کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کرونا تأثیر مثبت هم دارد!

گپی با علیرضا جعفری، بنیان‌گذار استارتاپ ایساتیس که در زمینه واقعیت افزوده کتاب‌های کودک فعالیت دارد و همه‌گیری کرونا زیرساخت‌های عرضه محصولش را مهیا کرده است

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها در کشور ما برای به نتیجه رساندن یک ایده اقتصادی، مخصوصا در فضای هنر و فرهنگ، شروع آن است. سؤال مهم بسیاری از ایده‌پردازان و تولیدکنندگان در فضای کسب‌وکارهای داخلی این است که «از کجا شروع کنیم؟» مشکلات متعددی که از حیث اقتصادی در جامعه امروز ایران وجود دارد و همه مردم از اقشار مختلف به صورت روزانه با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، شرایطی را پدید آورده که هرکسی نتواند دل به دریا بزند و آغاز هر کسب‌و‌کاری در این فضای غبارآلود همراه با ریسک بالا و احساس تردید بسیار است.
از این منظر یکی از اهداف ما در این صفحه آن است که به سراغ پروژه‌ها و ایده‌هایی برویم که در ابتدای فعالیت قرار دارند و با این پرسش‌های چندگانه مواجهند. جوانانی که با دریایی از ایده‌های تازه در مرحله آغاز پروژه‌هایشان قرار دارند و باید جوانب امر را به‌خوبی بررسی کنند تا مشکلات رایج اقتصادی گریبانگیر کسب‌وکارشان نشود.

علیرضا جعفری، بنیان‌گذار استارتاپ ایساتیس، این روزها مشغول آماده‌سازی آخرین مراحل پروژه‌ای است که قرار است در آن کودکان با کتاب رابطه بهتر و نزدیک‌تری داشته باشند. او در ایساتیس شرایطی را مهیا کند تا شخصیت‌های یک کتاب کودک، از حالت مکتوب دربیایند و برای کودک تجسم عینی در قالب انیمیشن داشته باشند. با او به گفت‌و‌گو نشستیم تا دغدغه‌هایش را در آغاز این راه بشنویم.

در استارتاپ ایساتیس دقیقا چه کاری انجام می‌شود؟
ما با استفاده از فناوری واقعیت افزوده یا AR قصد داریم داستان کتاب‌های کودک را به صورت انیمیشن روی گوشی‌های موبایل نمایش بدهیم. بدین صورت که وقتی کودک وسیله هوشمند را روی صفحه کتاب می‌گیرد، داستان آن کتاب به صورت انیمیشن سه‌بعدی همراه با صدای شخصیت‌ها و راوی برایش به نمایش در خواهد آمد.

ایده این استارتاپ از کجا به ذهن شما رسید؟
ما از چند سال قبل روی پروژه پیاده‌سازی فناوری واقعیت افزوده روی نقشه‌های یک معدن کار می‌کردیم و همانجا بود که این ایده به ذهنمان رسید که برای کودکانی که توانایی خواندن داستان کتاب را ندارند، این کار را انجام بدهیم.

در فضای جهانی چه نمونه‌های مشابهی وجود دارد؟ در ایران چطور؟
در دنیا تا امروز چند نمونه کتاب مشابه پروژه‌ای که مشغول به انجام آن هستیم وجود داشته، مثل فیل در باغ. در ایران هم مجموعه‌ها شروع به فعالیت‌های مشابهی کرده‌اند و دست به انتشار زده‌اند، اما بیشتر این فعالیت‌ها به صورت فیلم‌های ضبط شده در حوزه آموزش فرهنگ و دین بوده‌اند و اقدامی این‌چنینی در راستای پروژه ما صورت نگرفته است. ولی ما قصد داریم برای داستان‌های کودک توسط تیم انیمیشنی که در استارتاپ ایساتیس فعالیت می‌کنند، به تولید محتوا بپردازیم تا با توجه به اینکه در دوران ما به علت افزایش سرگرمی‌های کودکان، میزان جذابیت کتاب برای کودک بسیار کاهش یافته است، بتوانیم رابطه خوبی بین کودکان و پدیده کتاب برقرار کنیم و زمینه آشنایی هرچه بیشتر و بهتر کودکان با کتاب را فراهم آوریم.

باتوجه به اینکه ایده شما هنوز وارد بازار نشده، پیش‌بینی‌تان از صرفه اقتصادی و میزان درآمدتان چیست؟
در حال حاضر حدود 30 درصد بازار کتاب در ایران، مربوط به حوزه کودک می‌شود. همچنین در فضای بین‌المللی نیز این سهم به حدود 25 درصد در کل جهان رسیده است. با توجه به چنین بازاری، پیش‌بینی می‌کنیم که شرکت ما با این ایده که ایده تازه‌ای نیز محسوب می‌شود، به رشد خوبی برسد و با استقبال مخاطبان حوزه کتاب کودک مواجه شویم.

خیلی‌ها می‌گویند فضای هنر و فرهنگ پول‌ساز نیست. آیا با این اندیشه موافقید؟ راه حل شما برای رکود احتمالی در این فضا چیست؟
به نظر من در فضای هنر و فرهنگ عام تراکنش بالایی صورت می‌گیرد، اما در حوزه هنرهای تخصصی شاید پول کمتری رد و بدل شود. جامعه هدف ما در ایساتیس دقیقا همین فضای هنر عمومی‌ است و پیش‌بینی می‌کنیم این رکود احتمالی که به آن اشاره کردید، دست‌کم در مورد فعالیت کسب‌و‌کار ما صدق نکند.

کرونا در حال حاضر بر اکثر کسب‌وکارها تأثیر منفی داشته است. شما برای این مشکل چه تمهیدی اندیشیده‌اید؟
این ایده حدود چهار سال است که در ذهن ما شکل گرفته، اما به دلیل عدم دسترسی بسیاری از کودکان به وسایل هوشمند مثل تبلت و موبایل کار را آغاز نکردیم. اما اتفاقا با شیوع کرونا میزان استفاده از وسایل این‌چنینی در خانواده‌ها افزایش یافت که این مسئله دلیل خوبی بود بالاخره بعد از چهار سال بررسی و ایده‌پردازی وارد فاز عملیاتی پروژه بشویم و کارمان را آغاز کنیم. از این منظر احساس می‌کنم کرونا اتفاقا روی ایده و پروژه ما تأثیر مثبت هم گذاشته است! چراکه ایده‌ای که مدت‌ها مترصد فرصتی بودیم تا آن را به بازار عرضه کنیم، در نهایت با قرنطینه ناشی از شیوع این ویروس، موقعیتی را پیدا کرد تا بتواند به‌خوبی این اتفاق برایش بیفتد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/jha4
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.