آمریکا، کانادا و آلمان…

مقاصد جذاب برای بچه‌های استارتاپی ایران

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

ایمان ضیایی/ و آلمان…
فقط من و یک نفر دیگر از تیم اولیه مزبار مانده‌ایم؛ همه رفتند. سه نفر از مدیرانی که رفتند، همه سی‌لول بودند. شما از مهم‌ترین دلیل مهاجرت می‌پرسید، اما من می‌پرسم یک دلیل برای ماندن بیاورید. تمام زیرساخت‌ها از بین رفته و واقعاً جز وابستگی‌های خانوادگی دلیلی وجود ندارد که کسی بماند و اینجا کار کند.

آمریکا، کانادا و آلمان سه مقصد اصلی برای مهاجرت بچه‌های ما بوده است. در شرایط فعلی تنها چیزی که می‌تواند اتفاق خوب و مثبتی باشد، این است که وی‌سی‌ها و سرمایه‌گذاران خطرپذیر از گسترش کسب‌وکارها در کشور ثالث حمایت کنند. این موضوع چند مزیت دارد؛ ریسک کمتری متحمل می‌شوند، ارزش پول‌شان محفوظ می‌ماند و جامعه استارتاپی مهاجر در کشور ثالث حفظ می‌شود و می‌تواند منافع آن در آینده دوباره نصیب کشور شود. ما سال‌ها منتظر بودیم تا سرمایه‌گذار خارجی بیاید، اکنون سرمایه‌گذار داخلی هم جرئت سرمایه‌گذاری روی کسب‌وکارهای استارتاپی را ندارد.

حرفم به این معنی نیست که ایران بازار بی‌ارزشی دارد، اتفاقاً پتانسیل‌های رشد فراوانی وجود دارد، اما عدم ثبات و ریسک‌های فراوان مانع از رشد می‌شود. وقتی با 200 هزار دلار که پول 40 متر آپارتمان در تهران است، می‌شود در آلمان، اسپانیا و کانادا کسب‌وکار‌ خود را راه‌اندازی کرد، چرا باید ماند و خود را در معرض تهدیدهایی قرار داد که روزبه‌روز بیشتر می‌شود؟

آماری اعلام شده که طبق آن در سال 2021 هر چهار دقیقه یک نفر از ایران فقط برای کانادا ویزای تحصیلی گرفته است. همین یک مورد می‌تواند عمق فاجعه را نشان دهد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/oop7
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.