یکی از سه بازیگر اول بازار رمزارزها

گفت‌وگو با محمد حکیمی، مدیرعامل رمزینکس، درباره مزیت‌های رقابتی این صرافی و برنامه‌های آینده‌اش

زمان مطالعه: 6 دقیقه

سال ۱۳۹۶ چند دوست که همگی از دانشگاه شریف فارغ‌التحصیل شده بودند، دنبال راه‌اندازی یک کسب‌وکار، حوزه‌های متفاوتی را تجربه کردند تا اینکه زمستان آن سال و همزمان با رشد شدید بیت‌کوین توجه آن‌ها به حوزه رمزارزها جلب شد. همان موقع مقداری رمزارز خریداری کردند و متوجه تجربه سخت و پیچیده ایرانی‌ها در خرید رمزارز شدند. این تجربه مسیر کسب‌وکاری محمد حکیمی و دوستانش را به سمت دنیای رمزارز و راه‌اندازی صرافی «رمزینکس» هدایت کرد. در این گزارش با محمد حکیمی، مدیرعامل رمزینکس گفت‌وگویی داشتیم تا از او درباره داستان شکل‌گیری، محصولات و خدمات این صرافی بشنویم.

نیم میلیون کاربر

حدود چهار سال است که از عمر صرافی رمزینکس می‌گذرد و خدمات آن به سه عنوان کلی کیف پول ارز دیجیتال، بازار مبادله ارز دیجیتال و API معاملات ارز دیجیتال تقسیم می‌شود. حکیمی درباره این خدمات توضیح می‌دهد: «تمامی افرادی که رمزارز دارند، می‌توانند از کیف پول ارز دیجیتال رمزینکس استفاده کنند؛ حتی اگر رمزارز را از جای دیگری تهیه کرده باشند، می‌توانند آن را در کیف پول رمزینکس نگهداری و هر وقت بخواهند به ‌جای دیگری منتقل کنند. همچنین بازار مبادله ارز دیجیتال داریم. کاربران رمزینکس می‌توانند رمزارزهای خود را در این بازار به ریال یا تتر تبدیل کنند. بخش سوم خدمات رمزینکس نیز ارائه API است. افرادی که می‌خواهند آربیتراژ بگیرند یا تعداد معاملات زیادی انجام می‌دهند یا از الگوریتم‌های معاملات هوشمند به‌صورت الگوتریدینگ استفاده می‌کنند، می‌توانند معاملات خود را در رمزینکس انجام دهند.»

رمزینکس، اپلیکیشن اندروید خود تحت عنوان رمزینکس‌تریدر را اوایل بهار ۱۳۹۹ ارائه داده است؛ اپلیکیشنی که دسترسی کاربران به صرافی را آسان‌تر کرده و می‌توانند به‌راحتی معاملات خود را رصد کنند. رمزینکس اپلیکیشن تحت وب و اپلیکیشن آی‌اواس نیز دارد. تعداد نصب اپلیکیشن اندروید رمزینکس به 160 هزار نصب رسیده و کاربران ثبت‌نام‌کرده در آن کمی بیش از 500 هزار نفر هستند. رمزینکس 48 رمزارز را پشتیبانی می‌کند و حجم معاملات هر 24 ساعت آن، به حدود 500 میلیارد تومان، معادل 200 تا 300 هزار دلار در مقیاس تتر می‌رسد.

