رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کارآفرینی برای زنان

گفت‌و‌گو با ندا هاشمی که کارگاه-گالری ساخت زیورآلات طلا و نقره دارد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

ندا هاشمی، متولد سال ۱۳۷۲ در دانشگاه شیراز در رشته مهندسی برق تحصیل کرده است، اما از آنجا که از کودکی به ساخت جواهرات علاقه‌مند بوده، در دوران دانشجویی آموزش‌های جواهر‌سازی را دنبال می‌کرده است. اکنون تخصص او ساخت زیورآلات طلا و نقره است و در حال حاضر کارگاه-گالری ندا هاشمی را با همکارانش اداره می‌کند. هاشمی می‌گوید از ابتدا سعی داشته فرصت‌هایی را که در هم‌افزایی به وجود می‌آید، شناسایی کند و از آن بهره ببرد.

لطفاً کمی درباره کسب‌و‌کارتان بگویید.

من یک کارگاه – گالری طراحی و ساخت و فروش طلا و نقره دارم که فعالیت‌های آن به چند بخش تقسیم می‌شود. اولین بخش فضای کارگاه ساخت است و بخش دیگر شو روم محصولات برای فروش. در کارگاه ساخت علاوه بر طراحی و ساخت جواهرات برند خودمان، کارگاه‌های آموزشی نیز برگزار می‌کنیم و در ضمن میزهای کارگاه را به سایر جواهر‌سازان اجاره می‌دهیم تا با استفاده از آن امکانات، محصولات خود را تولید کنند.

چرا تصمیم گرفتید این کسب‌و‌کار را راه‌اندازی کنید؟

من از کودکی علاقه زیادی به طراحی و نقاشی داشتم و همیشه این بخش را در کنار درس و تحصیل جدی می‌گرفتم.
زمانی که دانشجوی مهندسی برق بودم، این حس در من بیشتر شد و سعی کردم آموزش‌های عملی در زمینه طراحی و ساخت جواهرات به دست بیاورم. این شد که در کلاس‌ها و کارگاه‌های مختلف جواهر‌سازی شرکت کردم و تجربه‌های ارزشمندی به دست آوردم و در چند نمایشگاه هنری نیز شرکت کردم.

با نزدیک شدن به پایان تحصیلاتم دیگر از اینکه می‌خواهم کسب‌و‌کار جواهرسازی را ادامه دهم، مطمئن بودم و بلافاصله پس‌از فارغ‌التحصیلی، برای حضور حرفه‌ای در بازار زیورآلات برنامه‌ریزی کردم.ژ

علاوه بر علاقه‌ام به طلاسازی، چیزی که منجر شد به فکر راه‌اندازی کارگاه طلاسازی بیفتم، این بود که از کودکی به تولید علاقه‌مند بودم و حس استقلال و بلندپروازی که در من بود، سبب شد از همان ابتدا با این ایده شروع کنم.

از کجا کارتان را شروع کردید؟ چه سرمایه‌ای برای شروع کار لازم بود؟

من در ابتدا از اتاق خانه‌ام شروع به کار کردم. محصولاتم را می‌ساختم و در گالری‌های مختلف می‌فروختم، بعد از چندی تصمیم گرفتیم با یکی از دوستان به صورت اشتراکی کارگاهی راه‌اندازی کنیم و توانستیم اولین کارگاه شخصی را افتتاح کنیم. پس از مدتی تصمیم به توسعه گرفتیم و با دو نفر دیگر از دوستان‌مان کارگاه را توسعه دادیم. در حقیقت همیشه با همراهی هم توانستیم کار را گسترش دهیم. من با سرمایه شخصی شروع کردم که بسیار اندک بود. البته در مسیر آموزش، هم مهارت‌های خوبی کسب کردم و هم با شبکه‌سازی توانستم دوستان همکارم را بیابم. همین باعث شد بتوانم از همراهی همه استفاده کنم.

