کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کارنگ هشتادونهم منتشر شد

تمامی صنوف، به‌خصوص صنف آیتی در ماه‌های اخیر از محدودیت‌های اینترنت، فضای متشنج و ناامید جامعه، تنش‌ها در بازار ارز و مهاجرت‌های گسترده ضربه خورده‌اند. در چنین شرایطی کسب‌وکارها بعضاً نمی‌دانند با بحران‌های پیش‌آمده باید چه کنند و چه رفتاری در پیش بگیرند که در آینده‌ای مبهم و نامعلوم ضربات کمتری بخورند و بتوانند به حیات خود ادامه دهند. به همین بهانه در شماره هشتادونهم کارنگ به سراغ محمدرضا قلعه‌نوی، پژوهشگر و فعال حوزه اقتصاد گیگ، خدمات مشاوره و فریلنسری، عضو هیئت‌مدیره و رئیس رسته خدمات فناوری اطلاعات نصر تهران رفتیم.

او می‌گوید مشاوران کسب‌وکارها در شرایط بحرانی می‌توانند راهکارهای مختلفی را با اولویت‌بندی پیش پای صاحبان کسب‌وکارها بگذارند؛ کسانی که به شکل تخصصی برای این وظیفه آموزش دیده‌اند. قلعه‌نوی در این گفت‌وگو به تشریح موقعیت و وظایف مشاوران می‌پردازد، مهارت‌های یک مشاور را که می‌تواند به حل بحران در کسب‌وکارها کمک کند، برمی‌شمرد و معتقد است سال آینده کسب‌وکارهای حوزه آیتی با وضعیتی سخت و شکننده مواجه خواهند شد.

در این شماره نگاهی هم به تکاپوی گروه داده‌پردازی بانک پارسیان در اکوسیستم نوآوری کشور داشتیم که این روزها بیشتر از هر زمان دیگری تقویت شده است. صنعت بانکداری و تحولات آینده تحول دیجیتال است تا حدی که امروز ۲۷ درصد مشتریان از نئوبانک استفاده می‌کنند و ۷۵ درصد از بانک‌های جهان خدماتشان را بر پایه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی ارائه می‌دهند.

گروه داده‌پردازی پارسیان هم با نگاهی به ضرورت ایجاد فرصت مواجهه با فناوری، استودیو تجربه صنعت مالی و بانکی کشور را راه‌اندازی کرده است. کارگاه تجربه، کافه نوآوری، شوروم فناوری، فرصت هم آفرینی و فضای اشتراکی بخشه‌ای این استودیو هستند.

گزارش ویژه کارنگ هشتادونهم هم به فضاهای کار اشتراکی ایران پرداخته است. در این گزارش به سراغ محمدرضا سبحان، رئیس هیئت‌رئیسه و مدیرعامل تیوان، مریم نجفی، نایب‌رئیس انجمن فضاهای کار اشتراکی ایران و مدیرعامل فینووا و کاوه گودرزی، عضو هیئت‌مدیره و مدیرعامل مرکز نوآوری جهش رفتیم. نجفی معتقد است صنعت فضای کار اشتراکی در ایران بسیار کوچک است.

او می‌گوید: این صنعت در دنیا هم البته نوپاست، اما در ایران ظرفیت رشد بسیار زیادی دارد و طبیعتاً جذابیت‌های این صنعت برای مخاطبانش مشخص است. مخاطب اصلی در این صنعت، کسب‌وکارهای نوآور و استارتاپی هستند و شاخصه خلاقیت و نوآفرینی در آنها پررنگ است.

فضاهای کار اشتراکی کمک می‌کند دغدغه‌های اصلی این دسته از مخاطبان متمرکز بر چالش‌های کسب‌وکاری‌شان باشد، اما خود ما هم به‌عنوان کسب‌وکار نوپا چالش‌هایی داریم که البته طبیعی هم هست؛ چراکه هر کسب‌وکار، صنعت تازه و هر نوآوری در بدو شکل‌گیری نیاز به رگولاتوری دارد و نیازمند قوانین و مقررات مختص خود است.

در جدیدترین شماره کارنگ گفت‌وگویی نیز با محمد عباسی، هم بنیان‌گذار «اکتین» داشتیم. عباسی در مورد چالش‌های پیش رو توسعه فاز B2B کسب‌وکارش توضیح می‌دهد: چالشی که اخیراً درگیرش بودیم، افزایش نرخ دلار بود. برای ما که تولید سخت‌افزار می‌کنیم، این مسئله خیلی مهم است.

در صفحه لجستیک این شماره با محمدرضا عباسی فرد، مدیرعامل شرکت مدیریت و توسعه یادمان نصر (متین) و مدیر ارتباطات و قراردادهای سازمانی هلدینگ چابک گفت‌وگو کردیم. عباسی فرد داستان ایجاد بازارگاه «باربا نت» و پلتفرم مکان محور «روتا» و چگونگی شکل‌گیری شرکت متین را در این گفت‌گو برای ما می‌گوید.

متن کامل تمام این خبرها و گزارش‌ها را می‌توانید در کارنگ هشتادونهم بخوانید.

کارنگ؛ امروز درباره فردا بخوانید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/m1av
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.