کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
چطور میتوان نسل جدید کارجویان را شناخت و انتظارات آنها از محیط کار را درک کرد؟ «چندین» با برگزاری یک نظرسنجی از بازدیدکنندگان غرفه توسن در چهاردهمین نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی شریف تلاش کرده تا پاسخی برای این سؤال پیدا کند. این کارجویان، که بیشتر از دانشجویان نخبه و جوان تشکیل شدهاند، دیدگاههای خاصی نسبت به چالشهای کاری، فرهنگ سازمانی و اولویتهای حرفهای خود دارند. آیا آنها اهل ریسک کردن هستند؟ نه چندان. علاقه به بازخورد دارند؟ محدود. اما تعهد به کیفیت؟ بینظیر.
به گزارش روابط عمومی توسن، شرکتکنندگان در نظرسنجی چندین اکثرا ترجیح میدهد در فضایی که فرصتهای یادگیری و فرهنگ سازمانی قوی وجود دارد، تلاش کنند تا بهترین نتایج را ارائه دهد، حتی اگر به قیمت از دست دادن تعادل بین کار و زندگی باشد.
در این گزارش، طرز نگاه کارجویان به فرآیندهای کاری بررسی شده و نشان داده میشود که تا چه حد شرکتها توانستهاند ارزشهای خود را به طور مؤثر پیادهسازی کنند و برند کارفرمایی خود را پویا نگه دارند. علاقهمندان متن کامل گزارش نظرسنجی «چندین» را میتوانند از اینجا دریافت و مشاهده کنند.
کارجویان تا چه حد اهل خطر کردن هستند؟
در نظرسنجی چندین برای شرکتکنندگان موقعیتی فرضی تعریف شده تا میزان استقبال آنها از اشتباه و یادگیری را بسنجد. در پاسخ به سوالی با این عنوان «پروژهای به شما محول شده که به شدت پرچالشه و ممکنه به خاطر موضوعات جدید نتونید به درستی انجامش بدید و به جایگاه شما در ذهن همکارتون آسیب بزنه. چقدر احتمال داره این موقعیت رو بپذیرید؟» 50 درصد شرکتکنندگان گزینه «به احتمال کم» را انتخاب کردهاند. هفت درصد گفتهاند شناخت دقیقی از خود در این زمینه ندارند و 43 درصد گفتهاند اهل ریسک کردن هستند به احتمال زیاد پروژه قبول میکنند. موضوعی که نشان میدهد کارجویان جوان خیلی اهل ریسککردن نیستند.
در طرف مقابل درباره اینکه آیا در محیطهای کاری به افراد برای اشتباه و جبران آن فرصت داده میشود، اختلاف نظر وجود دارد. در کنار 32 درصد شرکتکنندگان که گفتهاند تجربهای در این زمینه ندارند؛ 31 درصد معتقدند در محیطهای کاری فرصت خوبی برای اشتباه و جبران آن به افراد داده میشود و 37 درصد گفتهاند چنین شرایطی بر محیطهای کاری حاکم نیست.
در تلاش برای رسیدن به نتیجه بهتر
شرکتکنندگان در نظرسنجی چندین در پاسخ به این سوال که «چقدر احتمال داره برای انجام بعضی وظایف کاری، کمتر استراحت کنید تا وظیفهای رو که برای شما تعریف شده با نتیجه خیلی بهتر انجام بدید؟» 72 درصد گزینه «به احتمال خیلی زیاد» را انتخاب کردهاند که نشان از تعهد آنها به نتیجه کار دارد. هرچند چنین روحیهای میتواند تعادل کار و زندگی را از بین ببرد. 22 درصد شرکتکنندگان نظر مخالفی دارند و احتمال این موضوع را کمتر میدانند و 6 درصد گفتهاند برای پاسخ به این سوال شناخت دقیقی از خود ندارند.
نتیجه عالی را از بازیکنان جدید بازار کار انتظار داشته باشید
«وظیفه مهمی به شما محول شده. در نیمه راه، یک روش دیگه برای انجام کار پیدا میکنید که ممکنه نتیجه خیلی بهتره خلق کنه اما به زمان بیشتری نیاز داره و انجام دادنش سختتره. چقدر احتمال داره به سراغ راه حل دوم بروید؟» 68 درصد شرکت کنندگان در پاسخ به این سوال گفتهاند به احتمال زیاد سراغ راه حل دوم خواهند رفت. 28 درصد آنها ترجیح میدهند کار سر موقع اما نه با نتیجه خیلی عالی تمام شود و 4 درصد گفتهاند در این زمینه شناخت دقیقی از خود ندارند و معلوم نیست چه تصمیمی خواهند گرفت. موضوعی که نشان میدهد کارجویان جوان تا حد زیادی به نتیجه بهتر وفادارند و ترجیه میدهند با تلاش و زحمت بیشتر، فراتر از انتظارها ظاهر شوند.
«چندین»، راهکار توسن برای تجربه اشتراک دیدگاههاست. پلتفرم نظرسنجی چندین، با تأکید بر مزایای جمعسپاری (Crowdsourcing) دیدگاههای متنوع را در کنار هم قرار میدهد و با مخاطبان به اشتراک میگذارد. رویکرد اصلی چندین، امکان مشاهده نظرات گوناگون در کنار یکدیگر است و به این ترتیب به کاربر برای پذیرش تنوع دیدگاهها، گوناگونی سلایق و درک واقعبینانهتر مسائل یاری میرساند تا به راهحلهای کاربردیتری دست پیدا کند. چندین پیش از این با حضور در نمایشگاه کار، مسابقه برنامهنویسی دانشگاه شریف، رویداد هاوینگ بیتکوین و رویداد لندتک ایران، گزارشهایی با تکیه بر نظرسنجی انجامشده از جامعه هدف منتشر کرده و این پنجمین تجربه نظرسنجی «چندین» در یک رویداد حضوری است.