کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

وقتی مرگ موش هم شیرین می‌شود!

وارن بافت یکی از بزرگ‌ترین منتقدان بیت‌کوین و البته یکی از تاجران باهوش دنیا
روی بانکی سرمایه‌گذاری کرده که حوزه اصلی‌اش رمزارزهاست

وارن ‌بافت، یکی از خوش‌نام‌ترین و شناخته‌شده‌ترین تاجران و میلیاردرهای آمریکایی که زمانی یکی از منفی‌ترین اظهارنظرها را درباره بیت‌کوین گفته بود، حالا وارد این بازار شده است! سال‌ها پس از اینکه وارن بافت بیت‌کوین را «مرگ موش» نامید، حالا اعلام شده که او به‌تازگی یک میلیارد دلار در یک بانک سرمایه‌گذاری کرده که یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایش حوزه رمزارزهاست!

مرگ موش، اظهارنظر معروف بافت درباره بیت‌کوین است. وقتی سرمایه‌گذار معروفی که به خاطر دانستن بسیاری چیزها قبل از سایر فعالان بازار، «حکیم اوماها» نامیده می‌شود، چنین اظهارنظری کرد، خیلی‌ها به تبعیت از او بیت‌کوین را پوچ و توخالی نامیدند و به سمت آن نرفتند، اما حالا استاد و پول استاد چیز دیگری می‌گویند.


کدام شرکت بافت به بیت‌کوین علاقه‌مند شده است؟


یکی از شرکت‌های وارن بافت یعنی شرکت برکشایر هاتاوی یک میلیارد دلار سهام یک بانک دیجیتالی را که بر رمزارز متمرکز است، خریداری کرده است. برکشایر هاتاوی اوایل هفته گذشته با تشکیل پرونده در نهاد ناظر مالی آمریکا یا همان SEC، سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال خود را عمومی کرد.

فاش شده که شرکت بافت یک میلیارد دلار سهام از Nubank که یک بانک دیجیتال مستقر در برزیل و بزرگ‌ترین در نوع خود در آمریکای لاتین است، خریداری کرده است.

نوبانک یک نئوبانک است که خارج از قوانین سیستم بانکی سنتی فعالیت می‌کند. واحد سرمایه‌گذاری این بانک دیجیتال، NuInvest، به کاربران اجازه می‌دهد تا پول خود را در صندوق قابل معامله مبادلات بیت‌کوین (ETF) قرار دهند. به عبارتی ورود برکشایر به جمع سهام‌داران این بانک به‌نوعی بهره‌گیری از فضای مالی است که رهبران برکشایر قبلاً علاقه چندانی به آن نشان نداده‌اند.

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل برکشایر در گذشته از «زهر موش» نامیدن ارزهای دیجیتال و دارایی غیرمولد که «اصلاً ارزش منحصربه‌فردی ندارد» خودداری نکرده است.

«چارلی مانگر»، شریک قدیمی بافت و نایب‌رئیس برکشایر هاتاوی، نیز به‌سختی از بیان نظرات تندوتیز خود در مورد ارزهای دیجیتال طفره می‌رود. مانگر اخیراً اظهار کرده بود که ای کاش ارز دیجیتال «هیچ‌وقت اختراع نمی‌شد» و حتی اشاره کرده بود که نمی‌خواست هیچ تاجر و کاسب ارز دیجیتالی با خانواده‌اش وصلت کند! اما گویا حالا نه‌تنها بدشان نمی‌آید عروس و داماد رمزارزی بگیرند، بلکه خودشان هم با یک میلیارد دلار وارد این بازار شده‌اند!

مانگر نسبت به بیت‌کوین، پرطرفدارترین رمزارز بازار، بارها اعلام بیزاری کرده و زمانی آن را «منزجرکننده و مغایر با منافع تمدن» نامیده بود. مانگر حتی در دوره‌ای از تصمیم چین برای ممنوعیت تجارت بیت‌کوین در این کشور حمایت کرده و از ایالات متحده خواسته بود تا اقدامات مشابهی را انجام دهد.


