۱۰ تیم استارت‌آپی وارد آزمایشگاه‌های توانمندسازی کارآفرینی دانشگاه اقتصاد و کسب‌و‌کار وین می‌شوند

اتاق بازرگانی ایران و اتریش با کمک فینووا به دنبال شناسایی ایده‌ها و تیم‌های جدید دانشجویی در حوزه نوآوری است

نریمان صدری نایب‌رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و اتریش در ابتدای نشست Startup Avenue مخاطبان اصلی این رویداد را دانشجویان و افراد دارای ایده‌های کارآفرینی به شمار آورد و ادامه داد: این رویداد دریچه ورود و راهنمایی تیم‌های استارت‌آپی دانشجویی به Entrepreneurship avenue (جاده کارآفرینی) بزرگ‌ترین رویداد استارت‌آپی قاره اروپاست که هرساله از سوی دانشگاه اقتصاد و کارآفرینی وین برگزار می‌شود. دانشگاه‌ها، شرکت‌ها، نهادها و سازمان‌های مختلفی چون مایکروسافت به عنوان حامی، همکار یا سرمایه‌گذار در این رویدادحضور دارند.

صدری همچنین هدف Entrepreneurship avenue را تشویق دانشجویان به ورود به دنیای کارآفرینی دانست و افزود: امسال اولین بار است که ایران به این رویداد استارت‌آپی مهم پیوسته است و با برگزاری رویداد startup avenue تیم‌های برگزیده برای شرکت به یک رویداد جهانی مهم معرفی خواهند شد.

صدری در ادامه مطرح کرد انجام چنین فعالیت‌هایی در اتاق‌های مشترک بازرگانی به منظور انجام مسئولیت‌های اجتماعی آنهاست: در آخرین سفر به وین به تفاهم‌نامه‌ای موفقیت‌آمیز با دانشگاه اقتصاد و کسب‌وکار وین دست پیدا کردیم و ایده‌های برگزیده استارت‌آپی در ایران هم می‌توانند از برنامه‌های توانمندسازی در ورکشاپ‌ها و لابراتورهای دانشگاه اقتصاد و کسب‌وکار وین بهره‌مند شوند، سالانه ۲۰ هزار دانشجو در یک سفر دوماهه مراحل توانمندسازی در فضای واقعی کسب‌وکار را تجربه می‌کنند.

صدری با اشاره‌ای به ضعف ایران در تجارت بین‌الملل گفت: متاسفانه ایران با زبان تجارت بین‌الملل آشنا نیست. گرچه سیاست‌های دولت و تحریم‌ها در بخش‌هایی ما را دچار محدودیت کرده‌ اما می‌توانیم به جای صادرات مواد معدنی و غیره راه‌حل‌های دیجیتالی عرضه کنیم. در حال حاضر تمام استارت‌آپ‌ها باید سرویس‌های تولیدی خود را به زبان انگلیسی و عربی هم عرضه کنند و با نگاهی جهانی، راه‌حل‌های جهانی بیابند.

در بخش دیگری از نشست مریم نجفی مدیرعامل فینووا عنوان کرد startup avenue پرورش نوع جدیدی از کارآفرینان است. کارآفرینانی که در مرحله ایده هستند و برای شرکت در startup avenue حتی لازم نیست تیم‌ها به مرحله MVP رسیده باشند و این موضوع به این معناست که هر ایده بالغ و در دسترسی در startup avenue حمایت خواهد شد.

نجفی همچنین از رونمایی سایت startupavenue.ir  خبر داد و اعلام کرد مراحل ثبت‌نام مرحله به مرحله و به سادگی در سایت امکان‌پذیر شده است و دانشجویان یا تیم‌های استارت‌آپی که در مراحل بذری (ابتدایی) هستند از امروز ۱۰ بهمن تا پایان بهمن‌ فرصت دارند درخواست‌های خود را ارسال کنند و کمیته غربالگری در مرحله اول ایده‌های آنان را ارزیابی خواهد کرد.

مرحله اول پیش غربالگری توسط فینووا و کارایا انجام خواهد شد و در جلسه ارائه حضوری در پنجم اسفندماه در کنار فینووا و کارایا یک نفر نماینده از اتاق مشترک ایران و اتریش نیز حضور دارد.

برگزیدگان نهایی در ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ اعلام می‌شوند و برای شرکت در  Entrepreneurship avenue در اتریش هم در بهار ۱۴۰۱ اطلاع‌رسانی خواهد شد.

به گفته نجفی، ثبت‌نام کاملاً رایگان است و اگر تنها یک نفر در تیم دانشجو باشد می‌تواند در این رویداد ثبت‌نام کند. نجفی همچنین اعلام کرد هر قدر ایده‌ها حالت بین‌المللی داشته باشند مسلماً شرایط بهتری خواهند داشت و برای ثبت‌نام باید حداقل یک نفر از تیم به زبان انگلیسی مسلط باشد.

