کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کلاهبرداری یک میلیارد دلاری از آمریکایی‌ها!

از ابتدای سال 2021 تاکنون اتفاق افتاده است

کمیسیون تجارت فدرال آمریکا که یک آژانس دولتی برای حمایت از مصرف‌کنندگان است، می‌گوید، از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون، حدود ۴۶ هزار نفر در این کشور معادل یک میلیارد دلار در کلاهبرداری‌های بازار رمزارز دست داده‌اند.

این میزان از دست دادن پول، حدود ۶۰ برابر مبلغی است که شهروندان آمریکایی در سال ۲۰۱۸ در کلاهبرداری‌های مشابه از دست دادند. بر اساس برآورد کمیسیون تجارت فدرال آمریکا، به‌طور متوسط هر نفر در بازه زمانی اخیر حدود 2.600 دلار از دست داده و بیشترین کلاهبرداری مربوط به رمزارزهای بیت‌کوین، تتر و اتر بوده است.

تقریباً نیمی از کسانی که قربانی این‌گونه کلاهبرداری‌ها شده‌اند، تبلیغاتی را درباره این کلاهبرداری‌ها یا به‌صورت پیام مستقیم در شبکه‌های اجتماعی یا پیام‌رسان‌ها دیده بودند.

در این گزارش آمده که نزدیک به ۶۰۰ میلیون دلار از کلاهبرداری‌های انجام‌شده در بازار رمزارزها با مشوق‌های «موقعیت‌های سرمایه‌گذاری» ارائه شده بودند. بر همین اساس گفته شده 4 دلار از هر ۱۰ دلاری که در شبکه‌های اجتماعی کلاهبرداری شده، در بازار رمزارزها بوده که موارد بیشتری را در مقایسه با سایر روش‌های پرداختی شامل می‌شود.

اینستاگرام، فیس‌بوک و پیام‌رسان‌های تلگرام و واتس‌اپ چهار شبکه اجتماعی بوده‌اند که بیشترین کلاهبرداری در این زمینه در آنها انجام شده است. اوج قیمت رمزارزها به نوامبر سال گذشته (۲۰۲۱) برمی‌گردد؛ در آن زمان بیت‌کوین تا مرز ۷۰ هزار دلار هم پیش رفته بود، اما از آن به بعد، قیمت این رمزارز کاهش پیدا کرد. اتفاقات اخیر طی ماه‌های گذشته، به‌ویژه پس از حمله روسیه به اوکراین، بحران انرژی و تورم جهانی باعث شده این بازار رونق سابق را از دست بدهد و بسیاری از سرمایه‌گذاران در شرایط فعلی بازارهای مطمئن‌تری نظیر طلا را برای سرمایه‌گذاری خود انتخاب کنند.

در سال‌های گذشته عوامل مختلفی از جمله اظهارنظر افراد تأثیرگذار و اعلام احتمال پذیرش آن به تقویت این بازار کمک کرده‌اند یا برعکس، باعث افت آن شده‌اند. به‌عنوان مثال اقدام شرکت خودروسازی تسلا در فوریه پارسال (۲۰۲۱) برای خرید 5.1 میلیارد دلار بیت‌کوین، قیمت آن را به حدود ۴۴ هزار دلار رساند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/mcd4
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.