کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

همه فناوری‌های ناکام ضدسیگار

مشکل استعمال دخانیات نه‌تنها سیگاری‌ها بلکه همگان را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ اینکه در دهه جدید برای تغییر نحوه نگرش خود به سیگاری‌ها و ترک سیگار به نوآوری روی آوریم، اهمیت حیاتی دارد

بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار سالانه جان بیش از 480 هزار نفر را می‌گیرد، با این حال میلیون‌ها نفر به سیگار کشیدن ادامه می‌دهند. اما مشکل فقط به خود سیگاری‌ها مربوط نمی‌‌شود، بلکه روش‌های ترک سیگار از کمبود نوآوری رنج می‌برند. نبود نوآوری در این زمینه دلایل پیچیده و بی‌شماری دارد.

سیگاری‌های کمتر یعنی سودآوری کمتر
از دید مالی بسیاری از شرکت‌های دخانیات نمی‌خواهند پایگاه مشتریان خود را از دست بدهند. سیگار کشیدن هم برای صنعت و هم برای دولت تجارتی سودآور است. درآمد مالیاتی سیگار و سایر محصولات تنباکو مبلغ قابل توجه تقریباً 20 میلیارد دلار در سال برای دولت است.

گرچه نفوذ لابی‌گران دخانیات به اندازه گذشته قوی نیست، اما آنها تأثیر زیادی بر سیاست‌های دولت دارند و ممنوعیت برخی مایعات ویپ توسط دولت ترامپ یکی از شواهد آن است؛ لابی‌های دخانیات از سال 1990 تقریباً 60 میلیون دلار به سیاست‌مداران جمهوری‌خواه کمک کرده‌اند. ترامپ در چندین شرکت دخانیات سرمایه‌گذاری مالی داشت و تا زمانی که در سال 2018 آنها را فروخت، 1/2 میلیون دلار درآمد از این سهام کسب کرد.

از جنبه سیاسی نوآوری در نتیجه این نفوذ خفه شده است. در حالی که تصمیم‌گیرندگان کلیدی دست در جیب شرکت‌های دخانیات دارند، نوآوری در ترک سیگار همچنان تضعیف خواهد شد.

سیگار کشیدن انتخاب شخصی است؟
سیگار کشیدن برای افراد غیرسیگاری موضوعی ساده است: بسیاری از افراد و مشاغل به طور یکسان سیگار کشیدن را با این الگو می‌سنجند که این یک انتخاب است، نه اعتیاد. اگر مردم واقعاً بخواهند سیگار را ترک کنند، ترک خواهند کرد. در نتیجه سیگار کشیدن از سوی جامعه و ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی به‌عنوان یک کل دیده می‌شود و آن را تنها یک نگرانی ویژه خود سیگاری‌ها می‌دانند. به این ترتیب یک رویکرد «ما و آنها» ایجاد شده که از پیدایش نوآوری واقعی در راهبردهای ترک سیگار جلوگیری می‌کند.

سیگار یک انتخاب تلقی می‌شود و در نتیجه تصور می‌شود که ترک آن بر عهده خود فرد است. البته موضوع پیچیده‌تر است. سیگار مشکلی است که همه افراد را به روش‌های گوناگون تحت تأثیر قرار می‌دهد. اثرات سیگار کشیدن غیرفعال به خوبی مستند شده و تأثیر مالی آن از جنبه هزینه مراقبت‌های بهداشتی و کاهش بهره‌وری قابل توجه است.

خطر مشکلات سلامتی ناشی از سیگار کشیدن به‌ندرت برای بازداشتن افراد سیگاری از ادامه عادت کافی است. بیشتر محصولات دخانیات از طریق تصاویر گرافیکی بیماری‌ها حاوی هشدار ضد سیگار هستند، با این حال سالانه میلیون‌ها نفر به سیگار کشیدن ادامه می‌دهند.

با در نظر گرفتن این موضوع کسب‌وکارها و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند به مشو‌ق‌های زیادی متوسل شوند. به عنوان مثال زوریخ بیمه عمر را همراه با توصیه‌هایی در مورد نحوه ترک سیگار برای افراد سیگاری ارائه می‌دهد.