امکان نقدشوندگی سریع دارایی‌ها؛ مزیت رقابتی رمزینکس

در کسب‌وکار صرافی‌های رمزارز، اثر شبکه‌ای اهمیت زیادی دارد. معامله‌گران رمزارزها می‌خواهند رمزارز مدنظر خود را به ‌محض رسیدن به قیمت مورد نظر، به‌سرعت تهیه کنند. حکیمی، مزیت رمزینکس نسبت به دیگر صرافی‌های این حوزه را کوتاه بودن زمان ورود و امکان نقدشوندگی سریع دارایی‌ها ذکر می‌کند: «تعداد کاربران ما زیاد هستند و حجم بازار خوبی داریم، پس نقدینگی ما بالاست. وقتی فردی بخواهد عدد بزرگی را معامله کند، در رمزینکس نقدشوندگی بالاتری نسبت به صرافی‌های جدید دارد. بعضی مزیت‌های ما با دیگر صرافی‌ها مشترک است و برخی خاص هستند. تا جایی که اطلاع دارم هیچ صرافی ایرانی دیگری نسخه بومی اپلیکیشن آی‌اواس ندارد. تعداد رمزارزهایی که پشتیبانی می‌کنیم، سرعت نقل‌وانتقال از کیف پول‌ها و کارمزدهای رمزینکس همگی از مزیت‌های رقابتی ما محسوب می‌شوند. سهولت ثبت‌نام و احراز هویت نیز از ویژگی‌های ممتاز رمزینکس است. همچنین پشتیبانی 24ساعته داریم و پشتیبانی تلفنی را نیز به‌زودی اضافه خواهیم کرد.»

منابع انسانی و رگولاتوری؛ دو چالش اساسی رمزینکس

مدیرعامل رمزینکس علت کمرنگ‌بودن فعالیت‌های تبلیغاتی و برندینگ این شرکت طی سال‌های فعالیت آن را تمرکز بر ارتقای کیفیت سرویس‌ها ذکر می‌کند: «البته اکنون روی تقویت برند کارفرمایی شرکت نیز تمرکز کرده‌ایم.»

طبق گفته‌های حکیمی، مهم‌ترین چالش رمزینکس از جنس درون‌سازمانی است. آن‌ها در جذب و نگهداری نیروی خبره با چالش مهمی روبه‌رو بودند. او در این‌باره می‌گوید: «مهم‌ترین بخش نیروهای مورد نیاز ما متخصصان فنی بودند و در کنار آن‌ها به تخصص‌های دیگری نیز نیاز داشتیم. هنوز به نقطه مطلوبی از حیث جذب و نگهداری نیروی خبره نرسیده‌ایم. البته با برنامه‌ریزی برند کارفرمایی شرکت و همچنین توسعه کانال‌های جذب، در حال برطرف‌کردن این چالش هستیم. برنامه‌های خاصی برای نگهداری پرسنل داریم، اما مهم‌ترین چالش بیرونی رمزینکس مربوط به رگولاتوری است. تا همین الان نیز مشکلات متعددی از سوی رگولاتوری برایمان به وجود آمده است. برای مثال چون مجوزهای کافی برای این حوزه صادر نشده، نتوانستیم موافقت پارک صنعتی دانشگاه شریف را بگیریم و وارد پارک شویم؛ در حالی ‌که رمزینکس تمامی شرایط ورود را داشت، به‌جز یکسری مجوزها. به ما می‌گفتند باید صبر کنیم تا قانون‌گذاری این حوزه اتفاق بیفتد و سپس امکان ورود را بیابیم. تعامل نامناسب ادارات مختلف با ما برای ساده‌ترین امور شرکت مشکل‌ساز می‌شد، ولی نکته‌ای که وجود دارد این است که این اتفاقات ما را متوقف نکرد.»

۱۰ میلیون ایرانی در بازاری رگوله نشده

فضای خاکستری رگولاتوری در حوزه رمزارز نتوانسته جلوی فعالان این بازار را بگیرد، اما شفاف‌شدن قوانین این حوزه یک نیاز ضروری به نظر می‌رسد. مدیرعامل رمزینکس با بیان این موارد می‌گوید: «فرض کنید در ایران 40 میلیون نفر رانندگی کنند و هیچ قانون رانندگی وجود نداشته باشد. بازار رمزارز در کشور نیز این‌طور شده است. ما تخمین می‌زنیم که بیش از 10 میلیون نفر در ایران با چنین بازارهایی به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم تعامل دارند. هر جا این افراد به مشکل بربخورند، هیچ قانون یا معیار و ملاکی برایشان وجود ندارد. توصیه من به قانون‌گذاران این است که سعی در برطرف‌کردن کل مسائل بازار در یک شب نداشته باشند. ذی‌نفعان قانونی این بازار بسیار متنوع هستند؛ از نهادهای پولی و بانکی گرفته تا نهادهای مقننه، قضائیه، پلیس فتا و نهادهای امنیتی. توصیه من به قانون‌گذار این است که به قول کسب‌وکارهای فناورانه، bootstrap کنند، یعنی از یک جا شروع کنند و سپس به سراغ سایر حوزه‌ها بروند. لازم نیست همین الان یک کتاب 500 صفحه‌ای از قوانین این حوزه را منتشر کنند، ولی بالاخره قانون‌گذاران باید در این رابطه اقدامی انجام دهند. اکنون از لحاظ رگولاتوری این حوزه نسبت به سه سال قبل هیچ تغییری نمی‌بینیم.»

