آمار وزارت ارتباطات درباره پورت‌های اینترنت اصالت ندارد

در نشست خبری سازمان نصر در خصوص افزایش دوباره تعرفه اینترنت مطرح شد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

حسین اسلامی، رئیس نصر تهران در نشست خبری روز یکشنبه، هجدهم اردیبهشت‌ماه با تأکید بر ضرورت افزایش قیمت اینترنت گفت: «همان‌طور که در روزمره همه اقلام از کالاهای اساسی مانند نان و گوشت و لبنیات تا مواردی که به دولت مربوط می‌شود، مانند بنزین افزایش قیمت‌های چندبرابری داشته‌اند، پس انتظار می‌رود که مطابق با آن تعرفه‌های اینترنت نیز افزایش یابد.»

علی توسلی، عضو کمیسیون اینترنت سازمان نصر در نشست خبری این سازمان در این‌باره توضیح داد: «برای تولیدکننده، باید قیمت عرضه با قیمت تمام‌شده تناسب داشته باشد، اما در حال حاضر چنین چیزی وجود ندارد و به‌نوعی تنها صنعتی که خودش در حال پرداخت یارانه به مصرف‌کننده است، همین حوزه اینترنت است.

این منطق باید تغییر کند. دولت اگر می‌خواهد یارانه به مصرف‌کنندگان این بخش بدهد، خودش باید آن یارانه را پرداخت کند، نه اینکه این یارانه را از جیب تولیدکننده تأمین کند. امروز اگر ما شاهد این هستیم که کارنامه موفقی در توسعه اینترنت نداریم، باید به این فکر کنیم که تولیدکنندگان ما سرمایه لازم برای توسعه را نداشتند.»


افزایش قیمت فعلی ربطی به کیفیت ندارد


وزیر ارتباطات پیش از این در صحبت‌های خود در خصوص اعلام موافقت با افزایش قیمت اینترنت بارها مطرح کرده که اپراتورها فقط به این شرط مجوز افزایش تعرفه دارند که کیفیت را افزایش دهند، اما توسلی این شرط وزارت ارتباطات را به شکل فعلی قابل تحقق نمی‌داند و می‌گوید: «بحث ما در افزایش تعرفه‌ها موضوع متناسب‌سازی هزینه ‌تمام‌شده با قیمت عرضه‌شده به مصرف‌کننده است.

اما افزایش کیفیت یک بحث زیرساختی است و به تأمین منابع مالی بزرگ نیاز دارد که یا با تخصیص بودجه از طرف دولت امکان‌پذیر است، یا با فایننس و جذب سرمایه‌گذار خارجی. دولت نمی‌تواند انتظار داشته باشد در زمینه زیرساخت هزینه‌های مالی را بخش خصوصی تقبل کند. ضمن اینکه بحث افزایش کیفیت و توسعه زیرساخت نمی‌تواند یک خروجی فوری باشد و حداقل به گذشت ۱۰ سال زمان نیاز دارد.»

فرامرز رستگار، دبیر سندیکای مخابرات هم در این نشست توضیح داد: «اپراتورها باید هر سال ۱۵ تا ۲۰ درصد برای توسعه خود هزینه می‌کردند، اما این اتفاق رخ نداد و طی هشت سال مخابرات کشور بسیار ضرر دید.»

او با اشاره به شرط دولت برای افزایش قیمت اینترنت گفت: «می‌گویند تا زمانی که کیفیت بالا نرود، قیمت را بالا نمی‌بریم. سؤالی که من دارم این است که مگر می‌شود شبکه‌ای را که بین چهار تا پنج سال اخیر به‌دلیل تعرفه‌گذاری اشتباه، امکانی برای توسعه خود نداشته، یک‌شبه توسعه داد تا کیفیت اینترنت بهبود پیدا کند؟

جناب زارع‌پور، وزیر ارتباطات به شکل مشخص در این زمینه مدارا می‌کنند و نمی‌گویند که هشت سال دولت‌های قبلی چه ارثی برای او در این زمینه به جا گذاشته‌اند. ثابت‌ماندن قیمت‌های اینترنت و تصمیمات نادرست در این زمینه از زمان وزارت آقای واعظی شروع شد و تا زمان وارث ایشان یعنی آقای جهرمی نیز این سیاست و تصمیمات اشتباه ادامه داشت.»

رستگار تأکید کرد: «می‌گویند یک میلیون و ۴۰۰ هزار پورت فیبر نوری داریم که از این میزان ۳۰۰ هزار پورت واگذار شده است. در حالی که آماری که از سمت وزارت ارتباطات در این زمینه داده می‌شود، با توجه به وضعیت شبکه اینترنتی کشور اصالت ندارد و هیچ‌کدام از اپراتورها تا به امروز یک گام برای برقراری ارتباطات بر مبنای فیبر نوری برنداشته‌اند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/cs8g
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.