رسانه اقتصاد نوآوری ایران

چرا آفریقا به رمزارز ملی روی خوش نشان داد؟

کنیا به‌دنبال تحقیق درباره دید عموم نسبت به رمزارز ملی

زمان مطالعه: 2 دقیقه

تولید رمزارز ملی یکی از روندهای اصلی این روزهای جهان رمزارز و البته بخش نه‌چندان محبوب آن، یعنی بخش رگولاتوری است. در حالی که افراد خوش‌بین‌تر، رمزارز ملی را که عموماً تحت پوشش بانک‌های مرکزی کشورها خواهد بود، تهدید به حساب نمی‌آورند، بسیاری دیگر بر این باورند که این رمزارزها و بانک‌های مرکزی پشت آنها به‌دنبال استفاده از بلاکچین برای مبارزه با بلاکچین و دیگر رمزارزهای غیرمتمرکز هستند.

تب رگولاسیون و تولید رمزارز ملی که این روزها خصوصاً در روسیه و آمریکا به‌شدت داغ شده، به‌آرامی در حال گسترش و ریشه‌دواندن در دیگر مناطق دیگر دنیا نیز هست. حالا کنیا در میان اولین کشورهایی قرار دارد که تولید یک رمزارز ملی را در نظر گرفته و به گفته مقامات این کشور، گام اول مرحله تحقیق و توسعه آن نیز بررسی نظرات اجتماعی در خصوص آن است.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی روز جمعه، بانک مرکزی کنیا (CBK) بنیاد اصلی‌ای خواهد بود که به بررسی بازخورد مردم در مورد رمزارز ملی این کشور تحت بانک مرکزی می‌پردازد.

بانک مرکزی برای شروع دست به انتشار مقاله خود زده که شامل پیشنهادهای اصلی درباره چنین رمزارزی می‌شود. در این مقاله تغییرات احتمالی اصلی که ممکن است برای شیلینگ دیجیتال کنیایی رخ دهد و همچنین سنجش امکان ریسک و خطرات موجود تشریح شده است. این مقاله همچنین انواع دیگر واحدهای مورد استفاده بالقوه برای تراکنش‌های مالی از جمله استیبل‌کوین‌ها را بررسی کرد.

بانک مرکزی کنیا در مقاله انتشاری خود بیان کرده: «کاملاً آشکار است که رمزارزهای ملی بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته‌اند. با این حال، یک نکته کلیدی که باید به آن توجه داشت، این است که با وجود جلب توجه، انگیزه‌های صدور چنین رمزارزهایی در کشورهای مختلف متفاوت است؛ همان‌طور که رویکردهای سیاست‌گذاری و طرح‌های فنی آن نیز متفاوت است.

در این مقطع مزیت‌های یک رمزارز ملی کنیایی برای ما همچنان نامشخص است و تحقیقات بیشتری در مورد طراحی خاص جهت تقویت اعتماد عموم در بازارهای داخلی این کشور قبل از توسعه و برنامه‌ریزی برای یک رمزارز ملی بر اساس فناوری بلاکچین مورد نیاز است.

طبیعتاً، تعادل ریسک‌ها و مزایای رمزارز ملی از یک اقتصاد ملی به اقتصاد ملی دیگر متفاوت است. به همین دلیل است که گام اول ما در این راستا در نظر گرفتن افکار عمومی درباره رمزارز ملی کنیایی است.»

این قدم بانک مرکزی کنیا در حالی اتفاق می‌افتد که طی سال گذشته «پاتریک نجوروگ»، رئیس بانک مرکزی کنیا، به‌وفور بیانیه‌هایی منتشر کرده که همواره موضعی یکسان درباره دیگر رمزارزها دارد. او بارها تکرار کرده که رمزارزهای غیرمتمرکز مانند بیت‌کوین در کنیا پول قانونی محسوب نمی‌شوند و مقرراتی برای حمایت از کاربران آنها وجود ندارد.

این بانک پیش از این در سال ۲۰۱۵ از مردم کنیا خواسته بود تا از انجام معاملات و تراکنش‌ها از طریق چنین ارزهای نوپایی خودداری کنند.در بخشی پایانی بیانیه این بانک آمده: «به‌منظور درک گسترده و فراگیر درباره چگونگی کارآمدی رمزارز ملی برای مردم کنیا، بانک ملی به‌دنبال نظرات مردمی و عمومی در خصوص تعدادی از سؤالات مربوطه است و مهلت ثبت‌شده برای ارائه این نظرات حداکثر تا پایان ماه می ۲۰۲۲ خواهد بود.»

در رده‌بندی سال ۲۰۲۱ شاخص تطبیق‌پذیری کشورها با فناوری رمزارزها که توسط شرکت تحقیقاتی Chainanalysis انجام شد، کنیا بسیاری را شوکه کرد و در رده پنجم جهان قرار گرفت. این در حالی است که بیش از ۸۷ کشور دیگر دنیا که در مجموع بیش از ۹۰ درصد درآمد سالیانه جهان را در خود دارند، پشت سر کنیا و در مرحله گمانه‌زنی قرار دارند. گفتنی است نام کنیا در میان 9 کشوری به چشم می‌خورد که تاکنون وارد مرحله بعدی تحقیق و توسعه شده‌اند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/799q
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.