رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کتاب کریپتوکارنسی با حمایت شرکت جیرینگ منتشر شد

این کتاب رویدادنگاری سیر تکامل رمزارز، اصول پیش‌برنده آن و اقدامات مخترعان و سازندگانش است

زمان مطالعه: 2 دقیقه

کتاب «کریپتوکارنسی» برای پاسخ به پرسش‌های شما در حوزه رمزارز و درک اهمیت آن در دنیای امروز از سوی انتشارات راه پرداخت و با حمایت شرکت «جیرینگ» به زبان فارسی منتشر شده است. این کتاب با عنوان فرعی «پول دیجیتال چگونه می‌تواند فایننس را متحول کند» را جیان وُلپیسلی نوشته و انتشارات وایرد ناشر اصلی آن است. محمد رهبان نیز ترجمه این کتاب را بر عهده داشته است.

طی دهه گذشته شاهد ظهور روزافزون رمزارز در قالب پول دیجیتالی بوده‌ایم؛ اما رمزارز یا همان کریپتوکارنسی دقیقاً چیست و چه قابلیت‌هایی برای تغییر دنیای پول دارد؟ وُلپیسلی در این کتاب به زبانی ساده و قابل‌ فهم به پرسش‌های شما در مورد این حوزه پاسخ می‌دهد و نحوه شکل‌گیری و کاربردهای آن را توضیح می‌دهد.

نویسنده ایدئولوژی‌های سیاسی و اقتصادی را که رمزارز را به منصه ظهور رساندند بررسی می‌کند و به این پرسش محوری می‌پردازد: آیا رمزارز آن تأثیر تحول‌آفرین اقتصادی و اجتماعی را که مدافعانش ادعا می‌کنند، دارد؟

این کتاب رویدادنگاری سیر تکامل رمزارز، اصول پیش‌برنده آن و اقدامات مخترعان و سازندگانش است.

ولپیسلی رمزارز را چالشی برای سازوکار مرسوم سیستم مالی برمی‌شمارد که تلاش دارد انتقال پول را دور از چشم و دسترسی دولت‌ها انجام بدهد. هدف نهایی رمزارز واسطه‌زدایی، حذف بیشترین لایه‌های انسانی ممکن از تراکنش‌ها و ارتباطات و همتابه‌همتا کردن رابطه‌هاست. در نگاهی دقیق‌تر می‌بینیم که رمزارز از حوزه فناوری خارج و وارد حوزه سیاست می‌شود.

از آنجایی که یکی از اهداف اصلی رمزارز غیرمتمرکزسازی است، می‌توان رابطه‌ آن را با اهداف سیاست‌مداران برای دور زدن رسانه‌ها و راستی‌آزمایی حدس زد.

در یادداشتی که حسام حبیب‌الله، مدیرعامل پرداخت اول کیش (جیرینگ)، برای این کتاب نوشته است، می‌خوانیم: «امروزه با توسعه و معرفی تعداد قابل توجهی از رمزارزهای ملی و مستقل، حجم پول در گردش موجود در این بازار حتی از بسیاری از بزرگ‌ترین بانک‌های جهانی نیز پیشی گرفته است.

حال سؤال اصلی این است که آیا می‎توان بدون دانش کافی وارد این بازار شد؟ بی‌تردید پاسخ منفی است. این بازار بر ساختار فناوری‎های پیچیده فناوری‌های نوینی همچون بلاکچین طراحی شده و درک این بازار، ابتدا نیاز به درک ساختار فناوری آن دارد. شاید رمزارزهایی چون بیت‌کوین در مقابل بانک پیروز شوند اما احتمال این هم که یک حباب باشند وجود دارد؛ اما برای فناوری بلاکچین، حباب بودن صدق نمی‌کند زیرا بلاکچین بیش از چیزی که مردم تصور می‌کنند، توانایی تغییر جهان را دارد و راه‌حلی برای امنیت اطلاعات ارائه می‌دهد.»

در همین راستا رضا قربانی، مدیرمسئول انتشارات راه پرداخت در یادداشت خود می‌نویسد: «رمزارز یا کریپتوکارنسی حوزه جدیدی است که در سال‌های اخیر توجه بسیاری را به خودش جلب کرده است و بسیاری از رسانه‌های مهم جهان نیز پیوسته روندهای این دنیای نو را پوشش داده‌اند. برای غلبه بر چالش‌های کریپتوکارنسی و بهره‌برداری از فرصت‌هایی که این محصولات نوآورانه به ما عرضه می‌کنند، باید تاریخچه جهان جدید را بی‌کم‌وکاست بدانیم.»

قربانی هدف از انتشار این کتاب را پر کردن خلاء آموزش رسمی در زمینه فین‌تک می‌داند. او در ادامه می‌گوید: «جمله‌ای که همیشه گفته‌ایم این است که «بازار کریپتوکارنسی بازار پرنوسانی است» و هرچند به آینده آن امید بسته‌ایم ولی این احتمال را نباید دور از نظر داشت که ممکن است آینده، به هر دلیلی، به گونه دیگری رقم بخورد.»

علاقه‌مندان برای خرید این کتاب می‌توانند به فروشگاه راه پرداخت مراجعه کنند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/kw4t
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.