کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

چراغ سبز به لندتک‌ها

در نشست هم‌اندیشی فعالان حوزه لندتک با مرکز توسعه تجارت الکترونیکی چه گذشت؟

غزل یگانگی/ ۲۱ آبان‌ماه شاپرک در نامه‌ای به مدیران شرکت‌های پرداخت‌یار اعلام کرد که از ۲۴ همین ماه، پایانه‌های اینترنتی فاقد نماد یا دارای هویت نامنطبق با مالک نماد، طی شش هفته از تاریخ یادشده از سمت این شرکت غیرفعال می‌شوند. این نامه موجی از انتقاد و نگرانی کسب‌وکارهای تراکنش‌دار فین‌تکی رگوله‌نشده مانند لندتک‌ها و صرافی‌های رمزارزی را در پی داشت.

برای رفع این مشکل، دوم آذرماه جلسه‌‍‌ هم‌اندیشی فعالان حوزه لندتک با مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با حضور بازیگران اصلی کسب‌وکارهای لندتکی؛ امین کلاهدوزان، سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی؛ رضا قربانی، رئیس کمیسیون فین‌تک نصر تهران؛ محمدصادق آزادانی، مسئول کارگروه لندتک کمیسیون فین‌تک سازمان نصر تهران؛ محمدجواد هادی، معاون تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز تتا و محمدرضا قلعه‌نوی، عضو هیئت‌مدیره نصر تهران برگزار شد.

در این جلسه تلاش شد موانع لندتک‌ها برای دریافت اینماد بررسی شود تا با توجه به ظرفیت‌های موجود در مرکز تتا، بتوان موانع این مسیر را برطرف کرد. همچنین پیشنهاد شد هر کسب‌وکار لندتکی بتواند با یک نامه از یک نهاد مجوزدار مالی؛ مانند بانک‌ها و لیزینگ‌ها ‎اینماد دریافت کند. بحث اینماد کسب‌وکارهای رمزارزی هم به‌صورت جداگانه از سوی نصر، انجمن فین‌تک و انجمن بلاکچین در حال پیگیری است.


پیشنهاد روی میز


رضا قربانی، رئیس کمیسیون فین‌تک نصر تهران در خصوص نامه شاپرک گفت: «نامه شاپرک به پرداخت‌یارها به دستورالعمل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره دارد و بر اساس آن داشتن اینماد الزامی است و باید تمام درگاه‌های فاقد اینماد بسته شوند، اما اجرای این مصوبه برای لندتک‌ها مشکل‌آفرین خواهد شد.

در همین راستا سازمان نصر بر آن شده در تعامل با مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، موضوع اینماد لندتک‌ها که از جمله حوزه‌های با گردش مالی قابل‌ توجه هستند با مشکل مواجه نشود؛ چراکه اکنون برخی از لندتک‌ها اینماد ندارند و برخی دیگر با تمدید آن مشکل دارند.» او همچنین خبر داد که کارگروه لندتک در نصر به کمیسیون مستقل تبدیل خواهد شد.

محمدصادق آزادانی، مسئول کارگروه لندتک نصر تهران با اشاره به اهمیت حوزه لندتک و تبدیل این کارگروه به کمیسیون مستقل در نصر تهران، اعلام کرد که در این کارگروه با همکاری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی پیشنهاد دادیم هر کسب‌وکار ‎لندتکی بتواند با یک نامه از یک نهاد مجوزدار مالی؛ مانند بانک‌ها و لیزینگ‌ها اینماد دریافت کند که البته به گفته آزادانی، این موضوع یک پیشنهاد اولیه برای حل بحران موجود در مسیر دریافت اینماد شرکت‌های لندتکی است.


چالش‌های دریافت اینماد


در بخش دیگر، کسب‌وکارهای حاضر در این نشست به ارائه نظرات و دیدگاه‌های خود در خصوص پیشنهاد مطرح‌شده پرداختند و نظرات خود را در خصوص موانع دریافت اینماد بیان کردند. در این‌ بین عمده‌ترین چالش موجود در میان کسب‌وکارها، تفاوت جنس شرکت‌های لندتکی و کسب‌وکارهای آنها با یکدیگر بود و باید به دو دسته کسب‌وکارهای لندتکی با چرخه باز و چرخه بسته تقسیم شوند که در این‌ بین پیشنهاد شد مرکز توسعه تجارت الکترونیکی حتماً در شناسایی این کسب‌وکارها این تقسیم‌بندی را مد نظر قرار دهد و در خصوص موارد کسب‌وکارهای حوزه BNPL جداگانه صحبت‌هایی انجام شود.