توسعه پنج میلیارد تومانی زیرساخت

زمستان ۱۳۹۹ کاربران به‌دلیل جذابیت‌هایی که در اثر نوسانات قیمت بیت‌کوین برای آن ایجاد شده بود، به بازار رمزارز هجوم آوردند و رکورد آن با ثبت‌نام بیش از ۱۰ هزار نفر طی یک روز شکست. با افزایش شمار کاربران و متقاضیان خریدوفروش رمزارز، رمزینکس متوجه شد که نیازمند توسعه زیرساخت رمزینکس، از جمله تعداد سرورها و ظرفیت پردازشی است؛ بنابراین طبق گفته‌های حکیمی، بیش از پنج میلیارد تومان برای تجهیز زیرساخت و خرید تجهیزات مورد نیاز هزینه کردند و توانستند مقاطعی را که سرویس از دسترس خارج می‌شد یا به ‌کُندی برمی‌خورد، برای زمستان ۱۳۹۹ و بهار ۱۴۰۰ حل کنند.

حفظ کیفیت خدمات به ‌محض افزایش کاربران رمزینکس برای آن‌ها به یک چالش تبدیل شده بود. حکیمی در این‌باره این‌طور می‌گوید: «اولین کار ما برای ارتقای ظرفیت این بود که تمام گلوگاه‌ها را شناسایی و زیرساخت‌هایمان را رصد کنیم. اکنون زیرساخت رمزینکس در دو دیتاسنتر مهم ایران قرار دارد. این دو دیتاسنتر را به‌طور مدام رصد می‌کنیم. همزمان با توسعه زیرساخت‌ها و توان پردازشی رمزینکس، روی مباحث امنیتی نیز تأکید داریم. وقتی تعداد مشارکت‌کنندگان، برنامه‌نویسان و دستگاه‌ها بالا می‌رود، ریسک‌هایمان نیز افزایش می‌یابد. گاهی حفره‌هایی پیدا می‌شود که فکرش را نمی‌کردیم. در حال حاضر زیرساخت‌هایمان را ارتقای خوبی داده‌ایم. همزمان با رفع گلوگاه‌های برنامه فعلی، روی نرم‌افزارهای جدید برای هسته معاملات کار می‌کنیم. امیدواریم با به‌روزرسانی‌هایی که ارائه می‌دهیم، بتوانیم انتظار کاربران را با کیفیت مشابه صرافی‌های برتر دنیا برآورده سازیم.»

به گفته حکیمی، اولین برنامه و کانون تمرکز فعلی آن‌ها بهبود مستمر فرایندهای جاری از حیث سرعت، کیفیت و تعداد پیغام خطای پیش روی کاربران است: «توسعه بازار را راهبرد دیگر خود قرار داده‌ایم. می‌خواهیم تعداد بازارهای رمزینکس را به حدود 100 برسانیم. در کنار تنوع بازارها، می‌خواهیم ارزهای جدید و شبکه‌های جدید را نیز در کیف پول رمزینکس پشتیبانی کنیم. ایجاد ابزارهای جدید معامله مانند «حد ضرر»، «سفارش‌گذاری OCO» و سایر ابزارهای مالی را نیز که در صرافی‌های برتر دنیا ارائه می‌شود، مدنظر قرار داده‌ایم. آخرین کاری که امسال انجام می‌دهیم، توسعه قابلیت‌های API رمزینکس برای معامله‌گران حرفه‌ای است.»