وقتی ورق برمی‌گردد


برکشایر تابستان گذشته 500 میلیون دلار از سهام نوبانک را خریداری کرده بود؛ ماه‌ها قبل از اینکه این شرکت در دسامبر 2021 عمومی شود. در آن زمان، نوبانک اعلام کرد این بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار واحدی بوده که یک بانک فین‌تکی تاکنون دریافت کرده است.

از آنجایی که برکشایر در سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های خود را در حوزه کریپتو افزایش داده، این شرکت برخی دیگر از دارایی‌های مالی سنتی‌تر خود را نیز کنار گذاشته است. در همان پرونده SEC که سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری برکشایر در نوبانک را نشان می‌دهد، برکشایر فاش کرد که بیش از سه میلیارد دلار از سهام ویزا و مسترکارت خود را کاهش داده است.


آمریکای لاتین و آینده روشن فین‌تک‌ها


در حالی که بافت و مانگر ممکن است نسبت به ارز دیجیتال بیزار باشند، این زوج سرمایه‌گذار که از فوق‌ستاره‌‌های این حوزه هم هستند، ممکن است فرصت‌های کاملاً متفاوتی را در ارائه‌دهندگان خدمات مالی دیجیتال مانند نوبانک ببینند که حتی آنها را مجاب کرده وارد بازار رمزارزها و سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های مستعد این حوزه هم بشوند.

رقابت بزرگی بین بانک‌های دیجیتالی در حال رشد در آمریکای لاتین وجود دارد؛ جایی که بخش بزرگی از جمعیت احساس می‌کنند تحت حمایت بانکداری و سیستم مالی سنتی قرار ندارند. شرکت‌هایی مانند نوبانک به‌دنبال استفاده از یک بازار مصرف بالقوه عظیم از افرادی هستند که عمدتاً از سیستم موجود سنتی ناراضی هستند.

«کریستینا جونکیرا»، بنیان‌گذار نوبانک گفته: «در منطقه آمریکای لاتین فرصت‌های زیادی وجود دارد»؛ چراکه به اعتقاد او ترکیبی از جمعیت بزرگ، تجربیات بد مشتری و کارمزدهای بسیار بالا؛ موتور محرکه این فرصت‌ها شده‌اند. تا حدی که او می‌گوید از نظر داشتن فرصتی عالی برای شرکت‌های فین‌تک، هیچ مکانی مناسب‌تر از منطقه آمریکای لاتین در سراسر جهان وجود ندارد.


چرا ورود بافت مهم است؟


اگرچه وارن بافت به‌طور مستقیم روی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری نکرده، اما سرمایه‌گذاری در نوبانک که بزرگ‌ترین بانک فین‌تک برزیل است و در میان سرمایه‌گذاران بزرگ بیت‌کوین قرار دارد، یکی از شوکه‌کننده‌ترین اتفاقاتی است که بافت انجام داده است.

طبق گفته «گرگ ویزمن»، یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل سرویس کیف پول مرکوریو، سرمایه‌گذاری در نوبانک را می‌توان نماینده حمایت بافت از فین‌تک و رمزارزها بدون پس‌گرفتن اظهارات گذشته‌اش دانست. ویزمن در ادامه گفته که بافت اکنون به‌طور غیرمستقیم از اکوسیستم رمزارزها حمایت می‌کند.

علاوه بر این اتفاق، بافت تنها سرمایه‌گذاری نیست که نظر خود را تغییر داده است. «لوید بلنکفین»، مدیرعامل سابق گلدمن ساکس نیز اخیراً گفته که دیدگاهش در مورد رمزارزها در حال تکامل است.

تمامی این نگرش‌های مثبت سرمایه‌گذاران نهادی نشان می‌دهد که بیت‌کوین در حال ورود به جریان اصلی است و می‌تواند طلا را به‌عنوان یک ذخیره مدرن ارزش به چالش بکشد. افت ارزش طلا یکی از بزرگ‌ترین دلایلی بود که سبب افزایش قیمت بیت‌کوین در دو سال گذشته شده است.

در حال حاضر بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، سرمایه‌گذاران، حداقل 2.7 تریلیون دلار طلا دارند و اگر آنها کمی بیش از ۲۰ درصد دارایی‌های طلای خود را به ‌بیت‌کوین تبدیل کنند، این رمزارز می‌تواند تا دوبرابر افزایش قیمت را تجربه کند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/323y
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.