کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

زیانی که پرداخت‌‌یارها از بسته‌شدن درگاه پرداخت خود دیدند / از دست دادن صددرصد مشتریان 

شرکت‌های پرداخت‌یاری در ۲۰ روز گذشته بیش از هر روز دیگری زیر ذره‌بین شاپرک قرار گرفته‌اند؛ تا جایی که دو شرکت پرداخت‌یاری یعنی وندار و پی مسدود شدند. هرچند درگاه وندار بعد از تقریباً ۱۸ روز از سوی شاپرک رفع محدودیت و بازگشایی شد، اما شرکت پرداخت پی همچنان مسدود است و مشکلات بیشتری دست به گریبانش است.

دلیل اصلی این مسدود شدن هم مغایرت داشتن مدل کسب‌وکاری این پرداخت‌یارها با استاندارد‌های شاپرک اعلام شد. در نهایت ۲۰ روز پیش شاپرک در نامه‌ای با ممنوع اعلام‌کردن ارائه سرویس‌های تجمیع وجوه، تسویه‌حساب و سرویس انتقال وجه داخلی توسط پرداخت‌یارها درگاه‌های پرداخت وندار و پی را متوقف کرد. 

متوقف‌شدن ۱۸روزه فعالیت وندار و متوقف ماندن ادامه‌دار پی، ضرر و زیان و خسارات مادی و معنوی زیادی به این کسب‌وکارها و فعالانی وارد کرده که با آنها طرف قرارداد بوده‌اند، به طوری که حالا آنها اعلام می‌کنند صددرصد مشتریان خود را از دست داده‌اند و باید دوباره همه چیز را از اول شروع کنند. 

مهدی عبادی، مدیرعامل وندار در مورد وضعیت فعالیت این شرکت بعد از رفع محدودیت به «کارنگ» اعلام می‌کند با اینکه دو روز از بازگشایی درگاه وندار گذشته، اما عملاً هیچ تراکنشی نداشته‌اند.

او در این مورد توضیح می‌دهد: «در حال حاضر تخمین دقیقی از خسارتی که بابت این مسدود شدن به وندار وارد شده در اختیار نداریم، اما حالا هم که محدودیت‌ها برداشته شده، در شبکه ما تراکنشی صورت نگرفته است.»

عبادی با اعلام اینکه تنها آنها دچار خسارت نشده‌اند گفت:‌ «کسب‌وکارهایی که از ما سرویس درگاه پرداخت دریافت می‌کردند نیز دچار مشکلات کوتاه‌مدت و بلندمدت شده‌اند و ضررهای قابل توجهی پرداخت کرده‌اند.»

او می‌گوید در مورد پرداخت این ضرر و زیان در حال حاضر کسی هم به آنها پاسخگو نیست. عبادی تأکید می‌کند که از زمان بسته شدن درگاه آنها توسط شاپرک تمام مشتریان‌شان یعنی صددرصد مشتریانی را که با برنامه و پرداخت بودجه بالا جذب کرده بودند از دست داده‌اند. عبادی می‌گوید که آنها باید مجدد برنامه‌ریزی کنند و با مشتریان وارد مذاکره شوند تا بتوانند آنها را به چرخه مشتریان خود بازگردانند.


خسارتی برای کل کشور 


شرکت پرداخت پی پرداخت‌یار دیگری است که علاوه بر مسدود شدن درگاهش توسط شاپرک، سایت و دامنه آن هم از دسترس خارج شده است. 

ادیب حافظی گل، مدیرعامل شرکت پرداخت پی به کارنگ می‌گوید علاوه بر اینکه بانک مرکزی با بستن حساب‌های این شرکت خسارت هنگفتی را به این شرکت وارد کرده، دستور به فیلتر شدن سایت پی نیز تیر خلاصی بوده که می‌توانسته به این کسب‌وکار زده شود. 

او در مورد خسارتی که در این مدت و به دنبال بسته شدن درگاه خود با آن مواجه بودند گفت: «خسارت‌ها آنقدر بالاست که قابل ارزیابی در حال‌ حاضر نیست. حداقل روزی ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان ورود پذیرنده‌ها به حساب ما بوده که حالا این میزان تراکنش را از دست داده‌ایم. در کنار توقف تعداد تراکنش، ۲۴ هزار پذیرنده داشتیم که تمام آنها را با توقف درگاه پرداخت پی از دست داده‌‌ایم. خسارت فقط هم مادی نیست، بخش قابل توجه خسارتی که به ما وارد شده معنوی است. استرسی که در این مدت به کسب‌وکاری مانند ما وارد شد غیر قابل بازگویی است.»

او اعلام می‌کند که در این بین هیچ کسی هم پاسخگوی آنها نیست و از هفته گذشته محدودیت پیش روی آنها وارد فاز جدیدتری شده؛ به طوری که نام دامنه آنها که از ارزش بالایی هم برخوردار است فیلتر شده است. 

در همین زمینه میلاد جهاندار، بنیان‌گذار باهمتا تأکید می‌کند که مسدود شدن درگاه‌های این دو پرداخت‌یار هزینه غیر‌قابل جبرانی را به کل کشور وارد می‌کند.

او در این مورد به «دنیای اقتصاد» گفته است: «این کسب‌وکارها از فعالان قدیمی حوزه پرداخت‌ هستند. وقتی شرکتی به این نقطه می‌رسد، یعنی کل کشور برای آن هزینه پرداخت کرده‌ و برخوردهایی از این دست که منجر به بسته شدن درگاه‌ها شود، تصمیمی بی‌بازگشت است.»

به باور او هزینه آسیبی که این شرکت‌ها می‌بینند را کل کشور پرداخت می‌کند. جهاندار تأکید می‌کند که این تصمیم‌ها باعث ایجاد موج ناامیدی در شرکت‌ها می‌شود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/tk09
1 نظر
  1. یاشار می گوید

    خبر مسدود شدن فیزیکی pay.ir بی نهایت دل گرم کننده بود. این شرکت چند سال قبل فقط به دلیل این که من به خاطر تسویه های دیر به دیر بهشون اعتراض کرده بودم بدون هیییییچ اعلام قبلی اکانت منو مسدود کرد و برای ما دردسر ایجاد کرد و اصلا هم پاسخگو نبود.
    امروز همین اتفاق برای خودش افتاده و توی گل داره دست و پا میزنه! امیدوارم این مسدودی همیشگی باشه

نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.