گجت‌سازان و ترندسازان سلامت

سه شرکت حوزه سلامت و متکی به هوش مصنوعی که صنعت پزشکی را متحول خواهند ساخت

زمان مطالعه: 3 دقیقه

در یکی از مقالات نوشته شده در مؤسسه بروکینگ (Brooking) گفته شده است که «هر شرکتی که تا سال 2030 در هوش مصنوعی پیشرو باشد، تا سال 2100 بر جهان حکم خواهد راند».

شاید هیچ جمله‌ای نمی‌توانست اهمیت هوش مصنوعی را در دهه آینده به این روشنی نشان دهد. بنابراین ناگفته پیداست که سهام شرکت‌های هوش مصنوعی در سال‌های آینده مورد اقبال سرمایه‌گذاران خواهد بود.

پژوهش دیگری نشان می‌دهد که در سال مالی 2030 سهم بالقوه هوش مصنوعی در اقتصاد جهانی بالغ بر 7/15 تریلیون دلار خواهد بود. بیشترین سود حاصل از این بازار نیز عاید کشورهایی چون چین و آمریکا خواهد شد.

هوش مصنوعی در صنایع مختلفی کاربرد دارد. حوزه سلامت یکی از بخش‌هایی است که کاربردهای موفقی از هوش مصنوعی را در آن می‌بینیم. پیش‌بینی می‌شود که تا سال مالی 2026، کاربردهای هوش مصنوعی بتواند سالانه 150 میلیون دلار برای اقتصاد سلامت آمریکا صرفه اقتصادی داشته باشد.

ربات دستیار جراحی، کمک‌های پرستاری مجازی، کاهش خطای دُز داروی تجویزی، چت‌بات‌های پزشکی و… نمونه‌هایی از کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه سلامت هستند. در ادامه به معرفی سه شرکتی خواهیم پرداخت که در استفاده از هوش مصنوعی در حوزه سلامت پیشتازند.

باترفلای نتورک
(Butterfly Network)

به ‌صورت کلی، «باترفلای نتورک» شرکت سلامت دیجیتال است و کارش ساختن ابزارهای تصویربرداری‌ پزشکی و سونوگرافی. در یکی از مطالعات موردی که آمازون وب انجام داده است، عواملی که باعث تمایز این شرکت با دیگر شرکت‌های این حوزه شده، بررسی شده است.

در این مطالعه بیش و پیش از هر چیزی بر سهولت استفاده از باترفلای نتورک و نیز امکانات تصویری که با استفاده از هوش مصنوعی در این فناوری تدارک دیده شده، تأکید شده است. علاوه بر این، ابزاری که این شرکت ساخته است، به اندازه یک تلفن هوشمند است و 80 درصد ارزان‌تر از ابزارهای سیاری که پیش از این ساخته شده بود.

همچنین این شرکت به‌ دنبال باز کردن جای پایی در حوزه بازار جراحی‌های زیبایی است. علاوه بر این، محصولی به نام «آی‌کیو وت» نیز ساخته است که برای تصویربرداری‌ در حوزه دامپزشکی استفاده می‌شود. از نظر باترفلای نتورک، بازار این محصول در سال 2025 عددی بالغ بر 450 میلیون دلار خواهد بود.

مایکروسافت
(Microsoft Corpration(MSFT))

در سال‌های آتی، مایکروسافت به یکی از بازیگران اصلی حوزه هوش مصنوعی بدل خواهد شد. در آوریل امسال، مایکروسافت اعلام کرد که شرکت Naunce Communication را به مبلغ 19 میلیارد دلار خریداری کرده است.

نانس یکی از شرکت‌‌های پیشرو در حوزه هوش مصنوعی مکالمه‌ای است که با استفاده از فناوری فضای ابری، خدمات بهداشتی ارائه می‌کند. ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی نانس در ده هزار بیمارستان در سراسر جهان استفاده می‌شود.

بدیهی است که با خرید این شرکت، مایکروسافت به ‌صورت جدی وارد بازار هوش مصنوعی سلامت شده است. ساختن پرونده پزشکی برای بیمار و تشخیص بیماری از حوزه‌هایی است که نانس از ابزارهای هوش مصنوعی در آن‌ها استفاده می‌کند.

برای اینکه نقش مایکروسافت را در حوزه فناوری‌های سلامت مبتنی بر هوش مصنوعی بهتر درک کنید، بد نیست بدانید که این تنها سرمایه‌گذاری مایکروسافت در این حوزه نیست و پیش از این در سال 2019، این شرکت برای ساختن دارو با استفاده از هوش مصنوعی همکاری‌هایی با شرکت نوارتیس (Novartis) داشته است.

مدترونیک
(Medtronic (MDT))

ماژول آندوسکوپی هوشمند GI Genius از هوش مصنوعی برای تشخیص آدنوما استفاده می‌کند. در حقیقت این فناوری نخستین و تنها سیستم کولونوسکوپی مبتنی بر هوش مصنوعی است که به تأیید نهادهای ناظر رسیده است. با توجه به این واقعیت که سرطان روده از نظر میزان مبتلایان سومین نوع سرطان در جهان است، این شرکت بازار قابل توجهی دارد.

مدترونیک در سال گذشته شرکت Medicrea را خریداری کرد. این شرکت در حوزه جراحی ستون فقرات با استفاده از هوش مصنوعی فعال است. در سال مالی 2020 مدترونیک همچنین سهام شرکت جراحی دیجیتال را نیز خرید که از هوش مصنوعی برای جراحی استفاده می‌کند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/nejr
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.