کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

همه تردیدها درباره کوینکس

درباره یک صرافی که ادعای خارجی بودن دارد اما همه تمرکزش را روی کاربران ایرانی گذاشته است

اگر بخواهید به‌صورت شخصی وارد دنیای معاملات رمزارزی شوید، چند راه بیشتر ندارید. راه نخست شما این است که در یکی از صرافی‌های رمزارزی معتبر داخلی ثبت‌نام و احراز هویت کنید تا وارد این فضا شوید یا اینکه از طریقی کار خود را به صرافی‌های خارجی بسپارید؛ کاری که برای ما ایرانی‌ها با وجود انواع تحریم‌ها و قوانین محدودکننده بسیار سخت و پرریسک به نظر می‌رسد.

اما در این میان، ‌مدتی است که برخی در تلاش هستند تا فضایی را فراهم کنند که نشان دهند صرافی‌های داخلی نیز امن نیستند و هر لحظه احتمال مسدودی اموال آنها وجود دارد و بسیاری از کاربران را به سمت صرافی‌های خارجی سوق می‌دهند که به نظر می‌رسد با اهدافی خاص راه‌اندازی شده‌اند.

صرافی کوینکس از جمله صرافی‌هایی است که هرچند در خارج از کشور مستقر است و به لحاظ امنیت دارایی نیز می‌تواند دارایی کاربران ایرانی را دچار چالش کند، اما به شکل گسترده‌ای در داخل کشور در حال تبلیغ است و عملاً به تنها صرافی خارجی تبدیل ‌شده که ردپای آن به شکل گسترده در داخل ایران وجود دارد.

اگر سری به سایت اصلی این صرافی بزنید، متوجه می‌شوید که حتی برای کاربران ایرانی این صرافی زبان فارسی در نظر گرفته ‌شده تا به‌راحتی بتوانند از این پلتفرم تبادل استفاده کنند، ولی هنگام ثبت‌نام در قسمت قبول قوانین و مقررات کماکان این موارد به‌صورت انگلیسی وجود دارد و کاربر ایرانی احتمالاً فقط با زدن تیک آن و بدون احراز هویت مشخصی برای تبادل رمزارز وارد این صرافی می‌شود.

اما سؤال اصلی اینجاست که این صرافی چگونه یا با حمایت چه کسی یا کسانی وارد عرصه تبادل رمزارز در ایران شده است. مرکزیت این صرافی کجاست و چرا باید کاربران ایرانی که بارها از سوی صرافی‌های خارجی سرمایه‌شان بلوکه شده و نقره‌داغ شدند، بار دیگر به این صرافی اطمینان کنند؟

واقعیت آن است که در حال حاضر صرافی‌های داخلی و پلتفرم‌های تبادل رمزارز ایرانی سال‌هاست با حساسیت‌های فراوان از سوی رگولاتوری به‌سختی فعالیت می‌کنند و بارها نیز با تهدید بسته‌شدن و توقف فعالیت مواجه شده‌اند، اما به هر ترتیب توانسته‌اند موقعیت خود را حفظ کنند و با تقویت جایگاه خود به‌دنبال رگولاتوری دقیق فعالیت خود هستند.


نشسته در مالزی، چشم‌دوخته به تهران؟!


صرافی کوینکس که بر مبنای برخی گمانه‌زنی‌ها گفته می‌شود در مالزی مستقر است، چگونه توانسته در داخل ایران به‌آسانی فعالیت تبلیغاتی و جذب مخاطب کند؛ بدون اینکه نگرانی در بحث تحریم‌ها و قوانین محدودکننده خارجی برای کاربران ایرانی داشته باشد؛ این سؤالی است که پاسخ روشنی برای آن وجود ندارد.

این در حالی است که چندی پیش سرهنگ رامین پاشایی، معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا به کاربران صرافی کوینکس هشدار داد که این صرافی که به‌دلیل یکسری مشکلات فنی و امنیتی از گوگل‌پلی حذف‌ شده، هر لحظه ممکن است به بهانه وجود تحریم‌ها، دارایی و سرمایه کاربران را مسدود کند.

همچنین رحیم زارع، نماینده مجلس و عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی در مرداد 1400 طی نامه‌ای به محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در خصوص فعالیت صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی در ایران هشدار داد. زارع در این نامه با اشاره مستقیم به نام صرافی کوینکس بیان کرده که بیش از 60 درصد از کاربران این صرافی را ایرانی‌ها تشکیل می‌دهند و به نظر می‌رسد این صرافی تنها در راستای جذب سرمایه‌های شهروندان ایرانی فعالیت می‌کند.

