کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
وینگ گزینههای تحویل پهپاد را برای مشتریان دوردش (Doordash) در لوگان استرالیا بررسی میکند. دوردش با آلفابت وینگ همکاری میکند تا به مشتریان راههای آسانتری برای تحویل کالا از طریق پهپاد پیشنهاد دهد.
وینگ میگوید از ابتدای این هفته، تعداد کمی از کاربران دوردش در لوگان استرالیا میتوانند اقلام ساده و خواربار خاصی را از طریق برنامه دوردش سفارش دهند و آنها را با پهپاد وینگ، معمولاً ظرف ۱۵ دقیقه یا کمتر، تحویل بگیرند.
تحویل معمولی دوردش نیز بسیار شبیه به این تجربه است و در تحویل با پهپاد نیز مکان GPS سفارشها در زمان واقعی ردیابی میشود. شاید تنها تفاوت عمده این باشد که بر خلاف تحویل استاندارد دوردش، از مشتریانی که از طریق پهپاد سفارش میدهند، خواسته میشود یک نقطه تحویل را در برنامه مشخص کنند و در آنجا بسته خود را با خیال راحت از پهپاد پایین آورند.
وینگ در وبلاگ شرکتی خود خاطرنشان میکند: «مشارکت دوردش فتح بابی به سوی باز کردن پلتفرم وینگ است تا به این بهانه خدمات تحویل این پلتفرم از طریق اپلیکیشنهای شخص ثالث قابل دسترس باشد.»
در حالی که وینگ به شکل سنتی خدمات تحویل را بهطور مستقیم به مشتریان مسکونی و تجاری ارائه میدهد، سایمون روسی از جنرال موتورز وینگ استرالیا در بیانیهای مطبوعاتی گفت: «برای تسریع بیشتر توسعه فناوری خود، ما بهطور فزایندهای با بازارها و شرکای لجستیکی برای گسترش گزینههای تحویل آنها همکاری خواهیم کرد. ما بر این تمرکز کردهایم که تحویل سریع هواپیماهای بدون سرنشین را برای این شرکتها و مشتریانشان مقرونبهصرفه و پایدار کنیم.»
برای دوردش این همکاری نشاندهنده تعهد مداوم شرکت به فناوری تحویل خودکار است. سال گذشته، دوردش از آزمایشگاه DoorDa0h رونمایی کرد. در این آزمایشگاه یک بخش نیز به راهحلهای اتوماسیون ساختمان و رباتیک برای تحویل لست مایل اختصاص داده شده بود. دوردش بهطور مجزا رباتهای تحویلدهنده از جمله فناوریهای استار شیپ را از فروشندگان گرفته و آزمایش کرده است.
تحویل هواپیمای بدون سرنشین میتواند مکمل بسیار خوبی برای خدمات تحویل زمینی ما باشد. ربکا باروز از جنرال موتورز دوردش استرالیا در بیانیهای گفت: «پهپادهای تحویلی دوردش یک گزینه تحویل سریع و کارآمد برای سفارشهای کوچکتر با وزن بیش از یک کیلوگرم است و باعث میشود تحویلهای بزرگتر از طریق تحویل زمینی آزاد شود.»
همکاری وینگ با دوردش در یک زمان خاص برای صنعت تحویل هواپیماهای بدون سرنشین اتفاق میافتد. موانع فنی، لجستیکی و مالی، مانع از پیشرفت بازیگران اصلی برای تحویل هواپیماهای بدون سرنشین شدهاند؛ با فرض اینکه این امر یک چشمانداز قابل دستیابی باشد.
گزارشی از بلومبرگ در اوایل سال جاری نشان داد که برای مثال آمازون که سالهاست در حال توسعه پهپادهای تحویلی است، هنوز بر نگرانیهای ایمنی کلیدی و محدودیتهای فناورانه غلبه نکرده است. وینگ بهطور عاقلانه دامنه خود را کوچکتر نگه داشته و روی چند بازار منتخب از جمله چندین شهر در سراسر استرالیا، فنلاند، ویرجینیا و تگزاس در ایالات متحده تمرکز کرده است.
این شرکت مجبور است با مشکلات مربوط به خود، از جمله همسایگانی که از پروانههای بلند پهپادها و اختلالات پروازی مربوط به آبوهوا عصبانی شدهاند، دستوپنجه نرم کند. اما وینگ تابهامروز به موفقیتهایی دست یافته و به ۲۰۰ هزار تحویل دائمی در مارس ۲۰۲۲ رسیده و با سوپرمارکتهای زنجیرهای مانند Coles و Walgreens استرالیا همکاری دارد.
به گفته شرکت تحلیلی Research and Markets، بازار جهانی تحویل بسته پهپادی میتواند تا سال ۲۰۳۰ به ارزش ۵.۵۶ میلیارد دلاری برسد. از جمله، شرکتهایی مانند فدکس و یوپیاس و خردهفروشانی مانند والمارت در حال آزمایش پروازهای محمولههای بدون سرنشین مستقل برای تحویل در مسافتهای کوتاه هستند.