کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
واجبتر از نان شب برای تقریباً تمام کسبوکارها، لجستیک و ایجاد زنجیره تأمین است. این بخش جزئی جدانشدنی از اقتصاد، علیالخصوص اقتصاد دیجیتال است. ایجاد بازارگاهی که بتواند این زنجیره را برای کسبوکارها ایجاد و آن را حفظ کند، از سال ۱۳۹۷ مورد توجه هلدینگ چابک بوده و برای ایجاد این امکان، برنامهریزیها و سرمایهگذاریهای بسیاری انجام شده است.
آنچه در ادامه میخوانید، گفتوگو با محمدرضا عباسیفرد، مدیرعامل شرکت مدیریت و توسعه یادمان نصر (متین) و مدیر ارتباطات و قراردادهای سازمانی هلدینگ چابک است که درباره داستان ایجاد بازارگاه «باربا نت» و پلتفرم مکانمحور «روتا» و چگونگی شکلگیری شرکت متین و قرارگیری آن در کنار مجموعه هلدینگ چابک و سپس جدا شدن از این مجموعه توضیح داده است.
شرکت مدیریت و توسعه یادمان نصر یا همان متین چگونه راهاندازی شد؟
سال ۱۳۹۴ بود که با شش نفر از دوستانم با تخصصهای مختلف جمع شدیم و با هم شرکت متین را راهاندازی کردیم. در آن تیم، تخصص من نرمافزار بود و کارهای فنی شرکت نیز با من بود. سایر دوستان نیز کار را در حوزههای مختلف در دست گرفتند. در ابتدا پیادهسازی کسبوکار تاکسی اشتراکی «همتارو» را دنبال میکردیم.
در آن زمان با ایجاد زیرساختهای قوی نرمافزاری، یک سرمایهگذار به ما قول داده بود ۲۰ میلیارد تومان در این حوزه سرمایهگذاری کند، اما متأسفانه آن سرمایهگذار روی قول خود نایستاد. بعد از آن نیز سرمایهگذاران دیگری آمدند و رفتند و باز هم محقق نشد تا اینکه این پروژه با وجود کامل بودن به بهرهبرداری نرسید.
بعد از آن چگونه توانستید کار را گسترش دهید؟
سال ۱۳۹۶ با مستقر شدن در پارک علم و فناوری پردیس، مدیران ارشد گروه صنایع غذایی نامینو به پردیس آمده بودند و در آنجا با شرکت دانش بنیان متین آشنا شدند. آن زمان من و هم بنیانگذاران مجموعه تصمیم گرفته بودیم شرکت را بفروشیم. شرکت در آن زمان از اعتبار خوبی برخوردار شده بود. مثلاً چندین مجوز از جمله مجوز تاکسیرانی برای همتارو را اخذ کرده بود.
مدیران ارشد نامینو برای توسعه زیرساختهای لجستیکی و بازارگاه شرکت خود به راهاندازی زیرساخت لجستیکی نیاز داشتند و شرکت متین میتوانست این نیاز آنها را برطرف کند.
بنابراین موضوع خرید سهام شرکت متین را مطرح کردند. همبنیانگذاران شرکت نیز قبول کردند و صد درصد سهام خود را به شرکت نامینو فروختیم. البته شرط مدیران ارشد نامینو برای خرید سهام متین این بود که تیم فنی از شرکت نرود، زیرا تیم فنی به مثابه هسته شرکت بود. از همبنیانگذاران شرکت فقط من به اتفاق تیم فنی پنج نفره خودم در شرکت ماندیم و بقیه همبنیانگذاران چون فنی نبودند، از متین رفتند.
کار با گروه جدید از کی آغاز شد؟
از ابتدای سال ۱۳۹۷ در مسیری جدید قدم گذاشتیم و اعضای تیم فنی با مدیران ارشد نامینو قراردادی جدید امضا کردند و اعضای تیم به محل جدید شرکت منتقل شدند. آن زمان با پنج نفر شروع به کار کردیم، اما بهتدریج شرکت رشد کرد و اکنون حدود ۱۰۰ دولوپر داریم. کسبوکارهای جدید مانند بهروزرسان، بهروز مارت، روتا و بار با نت با شرایط جدید و سرمایهگذاری مدیران ارشد نامینو شروع به کار کردند.
