رسانه اقتصاد نوآوری ایران

چرا اوکراین در پرتنش‌ترین روزهای تاریخش رمزارزها را قانونی کرده است؟

چرا اوکراین در پرتنش‌ترین روزهای تاریخش رمزارزها را قانونی کرده است؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

پارلمان اوکراین اصلاحاتی را در قانون دارایی‌های مجازی تصویب کرده که در نهایت ایجاد یک بازار قانونی برای ارزهای دیجیتال را تأیید می‌کند.

بر اساس یک بیانیه رسمی، پارلمان اوکراین لایحه‌ای را برای رگولاتوری کریپتو با حمایت اکثریت 272 عضو از 450 عضو خود تصویب کرده است. اصلاحات این لایحه که برای اولین‌بار در ماه سپتامبر ارائه شد، باعث می‌شود کمیسیون ملی اوراق بهادار و بازار سهام این کشور به‌عنوان تنظیم‌کننده اصلی بازار رمزارز معرفی شوند.

«میخائیلو فدوروف»، معاون نخست‌وزیر و وزیر تحول دیجیتال اوکراین درباره این تصمیم گفته است: «قانون جدید فرصتی نو برای توسعه تجارت در کشور ماست.» بنابراین قانون جدید شرکت‌های ارز دیجیتال خارجی و اوکراینی می‌توانند به‌صورت قانونی فعالیت کنند و از سوی دیگر اوکراینی‌ها دسترسی راحت و مطمئنی به بازار جهانی دارایی‌های مجازی خواهند داشت.

رمزارزها یک طبقه جدید از دارایی
این مقام دولتی اوکراین افزوده فعالان بازار رمزارزها همچنین از حمایت قانونی و فرصت‌هایی برای تصمیم‌گیری بر اساس رایزنی‌های آزاد با سازمان‌های دولتی برخوردار خواهند شد. دولت اعلام کرده رگولاتوری انجام‌شده تلاش برای ایجاد یک مکانیسم شفاف برای سرمایه‌گذاری در یک طبقه دارایی جدید خواهد بود.

کمیسیون ملی اوراق بهادار به‌عنوان بخشی از مسئولیت خود به‌عنوان تنظیم‌کننده، مسئول شکل‌دهی و تدوین خط‌مشی‌ها، تعیین فرایند گردش رمزارزها در بازار، صدور مجوز برای ارائه‌دهندگان خدمات دارایی‌های دیجیتال، از جمله صرافی‌های رمزارزی و انجام مسئولیت‌های نظارتی خواهد بود.

دولت گفته که این کشور همچنین در حال کار روی تغییراتی در قوانین مالیاتی و مدنی خود، به‌عنوان بخشی از حرکت روبه‌جلو برای پذیرش رمزارزهاست.

افزایش تنش‌ها و روی‌آوردن به رمزارز
این تصمیم بزرگ در به رسمیت شناختن رمزارزها از سوی دولت اوکراین درست در روزهایی است که این کشور شرق اروپا بیش از هر زمان دیگری به جنگ نزدیک است. به گفته جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده – که روز پنجشنبه هم جمله خود را تکرار کرده – روسیه بر خلاف آنچه ادعا می‌کند، برخی نیروهای خود را از مرز اوکراین فرا نخوانده و هر لحظه ممکن است به این کشور حمله کند.

تصویب قانون جدید رمزارزها در اوکراین در حالی است که روسیه حضور نظامی گسترده‌ای در مناطق مرزی این کشور دارد و به گفته تحلیلگران غربی بوی جنگ به مشام می‌رسد.

ارزش برخی دارایی‌های دیجیتال و همچنین سهام سنتی در بورس‌های غربی با انتشار اخباری مبنی بر اینکه روسیه در عقب‌نشینی و کاهش تنش چندان جدی نیست، کاهش یافته است. به نظر می‌رسد تنش همچنان بالاست. در حالی که هیچ‌کس به‌طور قطع نمی‌داند که آیا نیروها فراخوانده شده‌اند یا اینکه این یک تاکتیک سیاسی است که برای خریدن زمان از سوی روس‌ها طراحی شده است، بازارهای مالی به‌شدت تحت تأثیر آرایش نظامی این دو کشور قرار گرفته‌اند.

اوکراین که در سال 1991 و پس از انحلال اتحاد جماهیر شوروی به‌طور رسمی از روسیه جدا شد، حالا ممکن است تمامیت ارضی خود را از دست بدهد. به همین دلیل دولت‌مردان این کشور تصمیم گرفته‌اند از همه ابزارهای ممکن برای محافظت از اقتصاد این کشور استفاده کنند.

اوکراین از روی دست روسیه نگاه کرد
«آنتونی کووالنکو» که یک شهروند اوکراینی اما مدیر یک پلتفرم مالیاتی ارزهای دیجیتال به نام Syla در بریزبن استرالیاست، می‌گوید تصمیم اوکراین برای پذیرش رسمی ارزهای دیجیتال تحت یک چارچوب قانونی «حرکتی روبه‌جلو» بوده و موضع کشورش را برای سرمایه‌گذاری خارجی در آینده تقویت خواهد کرد.

به گفته او با اعمال این قانون جدید، اوکراینی‌ها فرصت‌ها و موقعیت‌هایی را برای کار خود در حوزه ارزهای دیجیتال و همچنین چارچوبی مناسب به دست می‌آورند تا تضمین کنند پروژه‌هایشان در تاریکی و عدم شفافیت و ریسک بالا باقی نخواهد ماند.

او اعتقاد دارد توسعه رمزارزها در اوکراین به‌دنبال ملاحظات و تصمیمات جدید روسیه برای تنظیم ارزهای دیجیتال به‌عنوان نوعی ارز در اقتصاد ملی خود است. روسیه هم در حال بررسی پیش‌نویس قوانین جدید یا اصلاح قوانین موجود برای نظارت بر رمزارزهاست تا هم از فعالیت‌های غیرقانونی در این بازار جلوگیری کند و هم بتواند با دریافت مالیات حاصل از سود معاملات رمزارزی به درآمدهای دولت خود بیفزاید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/fnqg
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.