کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

مهم‌ترین بازیگران بازار آنلاین خودرو

مدیرعامل همراه‌مکانیک می‌گوید بخش آنلاین خودرو کماکان جای رشد زیادی دارد

سجاد باقری از هم‌بنیان‌گذاران همراه‌مکانیک در گفت‌وگویی تأکید کرده بازار خودرو در داخل کشور بازار بسیار بزرگی است؛ چراکه در ایران ۱۷ میلیون خودرو وجود دارد که حداقل هر سه سال یک بار معامله می‌شوند. از این رو به گفته او با حساب سرانگشتی می‌توان فهمید که اندازه این بازار چقدر است.

باقری درباره مهم‌ترین رقیب همراه‌مکانیک و ترکیب بازار هم گفته است: «جدی‌ترین رقیب ما بازار سنتی است. اندازه این بازار آن‌قدر بزرگ است که بخش آنلاین‌شده آن بسیار ناچیز است؛ از این رو می‌توانم بگویم بزرگ‌ترین رقیب ما بازار سنتی است که عمده سهم بازار را در دست دارد، اما اگر بخواهم از اکوسیستم و استارتاپ‌های موجود نام ببرم؛ کارنامه، خودرو ۴۵ و سوئیچ رقبای قابل احترام ما هستند. کارنامه از لحاظ مدل درآمدی به ما شباهت زیادی دارد، ولی آن دو مورد دیگر نه.»

باقری درباره تجربه‌های این کسب‌وکار در جذب سرمایه از یک صندوق مشترک هم عنوان کرده است: «مهم‌ترین تجربه‌ای که ما در سرمایه‌پذیری به دست آورده‌ایم این بوده که هر گاه درست عمل کرده‌ایم و مسیر درستی را در پیش گرفته‌ایم، در مواجهه با سرمایه‌گذار هم توانسته‌ایم امتیازات بیشتری را نصیب خودمان کنیم و البته بالعکس، هرجا ضعیف‌تر عمل کرده‌ایم مجبور شده‌ایم دست پایین را بگیریم و سهم و امتیاز بیشتری واگذار کنیم.

ما در سه مرحله جذب سرمایه انجام داده‌ایم. مرحله اول از طریق صندوق توسعه تکنولوژی و با کمک آقای زرنوخی و آقای کمالو که در مرحله اول کمک‌های بسیار زیادی به ما کردند. در مرحله دوم با ارزش‌گذاری هشت میلیاردی جذب سرمایه از صندوق توسعه تکنولوژی اتفاق افتاد؛ مرحله دوم خودش دو مرحله بود که قرار شد از طریق یک کنسرسیوم جذب سرمایه ۵۰ میلیاردی اتفاق بیفتد، اما این قرارداد به انتها نرسید و فقط نیمی از این سرمایه جذب شد.

در مرحله سوم هم حرکت اول، سرمایه‌گذاری روی همراه‌مکانیک را انجام داد. ما تا قبل از حرکت اول سهام‌دار عمده بودیم، یعنی مثبت ۵۰ درصد، ولی اکنون با حضور حرکت اول بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از سهام را در اختیار داریم.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/tdhf
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.