کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

پاناما در آستانه قانونی‌کردن کریپتو

باشگاه رمزارزی‌های آمریکای لاتین عضو سوم خود را اضافه می‌کند؟

روند قانونی‌شدن رمزارزها در آمریکای لاتین که توسط السالوادور در سال ۲۰۲۰ شروع شد، در سال ۲۰۲۲ با سرعت و شتاب بیشتری در حال گسترش است. ماه گذشته بود که هندوراس اعلام کرد در مناطق اقتصاد آزاد خود دست به قانونی‌کردن کامل بیت‌کوین خواهد زد و در بلندمدت این قانون را شامل تمامیت ارضی کشور خود خواهد کرد.

رمزارزها در سال علاوه بر تمام استفاده‌هایی که به‌وفور درباره آنها می‌شنویم، همچنین به بارقه‌ای از امید برای رشد اقتصادی در کشورهای بسیار فقیر و در حال توسعه تبدیل شده‌اند. هفته پیش بود که جمهوری آفریقای مرکزی اعلام کرد به‌دنبال «بردهایی سریع» برای اقتصاد شکننده این کشور، بیت‌کوین و سایر رمز‌ارزها را قانونی خواهد کرد.

جمهوری آفریقای مرکزی به سومین کشوری تبدیل شد که رمزارزها را قانونی کرد، اما حالا این روند بیش از پیش شتاب گرفته و کمتر از یک هفته بعد شاهد ملحق‌شدن پاناما به جمع کشورهایی هستیم که با نگرشی مثبت یا پذیرش کامل در راستای رگولاسیون این پدیده نوین حرکت می‌کنند.

روز پنجشنبه بود که لایحه جدید مجلس پاناما با نام «استفاده از دارایی‌ها و سیستم ثبت غیرمتمرکز» با اکثریت قاطع تصویب شد. این قانون که در صورت نهایی‌شدن به تمام شهروندان پاناما اجازه می‌دهد تا به خریدوفروش، پرداخت مالیات و استفاده روزمره از بیت‌کوین بپردازند، برای تصویب تنها به امضای «لورنتینو کورتیزو»، رئیس‌جمهور این کشور نیاز دارد.

با توجه به اظهارنظرهای مثبت کورتیزو در گذشته در خصوص رمزارزها، می‌توان این لایحه را نهایی و جزئی از قانون پاناما دانست. «گابریل سیلوا»، عضو شورای ملی پاناما در خصوص این لایحه گفت: «در آستانه انقلابی مالی در آمریکای لاتین و مرکزی هستیم که پرچم‌دار آنها رمزارزها خواهند بود.

در حالی که بسیاری از کشورهای نام‌دار در اقتصاد دنیا رگولاسیون پرخاشگری را در خصوص رمزارزها پیاده‌سازی می‌کنند، امید پاناما برای قانونی‌کردن رمز‌ارزها تبدیل‌شدن به یک مرکز رمزارزی در منطقه و در نهایت در دنیاست.»


بهتر از السالوادور؟


السالوادور با رئیس‌جمهور جنجالی خود و تصویب زودهنگام اولین لایحه قانونی‌کردن بیت‌کوین در دنیا، جنجال‌ها و حاشیه‌های بسیاری را تجربه کرد. از جمله تنش میان نایب بوکله و تعدادی از سناتورهای آمریکا. به نظر می‌رسد در نگاه اول پاناما با صرف وقت بیشتر و تعریف جزئیات بیشتر توانسته لایحه جامع‌تر و جهان‌شمول‌تری را تدوین کند که بسیاری از سؤالات مشابهی را که در خصوص قانون‌گذاری السالوادور مطرح شده بود، پاسخ می‌دهد.

برای مثال نقش رمزارزها در خریدوفروش روزانه، پرداخت مالیات و استفاده از آن در خدمات دولتی و خصوصی به‌خوبی شفاف‌سازی شده است. از این رو می‌توان تنش‌های بین‌المللی کمتر و پیاده‌سازی مؤثرتری را از سوی پاناما در قیاس با السالوادور شاهد باشیم. روند بهبودی‌ که تنها در گذر زمان و با اضافه‌شدن کشورهای بیشتر به این جریان می‌توان انتظار بهتر شدن آن‌ را داشت.


جذب استارتاپ‌ها؟


نزدیک به دو هفته پیش بود که صرافی FTX اعلام کرد بر اثر محدودیت‌های بسیار بالا در سنگاپور مقر اصلی خود را به جزیره آنتیگوا واقع در دریای کارائیب انتقال می‌دهد. اف‌تی‌ایکس مسلماً بزرگ‌ترین صرافی دنیا نیست، اما مهاجرت رمزارزی آن به چنین منطقه‌ای به‌خوبی نشانگر روندی است که در صورت ادامه تحمیل رگولاسیون شدت خواهد گرفت.

در این بین لایحه هندوراس برای قانونی‌کردن رمزارزها نیز به‌طور واضح جذب استارتاپ‌ها در منطقه اقتصادی ویژه خود را به‌عنوان یکی از دلایل اصلی ذکر کرده بود. پاناما که از پیش هم به قوانین حامی جذب سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها شهره بود، بدون شک انگیزه‌هایی برای جذب صرافی‌های تبعیدی از کشورهایی با قوانین رگولاسیون سرسختانه را در ذهن دارد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/fy40
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.