کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

والمارت با «شاپسی» وارد هند می‌شود

راه‌اندازی کسب‌و‌کار بدون سرمایه

فلیپ کارت، بازار تجارت الکترونیک متعلق به والمارت، راه‌اندازی «شاپسی» را اعلام کرد؛ اپلیکیشنی که هندی‌ها را قادر می‌سازد تا تجارت آنلاین خود را بدون سرمایه‌گذاری راه‌اندازی کنند. این اقدام درست زمانی انجام می‌شود که غول‌های تجارت الکترونیک جهانی حاضر در هند به دلیل ایجاد اختلال در کسب‌وکارهای کوچک مورد انتقاد قرار گرفته‌اند و با سیاست‌های تهدیدکننده تجارت الکترونیک برای محدود کردن رویکردشان به تجارت مواجه هستند.
با توانایی تأثیرگذاری بر شبکه محلی خود، کاربران شاپسی قادر خواهند بود کاتالوگ‌های ارائه‌شده توسط فروشندگان فلیپ کارت را در حوزه مد، زیبایی، تلفن همراه، لوازم الکترونیکی، لوازم خانه و سایر موارد با مشتریان بالقوه به اشتراک بگذارند. کاتالوگ‌ها را می‌توان از طریق رسانه‌های اجتماعی محبوب و برنامه‌های پیام‌رسان به اشتراک گذاشت. فروشندگان می‌توانند با استفاده از شماره تلفن خود در برنامه شاپسی ثبت‌نام کنند.
بسیاری از کاربران در هند تراکنش آنلاین انجام نمی‌دهند زیرا یا این فرایند را بسیار پیچیده می‌دانند یا به تراکنش‌های آنلاین اعتماد ندارند. هدف از این حرکت، کمک به فلیپ کارت برای ورود به اقتصاد تجارت اجتماعی در جهت نفوذ به بخش‌های مشتریان جدید است؛ یک پلتفرم فروش مجدد مانند میشو را تصور کنید، اما به جای تعامل با چندین فروشنده محصول، فروشنده شاپسی فقط از فلیپ کارت برای انجام سفارش‌ها استفاده می‌کند. کارآفرینان می‌توانند کسب‌و‌کار خود را راه‌اندازی کنند تا زمانی که به شبکه‌ای از افراد که بدون سرمایه‌گذاری اولیه به آن‌ها اعتماد دارند، دسترسی داشته باشند. این کاربران می‌توانند کاتالوگ‌ها را از طریق رسانه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های پیام‌رسان محبوب با مشتریان بالقوه به اشتراک بگذارند، از طرف آن‌ها سفارش دهند و از تراکنش‌ها کمیسیون دریافت کنند. درصد کمیسیون بسته به دسته‌بندی محصولاتی که سفارش داده می‌شود متفاوت خواهد بود. هدف این پلتفرم فراهم کردن دسترسی مصرف‌کنندگان به محصولات موجود در پلتفرم‌های تجارت الکترونیک از طریق تعامل با یک فرد مورد اعتماد است.
پراکاش سیکاریا، معاون ارشد رشد و درآمدزایی فلیپ کارت، گفت: «طی سال‌های گذشته، فلیپ‌ کارت متعهد بوده است که در ایجاد فرصت‌های شغلی مستقیم و غیرمستقیم در سراسر کشور مشارکت کند. شاپسی برای پیشبرد این چشم‌انداز و ارائه فرصت‌های درآمد اضافی برای میلیون‌ها هندی کارآفرین راه‌اندازی شده است. اکنون، هر کسی از هر کجا می‌تواند تجارت آنلاین خود را با سرمایه‌گذاری صفر شروع کند.»
تجارت اجتماعی چندین مدل دارد. یکی از این مدل‌ها تجارت ویدئویی است که شامل تعامل میان برندها و اینفلوئنسرها از طریق پخش زنده یا ویدئوهای از پیش ضبط‌شده است. استارتاپ‌های هندی مانند بول‌بول و سیم‌سیم از تجارت ویدئویی استفاده می‌کنند.
در حالی که فلیپ کارت به‌تازگی به گروه تجارت اجتماعی پیوسته است، مدتی از حضور و رشد اکوسیستم تجارت اجتماعی در هند می‌گذرد. استارتاپ‌های هندی مانند میشو، بول‌بول، دیلشر، مال ۹۱ و سیم‌سیم برخی از بازیگرانی هستند که باعث رشد تجارت اجتماعی در هند شده‌اند.
این مدل در چین بیش از ۲۰ درصد از کل فروش تجارت الکترونیک را به خود اختصاص داده است. همه‌گیری باعث تغییر ساختاری در نحوه انجام تجارت توسط کارآفرینان و خرید مصرف‌کنندگان شده و بسیاری از کسب‌و‌کارهای کوچک و خرد را متقاعد کرده است که تجارت دیجیتال را به خاطر سوددهی‌اش ادامه دهند.
بر اساس گزارشی در دسامبر ۲۰۲۰، بزرگ‌ترین محرک بعدی تجارت الکترونیک هند، تجارت اجتماعی خواهد بود. تجارت اجتماعی می‌تواند با نرخ رشد مرکب سالانه ۵۵ تا ۶۰ درصدی به ۱۶ تا 20 میلیارد دلار ناخالص تبدیل شود. بر اساس این گزارش، استارتاپ‌های این فضا در سال مالی ۲۰۱۹، ارزشی بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار داشتند. در حالی که تجارت الکترونیک سنتی به رشد خود ادامه خواهد داد، مدل‌های مبتنی بر تجارت اجتماعی به تعریف مجدد چشم‌انداز ۵ تا ۱۰ سال آینده کمک خواهند کرد.

این مطلب با حمایت مالی تضمین‌چی تولید شده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/l77i
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.