رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کسب‌و‌کاری که فعالیتش را از توزیع شیر شروع کرد

درباره ترید دی‌پات که در نیجریه و ایالات متحده فعالیت دارد و یک کسب‌و‌کار B2B خرده‌فروشی است

زمان مطالعه: 4 دقیقه

استارتاپ‌هایی که تجارت الکترونیک B2B و خرده‌فروشی را در آفریقا دیجیتالی می‌کنند، پس از همه‌گیری که راه را برای خرده‌فروشی آفلاین هموار کرد، همچنان در صدر اخبار هستند.

ترید دی‌پات، یک شرکت مستقر در نیجریه و ایالات متحده که برندهای مختلف کالاهای مصرفی را به هزاران خرده‌فروش متصل و به توزیع کمک می‌کند، 110 میلیون دلار سرمایه جدید جمع‌آوری کرده و به‌دنبال وارد کردن فروشگاه‌های خرده‌فروشی بیشتر و گسترش خدمات «الان بخر، بعداً پرداخت کن» در سراسر قاره است.

اگرچه ترید دی‌پات در مورد سهم حقوق صاحبان سهام اظهارنظری نکرد، اما داده‌های مربوط به پرونده کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده این شرکت، سهم سهام را تقریباً 42 میلیون دلار نشان می‌دهد.

بودجه سری B تقریباً 18 ماه پس از جمع‌آوری 10 میلیون دلار به رهبری پارتک آفریقا و شرکت مالی بین‌المللی به دست می‌آید. ترید دی‌پات یک بازار B2B را اداره می‌کند که مغازه‌های کوچک، کیوسک‌ها و خرده‌فروشان را به عمده‌فروشان برندهای مصرف‌کننده جهانی که به غذا، نوشیدنی و محصولات مراقبت شخصی دسترسی دارند، متصل می‌کند.

این شرکت دارای انبارها و ناوگان رانندگان برای توزیع است. این شرکت در سال گذشته بیش از 40 هزار بازرگان در پلتفرم خود داشت. به گفته اونیکاچی ایزوکان، مدیرعامل، اکنون به بیش از 100 هزار بازرگان خدمات ارائه می‌دهند. او همچنین اشاره کرد که ترید دی‌پات حجم ناخالص کالای خود را در این مدت پنج برابر کرده است.

الان بخر، بعداً پرداخت کن
در پنج سال گذشته، کار اصلی ترید دی‌پات ایجاد زنجیره تأمین با فناوری و استفاده از خرده‌فروشان در یک زمان متمرکز بود. این شرکت در حال حاضر طیف کاملی از محصولات را در اختیار کسانی قرار می‌دهد که دارای کیف پول دیجیتال و خدمات مالی هستند، به‌خصوص خدمات «الان بخر، بعداً پرداخت کن».

پیشنهاد «الان بخر، بعداً پرداخت کن» در بستر شاپ تاپ‌آپ شرکت تعبیه شده؛ جایی که خرده‌فروشان می‌توانند به خطی اعتباری برای همه کالاهای مصرفی موجود در برنامه دسترسی داشته باشند. با این حال، مانند هر پلتفرم تجارت الکترونیک B2B که خدمات «الان بخر، بعداً پرداخت کن» را ارائه می‌دهد، ترید دی‌پات به این تجار پیش‌پرداخت نقدی ارائه نمی‌دهد. در عوض، محصولات را مستقیماً برای آنها ارسال می‌کند و آنها به‌صورت اقساطی پرداخت می‌کنند. نرخ بهره مؤثر ماهانه نیز تقریباً پنج درصد است.

مدیرعامل این شرکت گفته است: «تجار فقط به‌دلیل این دسترسی می‌توانند آنچه را که خریداری می‌کنند، دو یا سه‌برابر کنند. ما فکر می‌کنیم این خدمات مالی تعبیه‌شده بخش کلیدی این روایت خواهد بود؛ زنجیره تأمین از یک سو و هر چیز مربوط به خدمات مالی برای کارکرد این مشاغل از سوی دیگر. یک سال و نیم گذشته با تمرکز ما بر ارائه بیشتر این محصولات مالی به بازار تعریف شده است.»

