کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

همراه اول توکن اختصاصی خود را عرضه می کند!

برنامه‌ اپراتور بزرگ مخابراتی کشور برای راه‌اندازی یک پلتفرم بلاکچینی

مرکز تحقیق و توسعه اپراتور همراه اول اعلام کرده در نظر دارد ضمن طراحی و پیاده‌سازی پلتفرم بلاکچین همراه اول، توکن اختصاصی این شرکت را هم تعریف کند.

آن‌طور که این شرکت بزرگ حوزه فناوری اطلاعات کشور خبر داده سامانه «بلاکچین همراه اول» که توسط مرکز تحقیق و توسعه این اپراتور طراحی و توسعه‌ یافته، در نمایشگاه بین‌المللی ایران تلکام ۲۰۲۱ در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است. شاید این خبر را با هر درجه‌ای از احتمال تحقق آن، باید مهم‌ترین خبر حوزه رمزارزها در داخل کشور در هفته‌ای که گذشت، قلمداد کرد؛ ورود یکی از غول‌های صنعت و بازار اپراتورها به حوزه‌ای که به نظر می‌رسد در سال جدید میلادی بیشتر از همیشه از آن خواهیم شنید.

همراه اول در رقابت بسیار تنگاتنگی با رقیب باهوشش ایرانسل در تلاش است که از فناوری‌ها و روندهای روز دنیا عقب نماند و ورود به حوزه بلاکچین و معرفی توکن شاید یکی از برگ‌های تازه این رقابت باشد. این روزها فناوری بلاکچین به یکی از موضوعات رایج تبدیل شده و کمتر صنعتی است که در آینده، خود را با این فناوری درگیر نبیند؛ صنعت تلکام نیز از این قاعده مستثنی نیست و به نظر می‌رسد بازیگران داخلی آن ‌هم این ضرورت را به‌خوبی درک کرده‌اند.

شرکت همراه اول که خود را یکی از پیشگامان عرصه فناوری و یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین اپراتورهای منطقه می‌داند، اعلام کرده با این کار قصد دارد از ظرفیت‌های این فناوری استفاده کند. همراه اول اعلام کرده قرار است در این پروژه، یک شبکه بلاکچینی کنسرسیومی مبتنی بر کروم (Quorum) به شکل نیمه‌متمرکز و مبتنی بر مجوز راه‌اندازی شود؛ نوع حاکمیت این شبکه مانند شرایط و چگونگی ورود اعضای جدید به آن، توسط اعضای اصلی که شامل همراه اول به‌عنوان ارائه‌دهنده بستر می‌شود، تعیین می‌شود.

در این شبکه بلاکچینی یک توکن اصلی به نام رمزارز همراه وجود دارد که کاربران می‌توانند با آن از خدمات تعریف‌شده توسط این شرکت استفاده کنند. این خدمات شامل پرداخت‌های مربوط به انواع خدمات همراه اول مانند خرید بسته اینترنت است، ولی این شرکت گفته تنوع و دامنه چنین خدماتی به‌مرور گسترش می‌یابد.

در گزارشی که این شرکت در اختیار رسانه‌ها قرار داده است بومی‌سازی و تأمین نیاز به شبکه بلاکچین تحت مجوز برای کسب‌وکارهای مبتنی بر بلاکچین در داخل کشور، ایجاد مدل‌های کسب‌وکار جدید و ارائه سرویس‌های نوین مالی و غیرمالی توسط همراه اول و ایجاد یک بستر غیرمتمرکز، شفاف و ایمن با پتانسیل انجام تعاملات مالی در کشور از جمله ضروریات اجرای این پروژه معرفی شده است.

همراه اول همچنین عنوان کرده دستاوردهای حاصل از اجرای این پروژه شامل شبکه ملی بلاکچین با قابلیت توسعه افقی و عمودی، توکن اصلی شبکه به نام رمزارز همراه، توکن وفاداری با قابلیت تبدیل به رمزارز همراه و بالعکس، توکن پایدار با پشتوانه دارایی خارج از زنجیره، توکن پایدار با پشتوانه سایر توکن‌ها و همچنین صرافی غیرمتمرکز جهت تبادلات توکن‌های موجود و آینده می‌شود.

همراه اول قصد دارد تمامی حوزه‌های کسب‌وکار را که نیازمند تعامل چند عضو بر پایه شفافیت، امنیت، عدم اعتماد و اتوماسیون هستند، برای استفاده از این پروژه ترغیب کند. از قرار معلوم این پلتفرم در حوزه‌های اقتصاد، فناوری‌های مالی نوین و نیز در تلفیق با سایر فناوری‌ها مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیا قابل ‌استفاده خواهد بود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/9gl1
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.