ورود به حوزه سرمایه‌گذاری و سبدگردانی رمزارز

در حال حاضر رمزینکس حدودا 65 نفر پرسنل دارد و قصد دارد طی نیمه دوم سال جاری، تعداد پرسنل خود را به بالای یکصد نفر برساند. حکیمی درباره برنامه‌های رمزینکس طی دو سال آینده می‌گوید: «در دو سال آینده احتمالا باز هم به چالش مقیاس‌پذیری یا ظرفیت پذیرش برخواهیم خورد. این چالش حتی در برترین صرافی‌های دنیا نیز وجود دارد، چون هر لحظه مشکلات جدیدی پیش می‌آید و باید به عده بیشتری سرویس ارائه داد. در دو سال آینده می‌خواهیم در حوزه سرمایه‌گذاری و سبدگردانی ارزهای دیجیتال نیز به عموم مردم سرویس ارائه دهیم. این کار می‌تواند به شکل‌گیری یک صندوق سرمایه‌گذاری منتج شود، ولی محدود به یک صندوق سرمایه‌گذاری نیست. ارائه مشاوره در حوزه سرمایه‌گذاری نیز از دیگر اهداف ماست. همچنین می‌خواهیم خودمان در سایر شرکت‌های فین‌تکی سرمایه‌گذاری کنیم. انتشار و عرضه توکن مورد نیاز پروژه‌ها را نیز در دست اقدام داریم. فرض کنید یک پروژه به انتشار توکن نیاز داشته باشد، در این صورت ما می‌توانیم به آن‌ها کمک کنیم. همچنین امیدواریم به سایر کشورهای منطقه نیز دسترسی یابیم و معاملات آن‌ها و روند نقل‌وانتقال پول بین کشورهای همسایه ایران را تسهیل کنیم.»

طبق صحبت‌های حکیمی، رمزینکس این امکان را دارد که از استارتاپ‌ها و گروه‌های فعال در حوزه بلاکچین یا امور مالی مبتنی بر رمزارز حمایت کند: «البته حمایت‌های ما در کنار اهداف معنوی، چشم‌انداز مالی نیز دارد. اکنون یکی از نیازهای رمزینکس را از طریق ایجاد شرکت دیگری در دل رمزینکس برطرف کردیم. علت تولد «گنجینه» همین بود. ما یکسری نیاز نرم‌افزاری را احساس کردیم و می‌دانستیم علاوه بر خودمان، نیاز دیگر شرکت‌ها را نیز می‌توانیم برآورده کنیم. به همین دلیل گنجینه در کنار رمزینکس تأسیس شد. به‌مرور اتفاقات جدیدی در حال وقوع است که نمی‌توانم تشریح کنم، ولی منتظر اخبار جدیدی باشید.»

حکیمی در پایان صحبت‌هایش می‌گوید: «بررسی‌های من نشان می‌دهد بر اثر نوسان رمزارز، طی 10 روز گذشته حدود 300 میلیارد تومان دارایی بخشی از کاربران ما بیشتر شده است؛ انگار که طی همین 10 روز 10 میلیون دلار خلق ثروت کرده‌ایم. این افراد 300 میلیارد تومان را برمی‌دارند و در جامعه خرج می‌کنند؛ مثلا برای خودشان خانه می‌خرند یا به مسافرت می‌روند. این کمک مؤثری به اقتصاد خواهد بود. همه اشراف دارند که رمزارز می‌تواند چه کمکی به رفع تحریم کند؛ گرچه هنوز هم جای کار زیادی دارد و از قابلیت‌هایش به ‌قدر کافی استفاده نمی‌شود. فناوری و دانش قابل ‌توجهی هم در این حوزه آفریده می‌شود. شرکت‌های فعال در عرصه ارز دیجیتال برای رفع چالش‌های خودشان مجبورند در لبه فناوری گام بردارند؛ پس دائم روی آموزش و تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری می‌کنند. قطعا صرافی رمزارز می‌تواند محلی برای پرورش افراد بسیار خبره شود که دانش‌های جدید را به کمک دیگر علوم بیاورند؛ مثلا به بانکداری، تجارت الکترونیکی، خودروسازی و… کمک کنند. به نظر من ارز دیجیتال فرصت‌های بی‌شماری پیش رویمان می‌گذارد و اگر زمین ‌بازی را خالی کنیم، عقب می‌مانیم.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/omr7
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.