این توصیهها نه‌تنها از طریق مزایای سلامتی بلکه به وسیله پاداش‌های مالی برای ترک سیگار ارائه می‌شود؛ ترک کامل سیگار منجر به کاهش قابل توجه حق بیمه سلامت می‌شود که به افراد سیگاری انگیزه بیشتر و اثرگذارتر برای ترک می‌دهد. اما دهه جدید نیازمند نوآوری‌هایی در فناوری پزشکی و دیجیتال برای افزایش تشویق مردم به ترک سیگار است.

فناوری تنفس مصنوعی
تلفن‌های هوشمند پایه و اساس بسیاری از نوآوری‌های دیجیتال در ترک سیگار هستند که به عرضه‌کنندگان برنامه‌های مراقبت بهداشتی امکان ارائه برنامه‌های پیشگیری مقیاس‌پذیر را می‌دهند. این امکان به نوبه خود محدودیت‌های ترک سیگار به‌ویژه برای دسترسی به سیگاری‌های مسن یا کسانی که در مناطق روستایی هستند، برطرف می‌کند. اما بسیاری از شرکت‌ها مانند پیوت (Pivot) در حال ترکیب اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند با فناوری‌های دیگر برای تشویق به ترک سیگار بیماران هستند.

پیوت که توسط شرکت بهداشت دیجیتال Carrot Inc در ایالات متحده ایجاد شده، به وسیله بلوتوث به یک حسگر تنفس موبایلی وصل می‌شود که بر سطح مونوکسید کربن کاربر نظارت می‌کند. سپس در برنامه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا کاربر پیشرفت خود را در طول زمان نیز پیگیری کند.

دستگاه سنجش تنفس با روند آموزش و فعالیت‌های زنده درون‌برنامه‌ای ترکیب شده تا به آموزش کاربر و تقویت رفتار مثبت کمک کند. توانایی این برنامه در ردیابی تغییرات بدن در طول زمان نیز به کاربران کمک می‌کند تا روند کلی خود را تجسم کنند که به موفقیت آن کمک می‌کند.

حسگر پوشیدنی برای جلوگیری از رفتارهای منفی
نمونه خوبی از فناوری نوآورانه مورد استفاده برای تشویق به ترک سیگار را می‌توان در حسگر پوشیدنی دانشگاه Case Western Reserve دید. این فناوری شامل یک اپلیکیشن گوشی هوشمند و دو بازوبند پوشیدنی است. زمانی که حسگرها حرکات مربوط به سیگار کشیدن، مانند روشن کردن سیگار را تشخیص ‌دهند، یک متن یادآور شخصی‌سازی‌شده برای کاربر ارسال می‌کند. این فناوری با یک برنامه سفارشی ترک سیگار و آموزش تمرکز حواس ترکیب شده است. به این ترتیب رفتارهای منفی برجسته می‌شود و به کاربر امکان تصمیم‌گیری مثبت با پشتوانه آموزش را می‌دهد.

چسب‌های دیجیتال آزادسازی نیکوتین
چسب‌ نیکوتین در زمینه ترک سیگار چیز جدیدی نیست، اما معرفی دیجیتال نمایی جدید به آن می‌بخشد. چسب‌های دیجیتالی ترنسدرمال (transdermal) مانند نوع توسعه‌یافته توسط Chrono Therapeutics در فواصل معینی بر پایه زمانی که میل به سیگار به اوج خود می‌رسد، نیکوتین را در پوست آزاد می‌کند.

این کار با میل به سیگار صبحگاهی (زمانی که هوس در اوج خود است) از طریق نفی آن در هنگامی‌که فرد سیگاری در خواب است، مبارزه می‌کند. این چسب‌ها میل سیگاری‌ها را بر پایه پژوهش‌ها و داده‌ها کاهش می‌دهند و رویکرد سنجیده‌تر و دقیق‌تری برای ترک سیگار با نرخ موفقیت بالاتری ارائه می‌دهند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/xt6o
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.