کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. رسانهای که نسخه چاپی آن هر هفته شنبهها منتشر میشود و وبسایت و شبکههای اجتماعیاش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش میدهند. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
پلتفرم «بازار» گزارش تبلیغات خود را در سال ۹۹ منتشر کرد. در این گزارش اعلام شده که این پلتفرم در سال گذشته در تعداد نصب فعال خود ۱۰ درصد رشد را تجربه کرده و از ۴۱ میلیون نصب فعال در سال ۹۸ به بیش از ۴۴ میلیون در سال ۹۹ رسیده است. تعداد کاربر ثبتنامی (کاربرانی که در بازار حساب کاربری ساختهاند، زیرا استفاده از امکانات عمومی بازار مثل دانلود برنامه نیازی به ساخت حسب کاربری ندارد) نیز رشدی ۲۰ درصدی را تجربه کرده و از ۴۳ میلیون نفر در سال ۹۸ به بیش از ۵۵ میلیون نفر در سال ۹۹ ارتقا یافته است.
طبق این گزارش، پلتفرم بازار از سه ابزار برای تبلیغات استفاده میکند که عبارتند از: تبلیغات در جستوجو، تبلیغات در گشتوگذار و تبلیغات در ویدئو.
سکه، سیگنال و همراهکارت در میان بزرگان
تبلیغات در جستوجو به کار آن دسته از تبلیغدهندگان میآید که میخواهند برنامهشان در این پلتفرم به عنوان اولین نتیجه جستوجو به کاربر نمایش داده شود. به گواه این گزارش، تعداد جستوجوها در برنامه بازار حدود دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون بار بوده که در نهایت تعداد نصبی که بر اساس این روش تبلیغاتی به دست آمده، بیش از ۲۳ هزار نصب بوده است.
در مجموع ۱۱۵۹ برنامه با استفاده از این روش تبلیغاتی موفق به جذب مخاطب شدهاند. ده برنامهای که با جستوجو به نصب رسیدهاند، عبارتند از: اسنپ، فیلیمو، دیوار، آپ، دیجیکالا، شیپور، همراهکارت، سیگنال، بلد و سکه. نکته قابل ذکر آنکه از هر ۱۰۰۰ تبلیغ نمایش دادهشده 4/12 بازی یا برنامه به مرحله نصب رسیدهاند.
۲۶ هزار بار بازدید روزانه
روش تبلیغات در گشتوگذار زمانی به کار میآید که تبلیغدهنده تمایل دارد برنامهاش در قسمت برنامههای پیشنهادی به نمایش درآید. تعداد بازدید روزانه این ردیف از تبلیغات بیش از ۲۶ هزار بار است. در این بخش بیشترین سهم را دسته بازیها داشته و ۵۹ درصد از کل بازدیدهای روزانه را به خود اختصاص داده است.
رشد دو برابری تماشای ویدئو ظرف دو ماه
تبلیغات ویدئویی نیز نوع دیگری از روشهای تبلیغاتی بازار است که بر اساس گزارشهای این پلتفرم، تعداد آگهیهای پخششده ویدئویی با هدف نصب یا آگاهی از برند بیش از ۷۴۲ هزار بار بوده است.
بیشترین کاربر غیرتکراری ماهانه که تبلیغ یک برنامه را دیدهاند، بالغ بر دو میلیون و ۲۵۰ هزار نفر بودهاند، رکورددار این قسمت بهمنماه ۹۹ با چهار میلیون و ۵۰۰ هزار کاربر بوده که به تماشای ویدئوهای تبلیغاتی نشستهاند.
یک میلیارد دقیقه تماشای ماهانه ویدئو
پلتفرم بازار روزانه بیش از پنج میلیون ویدئو به نمایش میگذارد که در این بین مجموع دقایق تماشای ویدئو از سوی کاربران بازار در یک ماه چیزی در حدود یک میلیارد دقیقه است. این در حالی است که تا دیماه ۹۹، بیشترین مجموع دقایق تماشای ویدئو تا ۵۰۰ میلیون دقیقه بود و رشد دو برابری در ماههای بهمن و اسفند سال گذشته رقم خورده است.
تعداد نمایش ماهانه آگهی در تبلیغات ویدئویی بازار نیز رشد تصاعدی خود را دقیقا در همین دو ماه تجربه کرده است؛ تا دیماه ۹۹ پلتفرم بازار کمتر از ۸۰ میلیون ایمپرشن را تجربه کرده بود، اما در بهمن و اسفند به رکوردهای ۱۲۲ و ۱۳۵ میلیون ایمپرشن رسید.