رسانه اقتصاد نوآوری ایران

اینماد ابزار شفافیت است

نمی‌خواهیم گرهی به گره‌های موجود اضافه کنیم

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

محمدجواد هادی/ در حال‌ حاضر اینماد بهترین ابزار برای ایجاد شفافیت در فضای کسب‌وکار کشور است. با توجه به تنوع فعالیت در فضای مجازی، نمی‌توان کسب‌وکارها را با یک ابزار یا حتی یک وزارتخانه و سازمان، تنظیم‌گری و نظارت کرد. اینماد بستر‌های احراز هویت و نظارتی را فراهم و شفاف می‌کند که حداقل در حال‌ حاضر هیچ سازوکار دیگری در کشور غیر از اینماد نمی‌تواند این بستر‌ها را فراهم کند.

برای نمونه در بحث اطلاعات تماس و نشانی، ما سرویس ویژه‌ای را با همکاری شرکت ملی پست راه‌اندازی کرده‌ایم که می‌تواند حضور شخص در محل را احراز کند. احراز نشانی صرفاً یک استعلام کد پستی نیست.» من سؤالی را مطرح می‌کنم؛ آیا احراز نشانی به نوع فعالیت ارتباط دارد؟ پاسخ این سؤال خیر است.

این موارد مبنای کار است. فعالیت تجارت الکترونیکی بر اساس قانون تجارت الکترونیکی است که قانون مادر است و حاکم بر کل قوانین تجارت الکترونیکی و این بخش شامل حوزه سلامت، خدمات، کالا و… می‌شود که همه قوانین تخصصی خود را دارند. درست است که می‌گویند با چوب جادو نمی‌توان روی همه‌چیز نظارت و تنظیم‌گری کرد، ولی این چوب جادو می‌تواند شفافیت ایجاد کند.

در واقع حلقه وصل مبارزه با قاچاق، پول‌شویی، فساد، رانت و… شفافیت است و اینماد ابزار شفافیت است. ما در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به فکر تسهیل فعالیت کسب‌وکارها هستیم، نه اینکه گرهی به گره‌های کسب‌وکارها اضافه کنیم.

برای حمایت از کسب‌وکارها در حین سامان‌دهی، پنل یکپارچه‌ نظارتی درست کردیم و ۲۵ دستگاه تخصصی از طریق این پنل و از طریق درگاه با کسب‌وکارها صحبت می‌کنند. این یعنی ابلاغیه متعدد به یک کسب‌وکار از طرف نهادهای مختلف فرستاده نمی‌شود؛ یعنی وقتی پلیس فتا می‌بیند که دادستانی قبل از او دستوری را به کسب‌وکاری داده، دیگر همان دستور را به کسب‌وکار نمی‌دهد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/oa89
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.