این شرکت ادعا می‌کند که مدل «الان بخر، بعداً پرداخت کن» آن به افزایش 200 درصدی حجم تراکنش برای صاحبان فروشگاه‌های خرده‌فروشی منجر شده است. به مدت 18 ماه است که ترید دی‌پات در حال ایجاد ساختار بدهی برای اجرای راحت مسیر اعطای وام به این خرده‌فروشان (با بررسی تاریخچه خرید، عملکرد بازپرداخت قبلی و سایر داده‌های مرتبط برای پیش‌بینی اعتبار آنها) است.

بخش حیاتی اقتصاد آفریقا
اکثریت بزرگی از مشاغل کوچک و متوسط در نیجریه و سراسر آفریقا آفلاین هستند. این مشاغل سالانه یک تریلیون دلار فروش دارند و 2.6 تریلیون دلار به تولید ناخالص داخلی اسمی قاره کمک می‌کنند.

این اعداد توجه گروه روبه‌رشدی از استارتاپ‌ها را به خود جلب می‌کنند که فرصت را در ارائه زیرساخت‌های دیجیتال و تأمین مالی برای یک شبکه توزیع پراکنده در سراسر زنجیره ارزش می‌بینند. در حالی که هیئت داوران هنوز نمی‌دانند آیا خرده‌فروشان می‌توانند به‌طور مؤثر از روش‌های آنلاین استفاده کنند یا خیر، بازیگران برجسته‌ای مانند کپیتر، سوکواچ، آلرزو، مارکت‌فورس، سابی و اومنیبیز همچنان در بازارهای اصلی آفریقا گسترش می‌یابند.

«مختار دیوپ»، مدیرعامل شرکت مالی بین‌المللی در بیانیه‌ای گفته است: «بخش غیررسمی، بخش بزرگ و حیاتی اقتصاد آفریقاست و حدود 80 درصد از مشاغل این منطقه را تشکیل می‌دهد. ما از همکاری با ترید دی‌پات برای استفاده از فناوری جهت کمک به کسب‌وکارهای کوچک در سراسر قاره، به‌ویژه بسیاری از خرده‌فروشان که توسط زنان رهبری می‌شوند، هیجان‌زده هستیم و می‌خواهیم آنها به منابعی که برای رشد و توسعه نیاز دارند، دسترسی پیدا کنند.»

دور سری B ترید دی‌پات، در حال حاضر هم از نظر حقوق صاحبان سهام و هم از نظر بدهی بزرگ‌ترین دور سرمایه‌گذاری پلتفرم تجارت الکترونیک B2B در آفریقاست. این شرکت یکی از اولین بازیگران در این فضا بود و با توزیع شیر در خرده‌فروشی‌های کوچک در لاگوس نیجریه شروع به کار کرد.

ایزوکان معتقد است ظهور استارتاپ‌های جدیدی که بازار را در نقاط مختلف هدف قرار می‌دهند، درج راحتی و قیمت‌گذاری نوآورانه، امکان درک فرصت دیجیتالی‌کردن خرده‌فروشی آفلاین را برای سرمایه‌گذاران آسان‌تر کرده است.

ایزوکان، مدیرعاملی که شرکت را با «مایکل اوکپونگ» و «روکه آواریتیفه» تأسیس کرد، می‌گوید: «چهار یا پنج سال پیش، اگر با یک سرمایه‌گذار صحبت می‌کردید، آموزش زیادی لازم بود تا آنها را متقاعد کنید که چرا این یک فرصت است. من فکر می‌کنم ما می‌بینیم که بازار اکنون برای این فرصت آماده است. شما شریک‌های بیشتری دارید، به‌خصوص چندین شریک جدی که سعی می‌کنند به این فرایند کمک کنند. برای کشف مدل‌هایی که موفق عمل می‌کنند، نیاز به تکرار زیاد و حضور شریک‌های بیشتری است که نوآوری در فضا را سرعت می‌بخشند.»

ترید دی‌پات در 12 شهر در نیجریه، غنا و آفریقای جنوبی (آکرا، ژوهانسبورگ و 10 شهر در نیجریه) فعال است. ایزوکان می‌گوید که با بودجه جدید، ترید دی‌پات فعالیت‌های خود را در این سه کشور دوبرابر خواهد کرد و ردپای خود را در سراسر نیجریه افزایش می‌دهد و تلاش می‌کند تا بیش از پنج میلیون شرکت‌های کوچک و متوسط را که به‌عنوان بازار هدف خود می‌بیند، جذب کند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/r0yt
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.