چرا نباید خرید، فروش و تبادل رمزارزها را ممنوع کرد؟

ملاحظاتی که در تنظیم‌گری حوزه کریپتوکارنسی ایران باید در نظر داشت

زمان مطالعه: 2 دقیقه

عده‌ای همان‌طور که می‌شود حدس زد، سخت به‌دنبال بستن و جمع‌کردن فضای رمزارز در ایران هستند. مرغ این گروه یک پا دارد و به هر شیوه‌ای که بتوانند تلاش می‌کنند زمینه ممنوعیت را فراهم کنند. خدای ناکرده اگر اتفاق اشتباهی هم حتی در یک کسب‌وکار ایرانی حوزه رمزارز رخ دهد، این عده همان را اهرم می‌کنند و تمام اکوسیستم را با یک چوب می‌زنند.


در سال‌های گذشته اکوسیستم رمزارز ایران رشد قابل قبولی داشته است؛ در شرایطی هستیم که کسب‌وکارهای رمزارزی ایران در حوزه‌های گوناگون رشد کرده‌اند و توانسته‌اند اعتماد خوبی را نیز بین مردم به دست آورند. رمزارزها در شرایطی که هیچ‌گونه مقرراتی برای آنها تدوین نشده، توانسته‌اند به بخشی از سبد دارایی مردم تبدیل شوند.

تقریباً در همه اقشار جامعه با هر سطح از سواد و تمکن مالی شاهد این هستیم که به این بازار به‌عنوان فرصتی برای سرمایه‌گذاری نگاه می‌کنند. کسب‌وکارهای ایرانی رمزارز هم توانسته‌اند جای خود را در میان مردم باز کنند و اگر بخواهیم آنها را محدود کنیم و با ایجاد ممنوعیت‌ زمینه تنظیم‌گری رمزارزها را فراهم کنیم، نه‌تنها این بازار تنظیم نمی‌شود، بلکه زمینه زیرزمینی‌شدن آن را فراهم می‌کنیم.

اینکه برخی معتقدند آینده بلاکچین رمزپول بانک مرکزی است، واقعاً تأسف‌برانگیز است. برخی خودشان را به ندیدن زده‌اند و نمی‌خواهند درک کنند که فناوری‌های بنیادین چگونه همه ساختارهای اجتماعی و اقتصادی را تغییر می‌دهند. رگولاتور خوب در برابر تغییر نمی‌ایستد، بلکه از آن اهرمی می‌سازد برای رشد و توسعه جامعه. رگولاتور بد در برابر تغییر می‌ایستد و نه‌تنها مردم، بلکه خودش را هم از مواهب پیشرفت محروم می‌کند.

اینکه برخی تصور می‌کنند اگر خرید، فروش و تبادل رمزارزها را ممنوع کنند و با خلق رمزپول، زمینه استفاده مردم را فراهم می‌کنند؛ موضوعی عجیب است. با وجود همه تحولاتی که در این مدت رخ داده و همه ایده‌هایی که مطرح شده و روندهایی که پیش روی همه قرار گرفته است، معلوم نیست چرا برخی اصرار می‌کنند به ممنوعیت. آن روش درستی که باید انتخاب کرد، تنظیم‌گری هوشمندانه است.

با ایجاد محدودیت‌های منطقی هم می‌توان از دارایی‌های مردم محافظت کرد و هم زمینه کژکارکردها را کمتر کرد. ممنوعیت رمزارزها صرفاً به زیرزمینی‌شدن این حوزه منجر می‌شود. کسب‌وکارهای صرافی رمزارز ایرانی در شرایطی رشد کرده‌اند که رقبای جدی خارجی دارند.

موانع جابه‌جایی بین کسب‌وکارهای ایرانی و کسب‌وکارهای خارجی در زمینه رمزارز آنچنان اندک است که همان فردای ممنوعیت شاهد فرار سرمایه‌ها از ایران خواهیم بود. دنیای رمزارزها فرصت بی‌سابقه‌ای پیش روی ما گذاشته تا بتوانیم با درک چارچوب‌های آن زمینه ورود سرمایه به کشور را فراهم کنیم.

امیدواریم برخی که برخلاف منافع ملی، چاره و راه‌شان برای مدیریت هر چیزی بستن آن است، موفق نشوند بیش از این به منافع ملی آسیب بزنند. امیدواریم در شرایط منطقی بتوان گفت‌وگو کرد و زمینه رشد و توسعه بیشتر ایران را فراهم آورد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/h92k
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.