کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کارنگ نودوسوم منتشر شد

هفته‌نامه اقتصاد نوآوری ایران، کارنگ، به نود و سومین شماره خود رسید. جدیدترین شماره کارنگ با عکس جلدی از رضا زرنوخی منتشر شده که همراه با گفت‌وگویی مفصل است. رضا زرنوخی از آدم‌های مؤثر و بدون هیاهوی فضای سرمایه‌گذاری خطرپذیر کشور است و زمانی وارد این بخش از صنعت مالی شده که هنوز مفاهیم و اصطلاحاتش به شکل امروزی متداول نبوده است.

زرنوخی می‌گوید: «در ایران به دلیل ورود نامناسبی که در دوره دوم معاونت علمی شاهدش بودیم، برای شتاب‌دهنده‌ها همیشه فضای تظاهر و خودنمایی وجود داشته است. پروژه‌سازی بسیار کار سختی است؛ یعنی تیم ساختن و اینکه آن تیم MVP بسازد و… . شتاب‌دهنده در واقع یکسری زیرساخت اولیه در اختیار تیم‌ها قرار می‌دهد. جایی برای فضای کار آماده می‌کند و ویترینی دارد و از افراد می‌خواهد اینجا بنشینند. ولی هیچ‌کس نمی‌گوید کدام تیم اینجا بنشیند.»

او معتقد است: «ما هیچ‌وقت این ویژگی بی‌رحمی را که هنگام شکست خوردن یک پروژه لازم است، از دست ندادیم. هیچ‌وقت متعهد نبودیم که صبر کنیم مثلاً آن ۱۰۰ میلیون تومان برگردد. به محض اینکه می‌فهمیدیم پروژه در مرحله شکست است و تیم در حال فروپاشی است و طرح کسب‌وکار ما با آن رویکرد اولیه که آن را تحلیل و انتخاب کردیم اشتباه است، پروژه را متوقف می‌کردیم. این بخش همیشه برای من تلخ بوده، اما چون کسی از جلسات شکست و گریه، شبیه به جلسات کیک خوردن و عقد قرارداد عکس نمی‌گیرد زیاد خبر بیرون نمی‌آید!»

در این شماره گفت‌وگویی نیز با محمدجعفر نعناکار، وکیل پایه‌یک دادگستری و استاد دانشگاه داشتیم. اخیراً با رسانه‌ای شدن محکومیت اسنپ در شورای رقابت به خاطر شکایتی که تپسی از این شرکت داشت، موضوع انحصارگرایی و رفتارهای ضدرقابتی در فضای اکوسیستم کسب‌وکارهای نوآور در مرکز توجه قرار گرفته است. محمدجعفر نعناکار از جمله حقوقدانان آشنا به فضای اکوسیستم، باور دارد اغلب شرکت‌های این حوزه از حقوق خود به قدر کافی آگاهی ندارند و به دنبال احقاق حق خود نیستند.

در شماره نودوسوم کارنگ گزارشی از نظر فعالان حوزه رمزارز درباره دستور رئیس‌جمهور برای تشکیل کمیته ویژه ارزهای دیجیتال تهیه شده است. در این گزارش به سراغ احسان قاضی‌زاده، مدیرعامل سابق صرافی اکسیر، محمد قاسمی، مدیرعامل صرافی مزدکس، وحید والی، مدیرعامل هلدینگ نیک‌اندیش و ‎محمد حکیمی، مدیرعامل رمزینکس رفته‌ایم و نظر آنها را در مورد این مسئله جویا شده‌ایم.

در صفحه رمزارز این شماره کارنگ نیز گفت‌وگویی با علی خویی، مدیر محصول استیکینگ نوبیتکس داشتیم. خویی در مورد راه‌اندازی محصول استیکینگ در نوبیتکس توضیح می‌دهد: «با توجه به نگرشی که کاربران ایرانی به اکوسیستم رمزارزی دارند، بسیاری از آنها برای کسب عایدی وارد این فضا شدند. در واقع بسیاری از کاربران از نگهداری رمزارزها به‌عنوان جایگزین روش‌های سرمایه‌گذاری مرسوم و قدیمی‌تر استفاده می‌کنند.

نوبیتکس قصد داشت به کاربرانی که به آن اعتماد کرده‌اند، این امکان را بدهد که از دارایی‌هایشان کسب عایدی کنند و صرفاً نگهدارنده رمزارز نباشند و بتوانند از مزایایی که شبکه‌های مختلف ارائه می‌دهند، استفاده کنند. از طرف دیگر، نوبیتکس از روز اول تلاش می‌کرد خود را به‌عنوان یک پلتفرم در مقیاس بین‌المللی نشان دهد و کانالی باشد که رشد و توسعه‌های ساختارهای رمزارزی و بلاکچینی دنیا را به ایران وارد می‌کند. همچنین کمک کند که ما هم پابه‌پای دنیا در صنعت رمزارز پیش برویم.»

متن کامل تمام این خبرها و گزارش‌ها را می‌توانید در کارنگ نودوسوم بخوانید.

کارنگ؛ امروز درباره فردا بخوانید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/447p
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.