کاتارا؛ اسم رمز جدید آمازون در صنعت سلامت

خرده‌فروش بزرگ حتی بعد از شکست آمازون‌کر نمی‌خواهد بازار 4100 میلیارد دلاری سلامت در آمریکا را رها کند

زمان مطالعه: 2 دقیقه

آمازون در حال آزمایش یک سرویس تازه در حوزه مراقبت‌های بهداشتی است که نشان می‌دهد این غول فناوری همچنان مشغول آزمایش راه‌هایی برای ایجاد تحول در صنعت سلامت است.

به گفته دو کارمند آمازون، آخرین پروژه این شرکت در این صنعت، با نام رمز کاتارا (Katara)، تلاشی برای راه‌اندازی یک سرویس مراقبت مجازی است که فعلاً به‌صورت آزمایشی روی کارگران آمازون اجرا شده است. به گفته یکی از این کارمندان، این سرویس برای ارائه مراقبت آنلاین در حوزه‌های ساده‌ای از سلامت و تندرستی مانند مراقبت‌های پوستی یا ریزش مو طراحی شده است.

آمازون همزمان با دو اتفاقی که اخیراً در حوزه سلامت رقم زده، یعنی خرید وان‌مدیکال و بسته شدن آمازون‌کر، کاتارا را آزمایش می‌کند. موضوعی که نشان می‌دهد چگونه این غول فناوری تلاش‌های خود را برای یافتن راه‌هایی برای ورود به بازار 4.1 هزار میلیارد دلاری مراقبت‌های بهداشتی در ایالات متحده اصلاح می‌کند.

در سال‌های اخیر، آمازون با خرید داروخانه آنلاین و ساخت زیرساخت‌های آزمایشگاهی، به‌سرعت جاه‌طلبی‌های مراقبت‌های بهداشتی خود را افزایش داده است.

رویکرد کاتارا می‌تواند چالشی بزرگ برای شرکت‌های مراقبت‌های بهداشتی که مستقیم به مصرف‌کننده خدمات می‌دهند، ایجاد کند.

شرکت‌هایی چون «هیمز» و «رو» (RO) که به طور مشابه طرح‌های درمانی برای مسائل بهداشتی مانند سلامت روان یا سلامت جنسی را از طریق اینترنت به کاربران خود ارائه می‌دهند.


رقبای کاتارا


شرکت‌هایی مانند هیمز، رو و «سی مدیسون» تلاش‌های مشابهی را در این صنعت رقم زده‌اند، اما همگی در حال گسترش خدمات خود به حوزه‌های دیگری چون مشاوره و درمان اضطراب و افسردگی، میگرن، مراقبت از زنان باردار و… هستند.

بلومبرگ گزارش داده که رو اخیراً 150 میلیون دلار سرمایه جذب کرده است؛ آن‌هم با یک ارزش‌گذاری هفت میلیارد دلاری. شرکتی که در حال ایجاد یک «سیستم مراقبت بهداشتی بیمارمحور» است. بسیاری از برنامه‌ها و خدمات رو مستلزم پرداخت ماهانه و ارسال نسخه از طریق پست است.

به نظر می‌رسد هدف‌گذاری آمازون در خصوص کاتارا با استراتژی‌های این شرکت درباره آمازون‌کر متفاوت است. آمازون‌کر سرمایه‌گذاری این شرکت در حوزه مراقبت‌های اولیه و فوری بود که در ماه گذشته میلادی آمازون تصمیم به تعطیلی آن گرفت.


چرا آمازون‌کر تعطیل شد؟


آمازون‌کر تیم‌های مراقبتی‌ای داشت که بیماران را از طریق یک برنامه و گاهی اوقات شخصاً از طریق بازدیدهای خانگی پایش می‌کرد. مشتریان آن هم کارفرمایانی بودند که هزینه‌های ماهانه آن را برای کارمندان خود پرداخت می کردند. آمازون هنگام تعطیلی این سرویس اعلام کرد اگرچه آمازون‌کر جاه‌طلبانه قصد داشت با برنامه‌های متنوع مراقبتی و بهداشتی و فروش خدمات مستقیماً با مصرف‌کنندگان ارتباط برقرار کند، اما این تلاش‌ها جذابیت کافی را به دست نیاورد و این سرویس به فعالیت خود پایان داده است.

آمازون درباره دلیل تعطیلی آمازون‌کر گفته نیاز بود راهبردهای خود درباره آینده صنعت مراقبت‌های بهداشتی را بازنگری کند. سخنگوی آمازون گفته که چشم‌انداز بلندمدت شرکت این است که دسترسی مردم به محصولات و خدمات بهداشتی مورد نیازشان را آسان‌تر کند.


راهبر کیندل، کاتارا را هدایت می‌کند


کاتارا توسط آرون مارتین نظارت می شود که زیر نظر نیل لیندسی، رئیس خدمات سلامت آمازون کار می‌کند. بخش آمازون هلث بخشی از سرمایه‌گذاری‌های روبه‌رشدی است که این شرکت روی حوزه سلامت انجام داده است. خرید استارتاپ وان‌مدیکال یکی از این ریسک‌های بزرگ در صنعت سلامت بوده که مراقبت‌های اولیه ارائه می‌دهد و آمازون آن را به قیمت 9/3 میلیارد دلار خریداری کرده است.

مارتین که یکی از مدیران سابق آمازون کیندل است، در ماه مارس از شرکت پروویدنس که یک ارائه‌دهنده سیستمهای بهداشتی مستقر در واشنگتن بود، جدا شد و دوباره به آمازون پیوست تا راهبردهای سلامت دیجیتال این شرکت را رهبری کند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/7i76
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.