از طرفی کسب‌وکارها بر این عقیده بودند که به دلیل چرخه محافظه‌کارانه بانک‌ها و لیزینگ‌ها، همچنین تأمین‌کنندگان مالی، دریافت نامه همکاری و تأییدیه برای لندتک‌ها کاری بسیار دشوار است؛ چراکه بانک‌ها ریسک مسئولیت در این حوزه را نمی‌پذیرند و از طرفی همه شرکت‌های لندتکی از بانک یا لیزینگ به‌عنوان تأمین‌کننده مالی استفاده نمی‌کنند و برخی شاید از سرمایه‌های شخصی یا شرکتی استفاده می‌کنند که این مسیر را با دشواری همراه می‌کند.


فرصت دوماهه برای دریافت استعلام


امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با بیان اینکه موضوع کسب‌وکارهای فین‌تکی برای او از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: «اولین جلسه‌ای که با فعالان این حوزه برگزار کردم، سه روز بعد از حضورم در این مرکز بود. از همین رو ماهیت این جلسه، فارغ از بحث اینماد، بیشتر شناخت ریسک‌های مربوط به این حوزه است.»

او درباره پیشنهاد ارائه‌شده در خصوص نامه بانک‌ها و لیزینگ‌ها برای دریافت اینماد گفت: «با کلیات این پیشنهاد مشکلی نداریم، اما باید در نظر داشته باشیم هیچ‌کس غیر از بانک مرکزی اجازه صحبت درباره قانون نظام پولی کشور و اینکه تسهیلات بدون ما‌به‌ازا بدهد، ندارد. موضوع دیگر خلق پول است که باید این دو ریسک را حتماً در نظر گرفت.»

کلاهدوزان همچنین اعلام کرد: «آماده‌ایم با کمک اصناف، انجمن‌ها و فعالان صنعت، موضوعات را به نتیجه برسانیم و حتی در مواردی پیشنهاد تغییر مقررات را مطرح کنیم. تتا در حوزه توسعه تجارت می‌تواند پیشنهاددهنده برای تغییر قانون باشد.»

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اقدامات تتا درباره پیشبرد مسائل تسهیلات خرد و لندتک‌ها گفت: «از سه ماه پیش بحث خط‌های اعتباری را شروع کرده‌ایم؛ اولین بخش آن درباره حوزه لوازم‌ خانگی برقی و غیربرقی است که دعوت می‌کنیم دوستان فین‌تکی به این طرح بپیوندند. موضوع دیگر که اخیراً شروع شده، بحث تسهیلات کوتاه‌مدت در زمینه کالاهای تندمصرف و ارائه تسهیلات کوتاه‌مدت است.»

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در ادامه گفت: «تا سقف ۴۰ همت برای این منظور اعتبار در نظر گرفته شده که بتوانیم امسال از آن استفاده کنیم. بانک مرکزی چراغ سبز را نشان داده و این بازاری است که شرکت‌های لندتکی از این فضا می‌توانند استفاده کنند؛ زیرا این تصمیم وجود دارد که تا پایان سال دو میلیون کارت اعتباری صادر شود. هرچند مطرح‌شدن این موضوع خارج از بحث جلسه بود؛ اما می‌توانیم در این مسیر از فعالان لندتکی کمک بگیریم.»

کلاهدوزان در پایان با اشاره به چالش‌های مطرح‌شده در بحث دریافت نامه از بانک گفت: «در حال حاضر این کار را می‌توانیم انجام دهیم که با خوداظهاری تعامل لندتک‌ها با تأمین‌کنندگان مالی از جمله بانک‌ها و لیزینگ به مدت دو ماه و به شکل موقت اینماد آنها فعال خواهد شد و مرکز تتا در این مدت استعلام را از بانک دریافت می‌کند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/lmu8
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.