کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
پاریس به عنوان یکی از پر طرفدارترین مقاصد گردشگری جهان برنامهای مدون دارد تا در آیندهای نزدیک به پایتخت نوآوری در حوزه گردشگری تبدیل شود. پارک خلاقیت و نوآوری پاریس به نام ولکام سیتی (Welcome City) را شرکت پاریس اند کو (Paris&Co) با حمایت مقامات شهر پاریس طراحی و ساخته است. این پارک در حقیقت بخشی از برنامه بزرگ شهرداری پاریس برای حمایت از ایدههای خلاقانه و نوآور در صنعت گردشگری فرانسه است.
در حالی که همهگیری ویروس کرونا در بسیاری از کشورها منجر به توقف سرمایهگذاری در بخش گردشگری شده، کشورهای اروپایی جریان نوآوری و توجه به ایدهپردازیها در حوزه گردشگری را فراموش نکردهاند. مانند فرانسه که وزارت گردشگری این کشور به طور رسمی برنامههای حمایت از نوآوری در صنعت گردشگری را برای خروج از بحران کووید 19 در پیش گرفته است.
پارک نوآوری ولکام سیتی که خدمات مختلفی را در اختیار استارتاپها و تیمهای نوآور قرار میدهد، بخشی از همین برنامه است. در این پارک خدمات مختلفی از جمله فضای کار اشتراکی و امکان راهاندازی آزمایش طرحهای استارتاپی و نیز امکاناتی که زیرمجموعه خدمات شتابدهده قرار میگیرند. در نخستین گام مسئولان این پارک شتابدهندهای اختصاصی را برای استارتاپهای گردشگری راهاندازی کردهاند. این شتابدهنده از آغاز فعالیت خود بیش از 100 استارتاپ گردشگری را پذیرش کرده که 90 درصد آنها با موفقیت کامل وارد فضای کار حرفهای در صنعت گردشگری شدهاند.
بر پایه دادههای مسئولان پارک نوآوری ولکام سیتی، استارتاپهای فعال در این پارک بیش از 650 شغل جدید در حوزه گردشگری تولید کردهاند و در مجموع از ابتدای همهگیری درآمدی معادل 150 میلیون یورو نیز به دست آوردهاند. کشورهای دیگر اروپایی نیز سعی کردهاند توجه به گردشگری را با سرمایهگذاری بر هوشمندسازی و تحول دیجیتال دنبال کنند. بهخصوص آنها که وابستگی زیادی به درآمدهای صنعت گردشگری و رویدادهای مرتبط با آن مثل نمایشگاهها دارند، سرمایهگذاریهای زیادی بر استارتاپهایی کردهاند که در حوزه گردشگری هوشمند فعالیت میکنند و با خلق موقعیتهای تازه، در راستای افزایش کیفیت تجربه گردشگران و نیز زندگی روزمره ساکنین عمل میکند. نمونههایی چون اسمارتسیتی کارد (SmartCity Card) در وین، مایاستریت بوک (MyStreet Book) در مادرید و کبتب (CabTab) در آمستردام الگوهای خوبی برای نوآوری در صنعت گردشگری دارند.