کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

پژوهش‌های کاخ سفید روی اثرات هوش مصنوعی شروع شد

ثریا حقی / کاخ سفید اعلام کرده در حال پژوهش پیرامون اثرات هوش مصنوعی به‌‌ویژه در حوزه کارگران است و سعی دارد با نظرسنجی از کارگران مبنی بر اینکه این فناوری چقدر وارد حوزه کاری‌شان شده و کارفرمایان چقدر از آن استقبال کرده‌اند، تأثیرات این فناوری ساختارشکن روی کار و کارگری را مورد مطالعه قرار دهد. به عقیده مقامات کاخ سفید، فناوری هوش مصنوعی و دستاوردهای مولد و جدید آن، با توجه به سرمایه‌گذاری‌های هنگفت فدرال در این زمینه ممکن است ماهیت کار را برای همیشه دستخوش تغییر کند.

طبق گزارش رویترز، به نظر می‌رسد کاخ سفید قصد دارد با برگزاری یک جلسه مذاکره با کارگران، تجربیات آنها در مورد هوش مصنوعی و میزان و نحوه استفاده کارفرمایان‌شان از این فناوری را دریافت کرده و با ارزیابی اطلاعات به‌دست‌آمده، برای نظارت و کنترل محصولات هوش مصنوعی مولد اقدام کند. این فراخوان، غیر از کارگران، کارشناسان، پژوهشگران و سیاست‌گذاران را نیز شامل خواهد شد.

با گذشت چند ماه از معرفی فناوری هوش مصنوعی مولد چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) و استفاده میلیون‌ها کاربر از آن و دیگر محصولات و اپلیکیشن‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، اکنون این نگرانی بزرگ از گوشه‌وکنار جهان به گوش می‌رسد که ممکن است این فناوری جدید، جدا از تعاملات و تحصیلات و مطالعات، ابعاد مهم‌تری از زندگی بشر نظیر تشخیص‌های پزشکی و قانونی و حتی حریم خصوصی افراد و امنیت مالی و جانی آنها را تهدید کند و دقیقاً به همین دلیل نیز برخی کمپین‌ها به راه افتاده، برخی از کشورها برای کنترل و محدودسازی فناوری و محصولات مبتنی بر آن دست به کار شده‌اند و کشورهای پیشرویی نظیر ایالات متحده نیز سعی دارند مطالعات بیشتر و عمیق‌تری روی این فناوری و تاثیرات آن انجام دهند.

به نظر می‌رسد این مطالعات، تنها بخشی از رویکرد کاخ سفید نسبت به هوش مصنوعی و محصولات مبتنی بر آن است و آن طور که رویترز گزارش داده، در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد برخی دستورالعمل‌ها درخصوص سرمایه‌گذاری فدرال روی هوش مصنوعی، نقش‌آفرینی آموزش در پذیرش یا کنترل این فناوری و همین‌طور برخی اقدامات عمومی برای پاسخگویی به چالش‌های آن خواهیم بود.

این اجلاس پس از آن در دستور کار کاخ سفید قرار گرفته که رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، جو بایدن، طی ماه گذشته جلسه‌ای با مدیران شرکت‌های برتر فعال در حوزه هوش مصنوعی داشت، شامل مایکروسافت و گوگل آلفابت؛ در این جلسه که به میزبانی بایدن صورت گرفت، بر لزوم شفافیت بیشتر شرکت‌ها در مورد سیستم‌های هوش مصنوعی و اهمیت ارزیابی سطح ایمنی چنین محصولاتی تمرکز شد.

ظاهراً جو بایدن از نزدیک روند پذیرش و توسعه فناوری هوش مصنوعی را زیر نظر دارد و به گفته کاخ سفید، حتی خودش نیز از این محصولات استفاده کرده و آنها را آزموده است.

کمی پس از اعلام کاندیداتوری جو بایدن برای دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، حزب جمهوری‌خواه این کشور با کمک هوش مصنوعی ویدئویی را آماده کرده و در فضای مجازی منتشر کرد که تصویری دیستوپیایی (dystopian) – به معنای ویران‌شهری که همه‌چیز در آن نابود شده است – را در دور دوم ریاست‌جمهوری بایدن به تصویر می‌کشید.

این در حالی است که مدتی است گمانه‌زنی‌ها مبنی بر احتمال تأثیرگذاری منفی فناوری هوش مصنوعی در روند انتخابات ایالات متحده آمریکا نیز بر سر زبان‌هاست و بسیاری بر این عقیده‌اند که این محصولات، قدرت جهت‌دهی نتیجه انتخابات یا تغییر روند آن را دارند.

بدون شک با گسترش فناوری هوش مصنوعی، استفاده‌های سیاسی از آن نیز به‌شدت رو به فزونی خواهد گذاشت و این بعد از فناوری نیز مستلزم کنترل و مدیریت خواهد بود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/duag
منبع رویترز
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.