شما در گروه متین جدید چه سمتی را بر عهده گرفتید؟
تا اواخر سال ۱۳۹۸ بهعنوان مدیر فنی مشغول بودم و از اواخر سال ۱۳۹۸ از کارهای فنی مقداری فاصله گرفتم و در حوزه کسبوکاری و بازرگانی شرکت ورود کردم و بهعنوان مدیر ارتباطات و قراردادهای سازمانی هلدینگ مشغول به کار شدم. از ابتدای سال ۱۴۰۱ نیز مدیرعامل شرکت متین شدم.
چه ارتباطی بین متین و هلدینگ چابک وجود دارد؟
سرمایهگذار هلدینگ چابک از مدیران ارشد گروه صنایع غذایی نامینو است و سهام هلدینگ و شرکتها و کسبوکارهای زیرمجموعه آن متعلق به مدیران ارشد نامی نو است. متین و شرکت بهروز فناور بینالملل دو شرکتی هستند که زیرمجموعه هلدینگ چابک قرار دارند. متین با مدیرعاملی من و بهروز فناور با مدیریت رحمتالله صادقی اداره میشود.
متین تا سال ۱۴۰۱ بازوی نرمافزاری هلدینگ چابک بود، اما از ابتدای سال ۱۴۰۲ دو برند بار با نت و روتا از مجموعه جدا میشوند و بهعنوان شرکت مستقل فعالیت خواهند کرد. «بهروزرسان»، «بهروز مارت» و «بهروز پی» نیز زیر نظر شرکت بهروز فناور اداره میشوند، اما پشتیبانی نرمافزاری و پیادهسازی آن توسط شرکت متین انجام شده است. بهروز رسان در زمینه پخش و لجستیک اشتراکی فعالیت دارد.
شرکت متین به جز بار با نت و روتا فعالیت دیگری نیز دارد؟
بله. متین در سال ۱۴۰۱ از معاونت علمی مجوز شتابدهی را اخذ کرده و در مرکز نوآوری پست بهعنوان شتابدهنده حضور دارد. از خرداد ۱۴۰۱ نیز آدکامی متین را راهاندازی کردیم که با راهاندازی آکادمی متین نیازهای آموزشی پرسنل هلدینگ چابک را که بیش از ۴۰۰ نفر هستند، برطرف میکنیم.
به عنوان مثال، در حوزه فناوری، مدیریتی و کسبوکاری و بخشی نیز در حوزه فروش، آموزشهایی داریم. اما از این کلاسهای آموزشی قرار نیست فقط پرسنل هلدینگ بهرهمند شوند، بلکه از افراد علاقهمند به حوزههای کسبوکاری و آیتی نیز ثبتنام به عمل میآید.
دو برندی که زیر نظر متین اداره میشوند، بار با نت و روتا هستند. بار با نت با توجه به چه نیازی استارت خورد؟
بار با نت با هدف شکلگیری یک بازارگاه حمل بار در حوزه حملونقل شهری، بینشهری و بینالمللی تشکیل شد. هدف زیرساختی که در حال توسعه آن بودیم، تنها فروش و جذب کاربر نبود، بلکه هدف ایجاد زیرساختی بود که خدمات خود را در زمینه زنجیره تأمین شرکتها یا صنایع مختلف ارائه دهد و این نیاز در هلدینگ چابک احساس میشد. در واقع صنعت برای آنکه بتواند بهخوبی کار کند، به زیرساخت حملونقلی نیاز دارد تا تولیدکنندگان مختلفی که در این زنجیره تعریف میشوند، بتوانند کالاهای خود را جابهجا کنند.
ایده اصلی کسبوکار بار با نت تأمین نیاز حملونقلی شرکتها بود و بعد از آنکه ایده شکل گرفت، شروع کار را از زیرساخت درونشهری آغاز کردیم و رفتهرفته کار را گسترش دادیم و هنوز هم این توسعه ادامه دارد و توسعه بخش بینالملل آن در برنامههای آتی قرار دارد.
در فاز اول تمرکز خود را روی اسبابکشی درونشهری گذاشتیم و تحقیق و توسعه گستردهای روی این بخش انجام دادیم. بهمرور بازیگران دیگری در بخش حملونقل، چه در بخش آنلاین و چه آفلاین به قسمتهای دیگر بازارگاه بار با نت اضافه شدند. بخشهایی نظیر ارسال مرسولات پستی، پیک، وانت و… .
حتی این امکان را برای کسبوکارهای حملونقل سنتی ایجاد کردیم که با در اختیار قرار دادن سایت و محتوا و زیرساخت مدیریت ناوگان بتوانند به بازارگاه ورود و از این طریق مشتری جذب کنند.
