کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کارکردهای منفی فناوری در جامعه

آنها که به نسل زد معروف هستند، تقریباً برای هر کاری از فناوری استفاده می‌کنند و بیشتر اوقات در معرض امواج الکترومغناطیس و نور آبی قرار می‌گیرند

فناوری اثرات منفی بر جامعه و دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، داشته است؛ کاهش منابع سوخت، نیاز به عناصر کمیاب‌تر مانند طلا، کلتان و تانتالوم (که برای ابزارهای الکترونیک مدرن مورد نیاز است)، کشمکش در قاره‌ها و کشورهای صاحب مواد معدنی، سوزاندن سوخت‌هایی که بر گرمایش جهانی اثر می‌گذارد و… مسائل بسیار واقعی امروزی هستند که کاربرد روزافزون فناوری آنها را ایجاد می‌کند.


تخلیه منابع


کاهش منابع طبیعی یکی از نگران‌کننده‌ترین موارد مرتبط با استفاده روزافزون از فناوری‌هاست. این کمبود از عناصر خاکی کمیاب و مواد معدنی تا منابع غذایی یا سوخت‌های فسیلی را در بر می‌گیرد. در سال 2012 Karehka Ramey نیز یادآور شد که برای مثال استفاده از ذرت برای تولید سوخت به شکل اتانول می‌تواند دستیابی به ذرت را در سطح جهانی کاهش دهد.

در همین حال اشتیاق جهان برای وسایل الکترونیکی بیشتر موجب کاهش یا نابودی منابع طلا، کلتان و سایر مواد معدنی کمیاب در جهان می‌شود. این‌گونه کمبودها به درگیری در سطح جهانی دامن می‌زند و در جاهایی که چنین مواد معدنی یافت می‌شود، در بیشتر اوقات شاهد کشمکش و درگیری هستیم.


افزایش جمعیت و نگرانی‌های بهداشتی


جمعیت جهانی برخلاف اختراع وسایل پیشگیری از بارداری در آستانه انفجار قرار گرفته است. این رشد شتابان ناشی از کاربرد فناوری‌های بهتر است که عمر دراز‌تر، دسترسی بیشتر به مواد غذایی فراوان و تولید مثل مؤثرتر را فراهم آورده است. گرچه حضور بیشتر انسان‌ها تا حدی موجب کاهش بیشتر منابع مربوط می‌شود، اما به مدیریت کارآمدتر در بهره‌گیری از منابع نیز منجر می‌شود.

با این حال گسترش کاربرد فناوری بر برخی بیماری‌های همه‌گیر اثر گذاشته است. ایجاد سبک زندگی اجتماعی بدون تحرک و نشستن مداوم، قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض تابش نور آبی دستگاه‌های الکترونیک و قرار گرفتن پیاپی در معرض EMF (میدان مغناطیس الکتریکی) می‌تواند به بیماری‌های مزمن مانند اختلال عملکرد سیستم ایمنی بینجامد.


افزایش آلودگی


یکی از بارزترین اثرات منفی فناوری، افزایش شدید آلودگی به دلیل صنعتی شدن است که در کنار کاهش منابع مورد توجه فراوان قرار گرفته است. این آلودگی شامل انتشار سوخت‌های فسیلی، گرم شدن کره زمین و ایجاد شهرهایی در سرتاسر جهان شده که کارخانجات آنها مقادیر انبوه آلودگی/ زباله‌های جامد تولید و منتشر می‌کنند؛ این‌گونه آلودگی‌ها موجب افزایش چشمگیر سرطان و بیماری‌های مزمن می‌شود. در حالی که تغییرات آب‌وهوایی موضوعی بسیار بحث‌برانگیز است، گروه بزرگی از دانشمندان گرمایش جهانی را یک واقعیت تهدید‌آمیز برای گونه بشر می‌دانند.


سبک زندگی


اگر قرار باشد سبک زندگی مدرن را در یک کلمه بیان کنیم، می‌توان از کلمه «آسایش» نام برد. از خرید آنلاین هنگامی که روی مبل نشسته‌اید و کالای خریداری شده را روز بعد درب منزل تحویل می‌گیرید تا پیوستن به گروه دوستان برای دیدار از طریق شبکه‌های اجتماعی بدون آنکه نیاز به ترک خانه باشد، رزرو پرواز و هتل در سراسر جهان برای سفر و رایانه‌های قابل حمل و تلفن‌های هوشمند که به ما اجازه می‌دهند کارهایی را در یک لحظه بر پایه اینترنت و برنامه‌های قدرتمند انجام دهیم که اجرای آنها پیش از این نیازمند مراجعه حضوری بود. فناوری به شکلی بنیادین به مردم کمک کرده تا کارهای پیچیده را به روشی ساده‌تر و سریعتر انجام دهند.