به عقیده نجفی، اهداف نهایی این رویداد تعامل با بازار جهانی و آشنایی با استانداردهای کارآفرینی در کشورهای پیشرفته است و پرورش نسل آتی کارآفرین‌های خبره و توانمند از همین روش‌ها امکان‌پذیر است و همکاری اتاق مشترک با شتاب‌دهندگان و سرمایه‌گذارانی چون فینووا و کارایا وسیله رسیدن به این اهداف است.

شهرام شکوری موسس گروه طرفه‌نگار و عضو هیات‌مدیره کارایا نیز در بخش دیگری از نشست چنین رویدادهایی را دریچه‌ای برای ورود به بازارهای جهانی برشمرد و گفت: حضور کارآفرینان و افراد دارای ایده در رویدادهایی مثل startup avenue ضریب موفقیت را بالا می‌برد و ایده‌های آنها را در معرض اعتبارسنجی قرار می‌دهد.

او همچنین توضیح داد کارآفرینانی که در جست‌وجوی سرمایه‌گذار هستند باید به این نکته توجه کنند: استارت‌آپ‌ها باید مشکلی را از آینده حل کنند و یک استارت‌آپ نباید فقط به چالش‌های فعلی توجه کند، چون به بلوغ و ثمر رسیدن یک استارت‌آپ گاهی سه تا پنج سال طول می‌کشد و اگر تنها مساله و چالش امروز را مد نظر قرار دهید، به زودی ایده شما منقضی خواهد شد.

شکوری به ابعاد جهانی ایده‌ها نیز اشاره کرد: باید به مخاطبان این حوزه بگویم تکنولوژی و ایده‌ها را تنها به اندازه ۸۰ میلیون ایرانی در نظر نگیرید و نیازها را جهانی و بین‌المللی نگاه کنید، نیازی که برای مردم ایران وجود دارد می‌تواند در بسیاری از کشورهای منطقه و جهان مشترک باشد.

او ادامه داد که تیم‌های منتخب و دارای ایده‌های خوب به طور حتم از سوی سرمایه‌گذاران اروپایی حمایت می‌شوند و هر سرمایه‌گذاری چه از نوع خطرپذیر و چه از نوع Angel (نوعی از سرمایه‌گذاران که خود قبلاً همان حوزه کاری را تجربه کرده‌اند و می‌توانند از طریق تزریق تجربه و اسمارت مانی استارت‌آپ‌ها را حمایت کنند) اید‌های ناب را حمایت می‌کنند.

شکوری اضافه کرد: صنعت آی‌تی به شدت در اروپا بکر است و کارآفرینان ایرانی نباید تصور کنند که ایده‌هایشان نمی‌تواند در سطح بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشد و باید با اعتماد به نفس کامل ایده‌های خود را بیان کنند و نگاهی جهانی به ایده‌هایشان داشته باشند.

در بخش پرسش و پاسخ این نشست شکوری در پاسخ به سوال پیوست مبنی بر اینکه سرمایه‌گذاران اروپایی بیشتر از اینکه علاقه‌مند باشند تحریم‌ها را دور بزنند و استارت‌‌آپ‌ها را از داخل حمایت کنند آنها را برای مهاجرت آماده می‌کنند پاسخ داد: متاسفانه همین‌طور است و ما از سال گذشته دقیقاً در حال بررسی راهکارهای این حوزه هستیم اما باید صادقانه بگویم فعلاً به راهکار مشخصی نرسیده‌ایم و این امر بیش از حمایت دولت، حمایت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران داخلی را می‌طلبد. اما به طور جد روی راهکارهای این موضوع متمرکز هستیم.

نجفی نیز معیارها یا حوزه‌های پذیرش در این رویداد را کاملاً آزاد برشمرد و عنوان کرد: گرچه در فینووا روی فین‌تک و ایده‌های ترند این حوزه متمرکز هستیم اما در startup avenue محدودیتی وجود ندارد و هر حوزه‌ای که دارای ایده منحصر به فرد و قابل دسترس داشته باشد حمایت خواهد شد.

صدری نیز در پایان درباره انتقادات مربوط به نادیده گرفتن‌ تحریم‌ها در این حوزه گفت: startup avenue سفر توانمندسازی است نه سفر سرمایه‌گذاری یا مهاجرت. رسالت ما این است که در سطح پرورش و  به بلوغ رساندن  ایده‌ها به افراد کمک کنیم اما مطمئن باشید هیچ سرمایه‌گذاری در هیچ‌ جای جهان از ایده‌های بکر نمی‌گذرد و تیم‌های خوب به طور حتم چه از داخل و چه از خارج تحت حمایت قرار می‌گیرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.