پای رمزارز و ان‌اف‌تی‌ به وصیت‌نامه‌ها باز می‌شود

چرا باید به دارایی‌های طبقه کریپتو به‌عنوان موارد مشروع ارثی نگاه کرد؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

ارزهای دیجیتال و توکن‌های غیرقابل معاوضه یا همان ان‌اف‌تی‌ها هر روز بیش از قبل در حال تبدیل‌شدن به بخش بزرگ‌تری از دنیای سرمایه‌گذاری هستند؛ بنابراین مهم است که به پذیرفتن این دارایی‌ها به‌عنوان مواردی مشروع در طرح املاک خود شروع کنیم؛ مبادا که در صورت یک واقعه غیرمنتظره وارثان خود را از آنها محروم کنیم.

با این حال، رمزارزها و ان‌اف‌تی‌ها به واسط ماهیت غیرمتمرکز و شخصی خود در این روند چالش‌هایی را برای ایمن‌سازی، انتقال، محافظت و اهدای ثروت به خانواده ایجاد می‌کنند. حالا استراتژی‌های جدیدی برای رسیدگی به این تقاضای روبه‌رشد در راستای تنظیم مؤثر ثروت خانوادگی از طریق رمزارزها و همچنین برنامه‌ریزی مالیاتی مربوط به این نوع دارایی‌ها در حال شکل‌گیری است.

در حال حاضر رمزارزها و ان‌اف‌تی‌های فراوانی در بازار وجود دارد. ارز‌هایی مانند بیت‌کوین، اتریوم، بایننس‌کوین، تتر و سولانا در کنار هم بخش بزرگی از ارزش تریلیون دلاری بازار رمزارزی را تشکیل می‌دهند. ان‌اف‌تی‌ها هم یک دارایی دیجیتال منحصربه‌فرد، قابل معامله در بلاکچین است؛ مانند هنر دیجیتال، یک عکس یا یک آواتار بازی ویدئویی که فقط از بازار ان‌اف‌تی قابل خرید است.

به‌عنوان مثال، می‌توانید زمین مجازی و املاک و مستغلات را در قالب ان‌اف‌تی خریداری کنید. در نوامبر ۲۰۲۱، شخصی ۴۵۰ هزار دلار پرداخت کرد تا همسایه «اسنوپ داگ»، رپر آمریکایی در متاورس باشد. فروش ان‌اف‌تی‌ها در سال ۲۰۲۱ به بیش از ۱۷ میلیارد دلار رسید که نشان‌دهنده تمایل روزافزون به این مجموعه‌هاست.

با توجه به اینکه تمام این دارایی‌های دیجیتال تنها از طریق یک کلید خصوصی قابل دسترس هستند،‌ در صورت اتفاقی غیرمنتظره، ‌خانواده یا وارثان باید ابتدا از این کلید خصوصی مطلع باشند. در غیر این صورت راهی برای دسترسی به چنین‌ دارایی‌هایی که می‌توانند از ارزش بسیار بالایی هم برخوردار باشند، وجود ندارد.

در حال حاضر تنها دو راه برای اطمینان حاصل‌کردن از این مهم موجود است؛ نخست قرار دادن این کلیدهای خصوصی در اختیار ضامن وصیت و دومی، نگهداری این اطلاعات در میان مدارک شخصی مالی مانند یک والت سرد یا در اختیار یک وکیل قرار دادن. فضای رمزارزی و به‌خصوص صرافی‌ها در تلاش‌اند این فرایند را راحت‌تر کنند.

شرکت‌هایی هم هستند که خدمات ضمانت وصیت را برای دارایی‌های دیجیتال ارائه می‌دهند. شرکت‌هایی که برخی از آنها به‌عنوان شرکت‌های رمزارزی بزرگ نیز شناخته شده‌اند. شرکت‌هایی مانند کوین‌بیس، بلاک‌فای، کاسا، آنکوراژ، جنسیس و آنچین.

در نهایت باید اطمینان حاصل کرد که رمزها و کلیدهای خصوصی مربوط به ان‌اف‌تی‌ها به‌راحتی در دسترس ضامن یا امانت‌دار قرار داشته باشد. در غیر این صورت هر دارایی موجود در قالب رمزارز و ان‌اف‌تی ممکن است برای همیشه از بین برود.

در حال حاضر افتتاح حساب‌های ارز دیجیتال و ان‌اف‌تی به‌طور اشتراکی با یک فرد قابل اعتماد چه به‌صورت قابل فسخ یا غیرقابل فسخ، دشواری‌های خاص خود را دارد. با این حال، والت‌هایی وجود دارند که به شما امکان می‌دهند حسابی به نام یک فرد مورد اعتماد افتتاح کنید، یا می‌توانید سعی کنید چنین فردی را به‌عنوان ذی‌نفع حساب خود برگزینید.

این گزینه تنها در صورتی در دسترس است که شرکتی که حساب شما را مدیریت می‌کند، چنین امکانی را فراهم کرده باشد. با وجود تلاش شرکت‌های رمزارزی، به واسطه برخی فعالیت‌های رگولاتوری در کشورهای گوناگون، پیاده‌سازی چنین سامانه‌ای با دشواری‌های خاصی روبه‌رو بوده و عموم افرادی که تلاش در نام‌گذاری ذی‌نفعان خود در حساب‌های رمزارزی کرده‌اند، ناموفق بوده‌اند.

با این حال امیدها برای توسعه سریع این بخش و ایجاد توانایی نام‌بردن ذی‌نفع بسیار بالاست و پیش‌بینی می‌شود که تا میانه سال ۲۰۲۳ زمینه پیاده‌سازی مؤثر آن در اکثر والت‌ها و نیز کشورها میسر شود.

بدون شک بخشی از مسئولیت هم بر عهده افرادی است که با دانش قبلی دست به حفظ سرمایه در چنین بازار غیرمتمرکزی می‌زنند. برای مثال اطمینان حاصل‌کردن از جزئیات قانونی محلی و کشوری پیرامون انتقال مالکیت دارایی‌های دیجیتال برای هر فرد یک ایده عقلانی و نقطه شروع خوبی است.

برنامه‌ریزی ارث و مسائل مالیاتی پیرامون ان‌اف‌تی‌ها و رمزارزها پیچیده هستند و همچنان در حال تکامل‌اند. بخشی از این روند هم بر عهده تکامل و بلوغ تدریجی این بازار خواهد بود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/2jej
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.