کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
باورتان میشود کسبوکاری آب رایگان به دست مردم برساند و کلی هم سود کند؟ آنقدر که بتواند بخشی از سودش را صرف حفر چاه برای نیازمندان کند؟ باورتان میشود این کسبوکار با آب شروع کرده باشد و بخواهد در ادامه، کالاهای بیشتری را رایگان به دست مردم برساند و سود کند و از سودش کار خیریهای را هم سروسامان دهد؟
باورتان بشود یا نه، «فری واتر» (Free Water) این روزها دقیقاً همین کار را میکند!
فری واتر میگوید: «آب باید رایگان باشد. پس چرا برای نوشیدن آن پول میدهیم؟» این برند سعی میکند به شیوه بسیار خلاقانهای به این سؤال پاسخ دهد. در واقع جواب این برند به سؤال این است: «چون داریم اشتباه میکنیم. حالا ما آمدهایم و میخواهیم جلوی این اشتباه را بگیریم. فکر میکنید نمیشود؟ خب اشتباه میکنید، چون تازه این اول کار است. ما نهتنها آب، بلکه سایر محصولات را در سراسر جهان رایگان میکنیم!»
چطور؟
این برند از بستهبندی محصولش برای تبلیغات استفاده میکند! در واقع پاکتهای آلومینیومی و بطریهای فلزی آب مانند یک فضای تبلیغاتی به برندهای دیگر فروخته میشود. تبلیغات هر برند به شرط پرداخت هزینه روی پاکتها یا بطریهای آب رایگان قرار میگیرند و به دست مردم میرسند.
برند فری واتر با هزینه این تبلیغات هم هزینه آب مرغوب چشمههای طبیعی را پرداخت میکند، هم هزینه تهیه، بستهبندی، توزیع و… را و هم سود میکند. آنقدری که از سود هر بطری آب رایگان، ۱۰ سنت را در راستای حفر چاه برای افراد نیازمند کنار میگذارد. همه اینها را انجام میدهد، بدون اینکه بر اصل اساسی و اولیهاش خدشهای وارد شود: «آب باید رایگان باشد!»
بله، به همین راحتی، به همین خلاقی!
این شرکت میگوید فری واتر تنها آغاز راه است و آب اولین محصول سوپرمارکتهای رایگان آینده آنهاست. آنها قرار است محصولات دیگری را هم رایگان کنند و هر محصول رایگان جدیدی که معرفی میکنند، به شکلی معنادار به هدف خیریهای نیز کمک کند.
این استارتاپ خلاق و پیشگام، بهسرعت به یک پدیده بینالمللی تبدیل شده که باعث جلب توجه برندها، سرمایهگذاران و مصرفکنندگان بسیاری در سراسر جهان شده است.
برندها و سرمایهگذاران با تبلیغ محصول خود در فضای تبلیغاتی فری واتر میتوانند با یک تیر، چند نشان بزنند؛ اول از همه اینکه فضای تبلیغ متفاوتی را تجربه میکنند و همچنین در کنار پروژه خلاقانهای مانند فری واتر بر سر زبانها میافتند و همزمان میتوانند به مشتریان خود بگویند مسئولیت اجتماعیشان را با مشارکت در یک کار خیریه انجام دادهاند.
فری واتر قبلاً دو پروژه آب را در کنیا با توزیع آب چشمه رایگان در ایالات متحده تأمین مالی کرده است. کلیفوردز، بنیانگذار این استارتاپ میگوید: «استارتاپ ما با توزیع آزادانه کالاهایی با قیمتهای منفی که سودآور هستند، سرمایهداری را تحت تأثیر قرار میدهد.
ما به برندها کمک میکنیم تا به مخاطبان مورد نظر خود برسند، کالاهای باکیفیت را بهصورت رایگان در اختیار مصرفکنندگان قرار میدهیم و برای حل مسائل جهانی بدون استفاده از یک پنی از پول مالیاتدهندگان، به خیریه کمک مالی میکنیم.»
فری واتر میگوید که آنها فقط به ۱۰ درصد از آمریکاییها نیاز دارند تا با انتخاب آنها، بحران جهانی آب را برای همیشه حل کنند! به نظر بلندپروازی میآید، اما تا همین جای کار هم این برند بیشتر از تخیل ما و خیلیها پیش رفته و دوست دارم فکر کنم آنها میتوانند به هرچه میخواهند برسند، چون هم خلاقاند و هم مهربان.