کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کاهش پرداخت تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش بنیان / تسهیلات پرداختی امسال از 4 هزار به 3 هزار میلیارد تومان رسید

طبق اعلام صندوق نوآوری شکوفایی امسال و تا پایان آذر  3 هزار و 188 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است که این میزان نسبت به سال 1400 و  1399 کاهش قابل توجه داشته است. در سال 1400 میزان تسهیلات پرداختی صندوق برابر با 4 هزار و 916 میلیارد تومان بوده که نسبت به امسال کاهش تقریبا 54 درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش کارنگ، هرچند صندوق نوآوری و شکوفایی در سال 1392 تاسیس شده اما به صورت جدی این صندوق از نیمه دوم سال 1397 به بعد با بهره‌گیری از ظرفیت تمام نهادهای فعال در زیست‌بوم نوآوری و روش‌های تامین مالی نوین و اهرمی‌سازی منابع، نسبت به شکل‌دهی و حمایت از نظام تامین مالی نوآوری اقدام کرده است. در این دوره 32 هزار و 521 میلیارد تومان انوع تسهیلات و خدمات مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان در سراسر کشور ارائه شده است.

این صندوق از آذر ماه 1397 به بعد 8 هزار و 122 فقره قرارداد بسته است که حجم این قراردادها 16 هزار و 715 میلیارد تومان بوده و از این میزان 15 هزار 399 میلیارد تومان پرداخت شده است.


کاهش میزان مبلغ ضمانت‌نامه‌ها


بخشی از حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق ضمانت‌نامه انجام می‌شود. طبق گزارش این صندوق، از آذر ماه 1397 تا پایان آذر 1401 ، صندوق 4 هزار و 417 فقره ضمانت‌نامه به مبلغ 9 هزار و 769 میلیارد تومان از طریق بانک‌های عامل صادر کرده است.

صندوق می‌گوید با دریافت این ضمانت‌نامه‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان موفق به انعقاد بیش از 48 هزارو 845 میلیارد تومان قرارداد با دستگاه‌های اجرایی و کارفرمایان دولتی شدند.

میزان مبلغ ضمانت‌نامه‌ها هم در سال 1401 نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. در حالی که تا پایان آذر سال جاری تنها 2 هزار 607 میلیارد تومان مبلغ ضمانت‌نامه‌ها اعلام شده این عدد در سال 1400 برابر با 3 هزار و 476 میلیارد تومان بوده است.


تغییر در نحوه سرمایه‌گذاری


یکی دیگر از حمایت‌های صندوق از شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق سرمایه‌گذاری انجام می‌شود. این صندوق اعلام می‌کند با بازنگری در مدل سرمایه‌گذاری مستقیم مدل هم سرمایه‌گذاری، توسعه نهادهای تخصصی و تسهیل انتشار صکوک نوآوری را جایگزین آن کرده است. طبق این گزارش در دو سال گذشته پس از بازنگری و طراحی مدل‌ها، 161 طرح هم‌سرمایه‌گذاری (با همکاری 28 صندوق و 27 شتابدهنده عامل)، تاسیس 19 صندوق جسورانه و خصوصی بورسی و یک شرکت سهامی عام پروژه و یک شرکت سرمایه‌گذاری سهامی عام تصویب شده است.

با رویکرد جدید صندوق در سرمایه‌گذاری اعلام شده که در سال 1401، 2 هزار و 727 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده که از این مبلغ تنها 16 درصد آن یعنی معادل 445 میلیارد تومان، تعهد نقدی صندوق بوده و 2 هزار و 282 میلیارد تومان از منابعی بوده که از سایرین جذب شده است.

همچنین از تعداد 241 طرح ارسال شده به صندوق، با مشارکت 28 صندوق پژوهش و فناوری، 96 طرح مصوب شده و اعتباری معاددل 905 میلیارد تومان به صندوق‌های عامل برای سرمایه‌گذاری تخصیص یافته است.

صندوق شکوفایی و نوآوری یادآور شده که پیش از حضور این صندوق در بازار سرمایه، 11 صندوق جسورانه و خصوصی با سرمایه 13 هزار 55 میلیارد تومانی فعالیت می‌کردند که با مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی در تاسیس این صندوق‌ها، سرمایه در اختیار آنها به رقمی بالای 5 هزار و 400 میلیارد تومان رسیده است.


تلاش برای برقراری عدالت


در کنار سرمایه‌گذاری، شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از خدمات توانمندسازی صندوق نیز استفاده کنند. این خدمات توانمندسازی شامل آموزش و مشاوره تا حفاظت از مالکیت فکری، دریافت استانداردها، تاییدیه‌ها و گواهینامه‌ها، رویدادهای به‌هم‌رسانی، حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری می‌شود.

صندوق اعلام کرده که 36.7 میلیارد تومان حمایت بلاعوض در سال 1401 برای 5 هزار و 390 درخواست شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت شده است.

طبق این گزارش تاکنون 139 میلیارد تومان تسهیلات برای 13 فضای نوآوری تصویب شده که از آن جمله کارخانه‌های نوآوری استان‌های فارس، تهران، یزد، گلستان و کرمانشاه هستند.

یکی از بارزترین کارهایی که صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام می‌کند انجام داده توسعه صندوق‌های پژوهش‌ و فناوری است. طبق این گزارش حالا همه استان‌های کشور دارای صندوق‌های پژوهش و فناوری شده‌اند و سرمایه آنها به مبلغ هزار و 372 میلیارد تومان رسیده است.

طبق این گزارش با هدف ارتقای عدالت در توزیع خدمات صندوق در استان‌ها با اقدامات مختلف، ضریب نفوذ صندوق که عبارت است از نسبت تعداد شرکت‌های برخوردار از خدمات صندوق به کل شرکت‌های دانش‌بنیان در استان‌ها از آذر 97 به بعد، در سراسر کشور به صورت میانگین 31 رشد داشته و به میانگین 62 درصد رسیده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/tutu
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.