شاید پیش‌بینی رحیم زارع در خصوص میزان کاربران ایرانی کوینکس خوش‌بینانه باشد؛ چراکه برخی آمارهای تأیید‌نشده نشان می‌دهد که بیش از 80 درصد کاربران این صرافی را ایرانی‌ها تشکیل می‌دهند؛ اما نکته اینجاست که با وجود اینکه یک سال پیش توسط یکی از نمایندگان مجلس این هشدار مطرح‌ شده، آیا قوه قضائیه و دادستان کل کشور رسیدگی در این مورد را انجام داده‌اند یا خیر؟

سال 2014 صرافی ایرانی با نام کوینکس کار خود را آغاز می‌کند. هرچند دامنه این صرافی با مدیریت سپهر محمدی IR ثبت شد، اما در حال حاضر این وب‌سایت هیچ‌گونه فعالیتی ندارد. این صرافی هم در ابتدا با هدف تبادل رمزارز شکل گرفت و اگرچه این ادعا وجود دارد که ارتباطی میان کوینکس‌ها وجود ندارد، اما دو اسم مشابه با یک فعالیت مشابه و ایرانی‌های زیادی که در صرافی کوینکس حضور دارند، سؤال‌های بسیاری را به ذهن متبادر می‌کند.


شیوه جذب چگونه است؟


اگر سری به پلتفرم‌های مختلف تبلیغاتی در ایران بزنید و حتی مارکت‌پلیس‌های داخلی ایرانی را بررسی کنید، آثاری از کوینکس را مشاهده می‌کنید.

به‌طور مثال اگر به کافه‌بازار سری بزنید، هرچند خود اپلیکیشن این صرافی برای دانلود وجود ندارد، اما چندین اپ آموزشی در خصوص این صرافی موجود است که می‌توانید آن را دانلود کنید تا در خصوص نحوه معامله در کوینکس آموزش ببینید، اما در مایکت بدون توجه به محدودیت‌های موجود در خصوص فعالیت صرافی‌های خارجی در ایران قابلیت دانلود اپلیکیشن این صرافی با 200 هزار نصب در مایکت را مشاهده می‌کنید و به‌راحتی می‌توانید با اینترنت نیم‌بها این اپلیکیشن را دانلود کنید.

همچنین کوینکس یک صفحه معرفی نیز در آپارات دارد که به‌راحتی فیلم‌های آموزشی استفاده از این صرافی در داخل آن قرار می‌گیرد.

نکته اینجاست که همین مارکت‌پلیس‌های ایرانی اپ‌هایی مانند توییتر، یوتیوب و کلاب‌هاوس را برای دانلود کاربران قرار نمی‌دهند، اما دسترسی آزادی را برای اینکه کاربران ایرانی سرمایه‌های خود را به‌آسانی از کشور خارج کنند، فراهم می‌کنند. حتی شنیده می‌شود برخی از کاربرانی که در کلاس‌های آموزشی رایگان آنلاین برای ورود به بازار رمزارز شرکت می‌کنند نیز مستقیماً به این صرافی هدایت می‌شوند.


تبادل مالی در کوینکس برای ایرانی‌های داخل کشور چگونه است؟


این صرافی تبادل مالی ریالی با ایرانی‌ها ندارد (که شواهد نشان می‌دهد اگر امکان آن وجود داشت، درگاه پرداخت ریالی در این صرافی در نظر گرفته می‌شد)، اما کاربران از صرافی‌های داخلی ایران در این مسیر استفاده ابزاری می‌کنند.

حال چگونه این کار را انجام می‌دهند؟ کاربران در صرافی‌های داخلی تتر خریداری و از این طریق به کیف پول خود در کوینکس منتقل می‌کنند تا به معامله بپردازند و اگر کاربران به ریال نیاز داشته باشند، رمزارزهای خود را پس از تبدیل به تتر به صرافی داخلی بازمی‌گردانند و آن را به ریال تبدیل می‌کنند.

از همین رو صرافی‌های داخلی خواسته یا ناخواسته در راستای سرویس‌دهی به کوینکس قرار می‌گیرند و با یک واسطه کار کاربران این صرافی را آسان می‌کنند.

در حال حاضر چندین صرافی معتبر رمزارزی در ایران حضور دارند که با یک رگولاتوری مطمئن می‌توان اطمینان کاربران را به آنها دوچندان کرد و با آگاهی بیشتر کاربران، جلوی خروج سرمایه از کشور را گرفت.

از طرفی در داخل ایران کاربران به‌آسانی می‌توانند به مدیران ارشد صرافی‌ها دسترسی داشته باشند، اما در طرف مقابل در خصوص هرگونه ابهامی در خصوص کوینکس چه کسی پاسخگو است؟ اگر روزی سرمایه‌های مردم مسدود و بلوکه شود، چه کسی به این موضوع پاسخ خواهد داد؟ آگاهی‌بخشی و رگولاتوری این حوزه بیش از هر زمانی می‌تواند جلوی این مسیر را بگیرد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/0869
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.