علاوه بر علاقه‌ام به طلاسازی، چیزی که منجر شد به فکر راه‌اندازی کارگاه طلاسازی بیفتم، این بود که از کودکی به تولید علاقه‌مند بودم

چه نوآوری در کسب‌وکار خود می‌بینید که شما را از سایر رقبا متمایز می‌کند؟

من سعی دارم در کارهایی که طراحی می‌کنم، علاوه بر زیبایی و ظرافت کار، معنا و مفهومی را انتقال دهم که مشتری علاوه بر زیبایی، معنا، انرژی و احساسات نهفته در آن اثر را نیز درک کند. ما در همه زیورآلاتی که تولید می‌کنیم، می‌کوشیم مفهوم خاصی را به مخاطب نمایش دهیم و این یکی از مزیت‌های ماست.

در بخش کارگاهی هم سعی داریم علاوه بر ساختن محیطی دوستانه و امن برای سازندگان طلا و جواهر، شرایط منعطفی برای همکاری تعریف کنیم تا دوستان هنرمند با خیال آسوده‌تری با ما همکاری کنند.

در حال حاضر توانسته‌اید به درآمدزایی مناسب برسید؟

میزان فروش کار جواهرات بسیاری از اوقات تابعی از مناسبت‌هاست، اما در طول سال فروش ثابتی نیز داریم. در‌آمد کارگاه‌های آموزشی خصوصی و گروهی و اجاره میزهای کارگاه نیز به جمع درآمد ما می‌افزاید، ما هم در گالری فروش حضوری داریم و هم در نمایشگاه‌های مختلف شرکت می‌کنیم و هم در اینستاگرام و سایت محصولات‌مان را ارائه می‌دهیم. تا کنون همه هزینه‌ها را شخصی انجام داده‌ایم. البته حس من از بازار این است که اگر ما تولیدات‌مان را بیشتر کنیم و سرعت ساخت را افزایش دهیم. مشتریان بالقوه زیادی برای خرید وجود دارند.

چشم‌اندازتان برای این کسب‌وکار چیست؟

در وهله اول بالا بردن سرعت ساخت و گسترش محصولات را در برنامه داریم که موجب فروش و توسعه بازار خواهد شد. هدف دیگری که هر روز من را به جلو هدایت می‌کند، جذب نیروهای هنرمند و علاقه‌مند از بین خانم‌هاست و این ایده که بتوانم زنان بیشتری را در مسیر رسیدن به علایق‌شان حمایت کنم. برنامه بلندمدتم این است که این برند در سطح جهان مطرح باشد و محصولاتم به همه کسانی که به این طرح‌ها علاقه‌مند هستند، برسد.

مهم‌ترین مانع برای رسیدن به این چشم‌اندازها را چه می‌دانید؟

گسترش کارها و توسعه همـــــــــه‌جانــــــــبه مســــــتلزم هزینه‌های زیادی است که درآمد یک کارگاه در زمان کوتاه، پاسخگوی هزینه‌های توسعه نیست. به همین دلیل جذب سرمایه اتفاق ناگزیری است که چون ما هنوز موفق به جذب سرمایه نشدیم، با توسعه فاصله داریم.

چه توصیه‌ای برای زنانی دارید که می‌خواهند کسب‌و‌کار خود را راه بیندازند؟

توصیه من این است که فارغ از رشته تحصیلی و رتبه کنکور و قضاوت اطرافیان، مسیری را انتخاب کنند که به آن علاقه‌مند هستند و هرگز از طی کردن این مسیر خسته نشوند و به تلاش‌شان ادامه دهند. اجازه ندهند رؤیاهای‌شان زیر بار قضاوت‌های جامعه از بین برود و توانایی‌های خود را نادیده نگیرند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ad1b
1 نظر
  1. دوست می گوید

    سلام
    چقدر سرعت سایت شما پایین است.

نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.