کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

یادگیری و آموزش در بازار رمزارزها

معرفی چند منبع معتبر آموزش رمزارز و فناوری‌های پشت آن

با وجود اهمیت یادگیری فناوری‌های جدید، متأسفانه آموزش در این بخش بیش از سایر موضوعات مورد کم‌توجهی قرار گرفته و بحث آموزش فناوری اطلاعات هیچ متولی درست و درمانی در کشور ندارد. آنچه در مدارس و دانشگاه‌ها آموزش داده می‌شود، به هیچ‌وجه توان آماده‌کردن نیروهای آماده به کار را ندارند.

کسانی نیز از خلاء موجود استفاده کرده‌اند و فعالیت‌هایی انجام می‌دهند. با وجود فعالیت‌های مؤثر و خوبی که در زمینه آموزش فناوری‌ها و مفاهیم جدید اتفاق افتاده، حجم زیادی فعالیت‌های بدون دانش و با ارائه تصویر اشتباه در حال انجام است که متأسفانه چگالی بالایی دارند و با استفاده از کانال‌های محبوب مردم توانسته‌اند مخاطبان زیادی هم جذب کنند.

در حوزه رمزارزها هم شاهد شبه‌رسانه‌ها و مدرسانی هستیم که از راه‌های گوناگون خرده‌دانش خود را به مردمی که بی‌اطلاع هستند و تشنه یادگیری، ارائه می‌دهند. در کنار خطراتی که آموزش غیراصولی و ارائه اطلاعات اشتباه دارد، گاهی این دوره‌ها با هدف جهت‌دهی افراد به سمت پروژه‌های کلاهبرداری و پانزی طراحی شده‌اند.

در این میان برخی از این فعالیت‌ها بر اساس علاقه شخصی افراد و به‌صورت غیرانتفاعی انجام می‌شود که در میان آنها می‌توان نمونه‌های خوبی پیدا کرد. فاجعه زمانی رخ می‌دهد که شاهد برگزاری رویدادهایی هستیم که با مبالغ کلان و با دعوت از چند چهره معلوم‌الحال، به‌دنبال کسب سودهای کلان از عطش موجود هستند و با گنجاندن چند چهره معتبر قانون‌گذار می‌خواهند اعتباری به رویداد خود ببخشند.

در خلاء منابع اصولی به زبان فارسی اغلب کسانی که قصد یادگیری حرفه‌ای در زمینه رمزارزها را دارند، به سراغ منابع خارجی می‌روند. در این میان اگر افرادی توان استفاده از منابع خارجی را نداشته باشند، مجبورند از منابع فارسی در دسترس استفاده کنند. منابع معتبر فارسی هم که چندین سال است در حال تولید و انتشار مطالب مفید و اصولی آموزش در زمینه رمزارزها و فناوری‌های استفاده‌شده در آن هستند، به‌صورت پراکنده و جزیره‌ای در حال فعالیت‌اند که چه خوب می‌شد این فعالیت‌ها به قصد هم‌افزایی بیشتر در کنار هم ادامه می‌یافت.

در حال حاضر سه دسته افراد به‌دنبال یادگیری در این زمینه هستند. مردم عادی به قصد سرمایه‌گذاری یا کسب اطلاعات عمومی، کسانی که به‌صورت حرفه‌ای می‌خواهند درباره رمزارزها بدانند و وارد این حوزه شوند، کسانی که حسب فعالیت در بخش‌های رگولاتوری کشور می‌خواهند اطلاعاتی در این زمینه داشته باشند.

بین این سه دسته، گروه دوم با جست‌وجو و پیگیری دقیق‌تر می‌توانند منابع معتبرتر را پیدا کنند و زمان بیشتری برای یادگیری بگذارند. دسته اول متأسفانه به‌راحتی گرفتار دوره‌های نامعتبر می‌شوند و در دام طرح‌های پانزی و کلاهبرداری می‌افتند.

دسته سوم هم با بی‌دقتی و شتاب‌زدگی در دام آموزش‌ها و اطلاعات نادرستی می‌افتند که اینجا دیگر شاهد پیامدهای سنگینی برای اکوسیستم رمزارز کشور خواهیم بود؛ چراکه سبب تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های بر پایه اطلاعات اشتباه خواهد شد. گمان می‌کنم همین حالا هم احتمالاً برخی از فعالان رگولاتوری تحت تأثیر چنین منابع اطلاعات قرار گرفته باشند.

در اینجا چند منبع معتبری را که در این سال‌ها شناخته و دنبال کرده‌ام، معرفی می‌کنم. برای سادگی کار هم برای هر سه دسته منابع را ارائه می‌دهم. قطعاً اینها تنها منابع معتبر نیستند و صرفاً منابعی هستند که شخصاً طی این سال‌ها دنبال کرده‌ام و از اینکه مخاطبان این یادداشت منابع معتبر دیگری را معرفی کنند هم استقبال خواهیم کرد.

دسته اول: وب‌سایت ارز دیجیتال، کتاب یک ساتوشی؛

دسته دوم: وب‌سایت BitMEX، رادیوبلاکچین (مدتی است آپدیت نشده، ولی محتواهای قبلی قابل استفاده‌اند)، کتاب‌های انتشارات راه پرداخت (مجموعه کتاب‌های بلاکچین، استاندارد بیت‌کوین و پول نقد دیجیتال)، برنامه توکن‌تاک، وب‌سایت میهن بلاکچین، کتاب Mastering Bitcoin؛

دسته سوم: کتاب‌های انتشارات راه پرداخت شامل رگ‌تک، انقلاب خدمات مالی، دارایی‌های دیجیتال، انقلاب بلاکچین، برنامه تلویزیونی رمزوارز شبکه ۵ سیما.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/xhx1
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.