۲۰۲۲؛ سال بلوغ رمزارزها

مهم‌ترین روندهایی که در بازار کریپتوکارنسی در یک سال آینده شاهد خواهیم بود

زمان مطالعه: 3 دقیقه

۲۰۲۱ بدون شک سالی بود که ورق را برای رمزارزها برگرداند. ورود سرمایه‌گذاران و چهره‌های شناخته‌شده‌ای مانند تیم کوک از اپل و ایلان ماسک از تسلا و اسپیس ایکس و البته ری‌برند کامل فیس‌بوک به متا و استعفای جک دورسی از توییتر برای تمرکز بر حوزه رمزارزها،‌ وقایعی بودند که بازار کریپتو را که از قبل نیز داغ بود، به سطح جدیدی از شهرت و رونق رساند.

بیت‌کوین،‌ اتریوم و بسیاری دیگر از رمزارزهای شناخته‌شده نظیر کاردانو به بالاترین قیمت تاریخ خود رسیدند و سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر بیشتری را از این طریق به این بازار جذب کردند. تنها در نوامبر ۲۰۲۱، بیش از چهار میلیارد دلار وارد بازار شده است. چشم‌انداز بازار رمزارزی در سال ۲۰۲۲ هیجان‌انگیز و غیرقابل پیش‌بینی‌ است و مشکلات،‌ امکانات و سؤالات بسیاری را دربر می‌گیرد.


صندوق‌های قابل‌معامله بیت‌کوین


یکی از اصلی‌ترین امکانات جدید که بسیاری پس از انفجار ان‌اف‌تی‌ها چشم به آن دوخته‌اند، «ای‌اف‌تی» یا صندوق قابل معامله است. اولین ای‌اف‌تی بیت‌کوین در آمریکا پس از دریافت مجوز از دولت این کشور وارد بازار شد. سهم استراتژی شرکت Proshare حالا در قالب یک ای‌اف‌تی در بازار سهام نیویورک فهرست شده است.

موفقیت این نوآوری تاکنون خیره‌کننده بوده است؛ در روز اول معاملات، سهم خرید آن فراتر از یک میلیارد دلار رفت و به بزرگ‌ترین روز اول یک ای‌اف‌تی در تاریخ بازار سهام نیویورک در وال‌استریت تبدیل شد.

موفقیت بزرگ برای بیت‌کوین و پروشیر که بدون مجوز کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) ممکن نبود، نشانه بزرگی از پذیرش رمزارزها در سطوح بالاتر ساختار سیاسی است،‌ با این حال صحبت از قانون‌گذاری برای سال آینده در رسانه‌ها موج می‌زند.

گری گنسلر، دبیر این کمیسیون می‌گوید: «درباره عرضه ای‌اف‌تی بیت‌کوین به‌طور خاص، نتوانستیم مشکلی را پیدا کنیم که برای کسی خطری در وال‌استریت ایجاد کند و به همین دلیل هم مجوز عرضه داده شد، اما قطعاً صحبت‌هایی که درباره قانون‌‌گذاری و امن‌تر ساختن کارکرد رمزارزها مطرح است، در سال پیش رو رنگ‌وبوی عملی خواهد گرفت.

چه در کنگره، چه در سنا و چه در دفتر ریاست‌جمهوری، افراد زیادی به این سو گرایش دارند. خیلی‌‌ها تصور می‌کنند صحبت از قانون‌گذاری،‌ حرف ضدکریپتو است،‌ اما این‌طور نیست. من طرفدار رمزارزها و همچنین طرفدار قانون‌گذاری بیشتر هستم.»


ماینینگ سبز


یکی دیگر از حوزه‌هایی که بسیاری در انتظار بلوغ بیشتر رمزارزها در آن هستند،‌ حوزه ماینینگ و خصوصاً ماینینگ سبز است. طی سال‌های اخیر بحث میزان انرژی مورد مصرف برای تولید رمزارزها، کشورها، افراد و سازمان‌های بسیاری را علیه این فناوری متحد کرده است.

دلیل اصلی بیان‌شده برای ممنوع‌‌کردن بیت‌کوین در چین نیز همین موضوع ذکر شد. با وجود بالا بودن این انرژی مصرفی، بسیاری از شرکت‌های فعال در این حوزه، مانند Riot Blockchain به‌سرعت در حال شناسایی الگوریتم‌های ساده‌تر و بلاکچین‌های مؤثرتری هستند که می‌تواند موضوع آلودگی ایجادشده توسط رمزارزها – که به عقیده بسیاری آخرین نکته منفی درباره رمزارزهاست – را برای همیشه حل کند.


کشورها و رمزارزها


یکی دیگر از پدیده‌های جالب شروع‌شده در سال ۲۰۲۱ که دنبال‌کردن آن در سال ۲۰۲۲ نیز بسیار جذاب خواهد بود،‌ بحث کشورهایی است که به‌دنبال السالوادور شروع به پذیرش رسمی رمزارزها خواهند کرد. «نجیب بقیله»، رئیس‌جمهور السالوادور ‌با حکم ریاست‌جمهوری، این کشور را به اولین کشوری تبدیل کرد که رمزارز بیت‌کوین را به‌عنوان واحد ارزش قانونی مورد پذیرش قرار داد.

حرکتی که بسیاری باور دارند که سایر کشورها نیز به‌زودی در راه آن قدم برخواهند داشت.

در این بین،‌ اقتصادهای در حال رشد آمریکای لاتین، همان کشورهای پیشرو برای رسمی‌کردن رمزارزها در سال ۲۰۲۲ هستند. کشورهایی مانند برزیل، پاناما، پاراگوئه و آرژانتین قطعاً ارزش دنبال‌شدن در اخبار رمزارزها را در سال ۲۰۲۲ خواهند داشت.

در این بین و در پی جنگ داخلی میانمار، دولت تبعیدشده‌ این کشور که همچنان در جنگ درگیر است، استیبل‌کوین تتر را به‌عنوان رمزارز خود معرفی کرده است.

رشد عظیم رمزارزها در سال ۲۰۲۱ و شکل‌گیری و توسعه فناوری‌های انقلابی مانند ان‌اف‌تی از دل آن،‌ بدون شک این حوزه را در سال ۲۰۲۱ از همیشه بالغ‌تر و دسترس‌پذیر‌تر کرده است.

هرچند همچنان در راه رمزارزها موانع قابل توجهی وجود دارد، بسیاری باور دارند که رمزارزها و خاصیت سودبخش آنها زمینه‌ساز طبقه اقتصادی جدیدی در جامعه بین‌الملل شده است. با وجود ظهور چنین طبقه‌ای از دنبال‌کنندگان رمزارزها و پیشرفت توقف‌ناپذیر رمزارزها، سال ۲۰۲۲ می‌تواند سالی باشد که رمزارزها به سطحی بی‌سابقه از بلوغ و رشد برسد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/2t1k
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.