نروژ و امارات آغاز شد و همین موضوع به ایجاد درآمد ارزی فلایتیو برای کشور منجر شد.

قرارداد جهانی آمادئوس نیز از موضوعات قابل توجه است. بر اساس این قرارداد، دسترسی نامحدود به شبکه خدمات جهانی نیز ممکن شد.

از سویی دیگر فلایتیو در بخشی از این گزارش تاکید کرده: «با فراهم کردن زیرساخت آنلاین توانستیم بسیاری از هتل های بدون رزرو اینترنتی را آنلاین کنیم. همچنین بیش  از ۲۰۰ هتل را مستقیم و بدون واسطه به هتل های تحت پوشش اضافه کردیم که منجر به ارائه بهترین نرخ رزرو  هتل به مشتریان شده است.»

توسعه زیرساخت‌های فنی

توسعه عملکرد فنی اپلیکیشن و سایت فلایتیو از مواردی است که منجر به بهبود و رشد عملکرد فلایتیو شود. در بخشی از این گزارش به ارائه نسخه جدید اپلیکیشن اندروید با طراحی جدید و به روزرسانی خودکار با آخرین نسخه وب سایت و اثرگذاری آن روند کلی اپلیکیشن و وبسیات فلایتیو اشاره شده است.

بر این اساس، افزایش سرعت و سهولت استفاده از وب سایت با ارائه نسخه جدید مطابق با تکنولوژی روز وب (React) و همچنین ارائه نسخه PWA وب سایت برای آسانی استفاده در دستگاه‌های همراه بسیار اثرگذار بوده است.

همچنین بیش از ۲۰۰ به روزرسانی محصول به منظور  ارائه امکانات جدید و بهبود تجربه کاربری انجام شده است. افزودن بیش از ۱۵ سرویس جدید به  زیرساخت سرویس های فلایتیو و علاوه بر آن افزایش ظرفیت پذیرش درخواست هم زمان با استفاده از معماری توزیع شده Uptime نود و نه درصدی کلی سرویس های فلایتیو را شکل داده است.

قابلیت جدید در تلفن گویا IVR 

فلایتیو همچنین در این گزارش به فناوری‌های جدیدی که در مرکز تماس خود از آنها استفاده کرده نیز اشاره کرده است. بر اساس این قابلیت، کاربران می‌توانند با وارد کردن کد پیگیری خرید خود، به صورت مستقیم به کارشناس محصول مربوطه برای دریافت پشتیبانی متصل شوند تا در زمان دریافت پشتیبانی آنها، صرفه جویی شود. 

همچنین اضافه شدن قابلیت ثبت تیکت پشتیبانی نیز امکان مهمی دیگری است که در فلایتیو فراهم شده. بر اساس این روش درخواست‌های کاربر مثل استرداد آنلاین به صورت مستقیم با چند کلیک از پنل مدیریتی فلایتیو  انجام می شوند و کاربر را از تماس تلفنی با پشتیبانی بی نیاز می‌کند.

اهمیت تولید محتوا و اطلاع‌رسانی در فلایتیو

از دیگر تغییرات ۱۴۰۰ تمرکز فلایتیو بر روی گسترش دانش از سفر از طریق محتوا و ایجاد همکاری‌ها و روایت‌های گسترده در شبکه‌های اجتماعی است. کانال‌های اجتماعی فلایتیو در سال ۱۴۰۰ رشدی چشم‌گیر را تجربه کردند و صفحه فلایتیو رشدی ۶۰ درصدی را تجربه کرد.

تلاش فلایتیو در اجرای مسئولیت اجتماعی

فلایتیو در گزارش سالانه خود بر این موضوع تاکید کرده که گسترش تجارت آنلاین و همچنین شیوع کرونا، روند تغییر در جریان تجارت الکترونیکی را تحت تاثیر قرار داده است. مواجه شدن آژانس‌های گردشگری با شرایط جدید و مشکلات پیش روی آنها برایی فلایتیو مهم و قابل توجه بوده است.

از سویی دیگر فلایتیو باور دارد که همچنان  بخش گسترده‌ای از خرید بلیط و رزرو هتل به صورت آفلاین انجام می‌شود. همچنین وجود رقابت یکی از ارکان اصلی در صنعت های سالم و شفاف است، به ویژه در صنعتی مانند گردشگری، تا بتواند بهترین خدمات را به مسافران ارائه کند.همین موضوع منجر شد فلایتیو، داشبوردها و پنل‌هایی اختصاصی برای همکاران آژانسی خود ایجاد کند که روند  کاری آنها وضعیت مطلوب‌تری را تجربه کند.

همچنین فلایتیو در گزارش خود تاکید کرده که: «در زمینه قیمت‌گذاری، تا حد ممکن تلاش کردیم که سود خود را به همکاران خود منتقل کنیم تا ظرفیت  رقابت وجود داشته باشد. ما بر این باور هستیم که ایجاد مونوپلی و انحصار در صنعت، تنها به سود عده کمی  است و در نهایت به ضرر مشتری.»

بر اساس همین سیاست، فلایتیو تلاش کرده قدرت کسب وکارهای کوچک در رشد و شکوفایی اقتصادی را نادیده نگیرد. حمایت از آژانس‌های گردشگری اصلی ترین خدمت و مسئولیت اجتماعی فلایتیو در سال گذشته عنوان شده است. این موضوع از آنجایی اهمیت دارد که با اقداماتی که  انجام شده، جلوی ایجاد انحصار گرفته شود.

جوهره‌برند فلایتیو از دیگر موضوعاتی است که در این گزارش به آن‌ اشاره شده است. فلایتیو با توجه به کهن‌الگوی کشف‌کننده، از مفهوم سفر دو برداشت اصلی را در نظر دارد، یکی به معنای سفر بیرونی و گردشگری، و دیگری سفر درونی و شناخت بهتر خود و دنیای پیرامون. بر این مبنا، شعار هویتی یا تگلاین این شرکت، عبارت «دنیات رو کشف کن» است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/6bvq
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.