سلامتی


در جهانی که به شکلی رو به رشد درگیر بیمای‌های مزمن است، دستبندهای هوشمند و اپلیکیشن‌‌های سلامتی اجازه داده‌اند تا از طریق سامانه‌های محاسباتی، عادت‌های سلامت شخصی پایش، تجزیه و تحلیل و دگرگون شود. اکنون وجود زیرساخت‌های بیمارستانی شامل سامانه‌های رایانه‌ای با امنیت پیشرفته پدیده‌ای عادی است.

در همین حال نرم‌افزارهای پیشرفته به پزشکان امکان می‌دهد برای ارزیابی‌های سریع اطلاعات سلامتی بیماران را در بستر ارتباط بی‌سیم دریافت کنند. علاوه بر این بسیاری از سامانه‌های بیمارستانی، وب‌سایت‌هایی دارند که به بیماران اجازه می‌دهد سوابق پزشکی خود را دریافت کنند یا تقریباً بلادرنگ از پزشک خود به صورت آنلاین مشورت بگیرند.


حریم خصوصی


سابقه فناوری درباره پاسداشت حریم خصوصی تا حدودی مخدوش است. بیشتر مردم دوربین‌ها، برنامه‌های مزاحم، دستگاه‌های هوشمند خانگی (مانند خانه‌های هوشمند و الکسا) و دستگاه‌های جاسوسی را در خدمت به خطر انداختن حریم خصوصی افراد مختلف می‌دانند.

گرچه این برداشت تا حدی درست است، فناوری همچنین توانایی‌های کاربران برای استفاده از جلسات گفت‌وگوی رمزگذاری‌شده در اینترنت و ارسال پیام‌های رمزگذاری‌شده به سایر کاربران را افزایش داده است. پیشرفت شیوه‌های رمزنگاری به حفظ حریم خصوصی دیجیتال در دنیای دیجیتال کمک کرده است.

با این حال باید توجه داشته باشیم که اگر شبکه‌ها و سامانه‌های رایانه‌ای گسترش نیافته بود، هنر هک سایبری امکان‌پذیر نبود. نسل حاضر شاهد افزایش وحشتناک مشکلات امنیتی، نفوذ و حملات بدافزار/ باج‌افزار بوده که حریم خصوصی میلیون‌ها نفر را به خطر انداخته است.


نگرش جوانان


معمولاً نسل‌های جوان در جریان ظهور فناوری‌ها بیشترین اثرپذیری را داشته‌اند؛ نسل هزاره و آنها که به نسل زد معروف هستند، تقریباً برای هر کاری از فناوری استفاده می‌کنند و بیشتر اوقات در معرض امواج الکترومغناطیس و نور آبی قرار می‌گیرند که شامل استفاده از تبلت‌ها در مدرسه، استفاده از درگاه‌های وب برای تکمیل تکالیف و یادگیری است که با نحوه یادگیری نسل پیشین در تضاد کامل است.

تکیه فزاینده بر فناوری باعث شده تا نسل جوان آمادگی بیشتری برای توجه کمتر به مسائل مربوط به حریم خصوصی مربوط به فناوری نشان دهد. در همین حال به احتمال زیاد نسل‌های جوان درک بهتری از چگونگی عملکرد اینترنت و سامانه‌های فناورانه دارند که می‌تواند شکاف عظیم مربوط به صنایعی را که نیازمند کارکنان فنی هستند، پر کند.


کسب‌وکار


در جوامع مدرن شاید کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک بیش از هر بخش دیگری تحت تأثیر فناوری قرار گرفته باشند. تقریباً هر نوآوری موفق در فناوری موجب افزایش فرصت‌های تجاری شده است. این نوآوری‌ها الگو‌های کسب‌وکار جدید را شکل داده و به تولید محصولات و خدمات جدید منجر شده است.

کسب‌وکارهای جدید همچنین موجب ایجاد واردات/ صادرات جدید در سطح ملی و تجارت جهانی شده‌اند. فناوری‌هایی مانند چاپخانه، رایانه و رایانه شخصی، دستگاه فکس، ایمیل، رسانه‌های اجتماعی، شبکه‌سازی، اینترنت و TCP-IP، رمزنگاری، هوش تجاری، پردازش ابری، کلان‌داده، هوش مصنوعی و… نحوه عملکرد کسب‌وکارها را تغییر داده‌اند.

در نتیجه گسترش فناوری، شاهد افزایش خودکارسازی روندها، راندمان بهتر، کاهش هزینه‌های سربار و افزایش شرکت‌های بزرگ‌تر هستیم. نقش‌های اجرایی کاملاً نوینی برای مدیریت کاربرد فناوری‌های جدید به وجود آمده که از جمله مدیر ارشد داده (CDO)، مدیر ارشد اطلاعات (CIO)، مدیر ارشد دیجیتال (CDO) و مدیر ارشد بازاریابی (CMO) است.

استفاده از اینترنت برای بازاریابی درون‌گرا و رسانه‌های اجتماعی برای دستیابی به مشتریان بالقوه و سرنخ‌ها و همچنین تجارت الکترونیک همگی در سایه شبکه جهانی وب ممکن شده و نقش‌های کاری جدید مانند کار از راه دور و بازاریابی تلفنی را ایجاد کرده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/jj7d
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.