رفتن ۱۰ نفر از یک تیم ۱۶ نفره!

ماندن چشم‌انداز رشد و پیشرفت می‌خواهد

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

هادی فرنود/ ما هم با مسئله مهاجرت نیروی کار مواجه بوده‌ و هستیم؛ از کارشناس تا نیروهای فنی. این تهدیدی است که همیشه اکوسیستم با آن مواجه بوده و این مسئله از نظر منافع ملی هم بسیار هزینه‌بر است. تیم‌ ما 16 نفر بود که تاکنون 10 نفر از اعضا مهاجرت کرده‌اند. آلمان، فنلاند و کانادا سه مقصد اصلی بچه‌ها بوده است.

یکی، دو مورد به قصد تحصیل مهاجرت کرده‌اند، اما در نهایت هدف خود مهاجرت است. این بچه‌ها عموماً پیشنهاد‌های خوبی دریافت کرده‌اند و موقعیت‌های مناسب‌تری نسبت وضعیت داخل کشور داشته‌اند. اصلی‌ترین دلایل این تصمیم هم برای همه مشخص است.

وضع وجود، ناامیدی، عدم زمینه و بستر پیشرفت و تورم افسارگسیخته که باعث می‌شود هر چقدر بیشتر تلاش می‌کنید، بیشتر از خواسته‌هایتان فاصله ‌بگیرید. با اینکه حقوقی که در استارتاپ‌ها پرداخت می‌شود، نسبتاً بالاتر از سایر شرکت‌هاست، اما با همین دریافتی‌ها چند سال باید کار کرد تا یک ماشین خوب خرید؟

نابسامانی اقتصادی و عدم امنیت شغلی و تصمیمات و قوانینی که هر روز بیشتر از قبل چوب لای چرخ استارتاپ‌ها می‌گذارد، در کنار امنیتی‌کردن فضای کسب‌وکار و فشارهای اجتماعی، هر کدام می‌تواند یک دلیل منطقی برای مهاجرت باشد.

از اعضای تیم ما دو نفر دیگر هم قصد مهاجرت دارند. هیچ سناریویی برای ماندن وجود ندارد. مهاجرت نیروی انسانی هم به شرکت‌ها و استارتاپ‌ها ضربه می‌زند و هم هزینه‌های هنگفتی برای کشور دارد؛ چراکه این نیرو که الان به سطحی از تخصص و کارایی رسیده، محصول هزینه‌ها و امکانات دولتی و غیردولتی کشور است.

کشور هزینه‌های آزمون‌وخطاهای این نیروها را پرداخت کرده، اما انگار این هزینه‌ها برای کسی مهم نیست. پیش‌بینی می‌کنم تا پایان سال موج دیگری از تعطیلی‌ها و ورشکستگی‌ها خواهیم داشت و نیز بیکاری‌هایی که به مهاجرت منجر خواهد شد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/d18x
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.