بعد از آن با اخذ مجوز از اتحادیه کسبوکارهای مجازی و سازمان حملونقل راهداری، توانستیم مجوز بینشهری را اخذ کرده و هر باری را بین شهرها جابهجا کنیم. این امکان از تهران به تمام شهرهای کشور ایجاد شده است.
بهتازگی نیز تعاملاتی با شهرداری تهران برای جابهجایی نخاله، خاکبرداری و… انجام دادهایم و قصد داریم بازارگاه بار با نت را در اختیار آنها نیز قرار دهیم.
روتا بر اساس چه نیازی شکل گرفت؟
تقریباً تمام کسبوکارها به نرم افزارهای لجستیکی نیاز دارند، زیرا یکی از پایهها و اساس لجستیک شهری بر مبنای نقشه و مسیریابی است. ما در مجموعه بار با نت و بهروزرسان به این زیرساخت نیاز داشتیم و در ابتدا قصد داشتیم از طریق شرکتی که این زیرساخت را در اختیار ما قرار دهد اقدام کنیم، اما با شرکتهای موجود به جمعبندی نرسیدیم.
به همین دلیل تصمیم گرفتیم زیرساخت نقشه و مسیریابی را در مجموعه تشکیل دهیم. تیمی را برای این کار شکل دادیم و دست به کار شدیم و توانستیم زیرساختی قوی در حوزه نقشه و مسیریابی ایجاد کنیم.
قراردادهایی نیز با پلیس راهنمایی و رانندگی و سایر ارگانها بستیم اما چون قصد توسعه روتا را داشتیم، اطلاعرسانی و تبلیغات نکردیم.
رقبای شما در روتا چه اپهایی هستند؟
در میان اپهای ایرانی از لحاظ فنی، نشان و بلد مشابه روتا هستند و حتی در برخی بخشها، روتا مشخصات فنی بالاتری دارد. تفاوت ما در تعداد کاربر است که آنهم به تبلیغات کمتر ما برمیگردد. روتا فعلاً حدود ۲۰۰ هزار کاربر دارد.
برای توسعه روتا چه اهدافی را دنبال میکنید؟
ارائه پلتفرم خدمات مکانمحور از اهدافی است که روتا دنبال میکند. این پلتفرم تا سال آینده فعال میشود و کسبوکارهای مختلفی که در اینستاگرام، تلگرام یا فروشگاههای اینترنتی فعالیت دارند، میتوانند داخل روتا و به طور اختصاصی سایت و خدمات مالی، اعتباری و CRM دریافت کنند. در کنار آن نیز مردم خدماتی دریافت میکنند که در نهایت بتوانند از خدمات این کسبوکارها استفاده کنند.
روتا در آینده چه خدمات دیگری ارائه خواهد داد؟
با یک مثال توضیح میدهم. قصد دارید از نقطه A به نقطه B مسافر یا باری را جابهجا کنید یا غذا سفارش دهید یا بلیت سینما یا تئاتر رزرو کنید، وقت دکتر بگیرید و کلاً هر خدمات آنلاینی را دریافت کنید. در روتا تمام کسبوکارهای آنلاینی که سرویس مورد نظر شما را داشته باشند، رؤیت میشوند و میتوانید قیمت آنها را ببینید، مقایسه کنید و سپس سفارش دهید.
حتی در مورد وقت دکتر این اپلیکیشن قادر است علاوه بر رزرو وقت دکتر، روز و ساعت وقت گرفتن را به شما یادآوری کند و نسبت به مکان شما نزدیکترین یا کمترافیکترین مسیرها را در همان روز به شما پیشنهاد دهد.
روتا یک شبکه اجتماعی مکانمحور است. وقتی با دوستان خود در یک مکان مشخص قرار ملاقات میگذارید میتوانید لوکیشن خود را در گروه روتا قرار دهید، سپس دوستان خود را نیز در روتا اد کنید و روتا بهترین راه دسترسی به لوکیشن و مدتزمان حدودی را به دوستان شما پیشنهاد میدهد.
تمام خدمات روتا در بستر نقشه عرضه میشود. بنابراین سال ۹۷ زیرساخت آن را پایهریزی کردیم. سال ۹۸ لانچ کردیم و تا الان هم منتظر بودیم چالشها و باگهای آن درآید و یک سیستم کامل و درست ارائه شود تا بتوانیم این خدمات را ارائه دهیم.