کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

ویندوز 10 ایکس نیامده رفتنی شد

با وجود اینکه به نظر می‌رسید این ویندوز بتواند ناکامی‌های گذشته مایکروسافت را جبران کند، اما این شرکت از انتشار نسخه تازه آن انصراف داد

دوم اکتبر سال 2019 بود که مایکروسافت از ویندوز 10 ایکس رونمایی کرد. این خبر مانند بسیاری از اخبار مربوط به این غول حوزه فناوری، بلافاصله به خبر اصلی سایت‌های فناوری بدل شد.

اما چند ماه پس از رونمایی از این ویندوز، اخبار و شایعاتی منتشر شد مبنی بر اینکه احتمالا مایکروسافت پروژه تولید این ویندوز را کنار بگذارد. این شایعات چند روز پیش به واقعیت پیوست و مایکروسافت اعلام کرد که دیگر برنامه‌ای برای انتشار این ویندوز ندارد.

جان کابل، رئیس بخش خدمات و تحویل ویندوز در مایکروسافت، در این باره گفت: «ما به‌ جای عرضه ویندوز 10 ایکس به بازار در 2021، سعی می‌کنیم ویژگی‌های اساسی فناوری ویندوز 10 ایکس را در دیگر بخش‌های ویندوز و محصولات شرکت ادغام کنیم.»

این ادغام از چند وقت پیش شروع شده است. برای مثال از ویژگی‌های ویندوز 10 ایکس، مواردی چون تایپ صوتی پیشرفته، صفحه لمسی مدرن و انیمیشن‌های بهینه‌سازی‌شده در دیگر محصولات مایکروسافت استفاده شده است. همچنین مایکروسافت اعلام کرده است که به سرمایه‌گذاری در آپشن‌های جذاب ویندوز 10 ایکس در حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ادامه خواهد داد.

با این تفاسیر بعید است که به این زودی‌ها شاهد انتشار محصولی مانند Surface Neo از سوی مایکروسافت باشیم. قرار بود ویندوز 10 ایکس این شرکت در سال 2021 به‌ عنوان رقیب Chrome OS وارد بازار شود. مایکروسافت سال‌ها وقت و هزینه صرف کرده بود تا ویندوزی سبک‌تر را وارد بازار کند. پیش از این نیز تلاش‌های این شرکت برای ارائه ویندوزی ساده‌تر به بازار با شکست روبرو شده بود.

برای مثال در سال 2017 نیز از ویندوز10 S رونمایی شده بود. با این حال، به‌ خاطر برخی از ویژگی‌های امیدوارکننده ویندوز 10 ایکس، انتظار نمی‌رفت کنار گذاشته شود.

حالا که مایکروسافت پروژه ساخت ویندوز 10 ایکس را ادامه نمی‌دهد، بیشتر تمرکزش را روی به‌روزرسانی همین ویندوز موجود در بازار گذاشته است. چند روز پیش یک به‌روزرسانی جدید از ویندوز 10 منتشر شد، اما گویا مایکروسافت به‌روزرسانی بزرگ‌تری را برای اکتبر سال جاری تدارک دیده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/3ldx
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.