کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

آیا کنگره آمریکا به رمزارزها بدبین است؟

کنگره آمریکا و ۳۵ لایحه مربوط به رمزارزها در ۲۰۲۱

در آستانه پایان سال ۲۰۲۱، یکصدوهفدهمین کنگره آمریکا به معرفی ۳۵ لایحه جدید درباره رمزارزها و بلاکچین پرداخته است. این لایحه‌ها به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند؛ ۱. قانون‌گذاری در حوزه رمزارز، ۲. کاربردهای فناوری بلاکچین و ۳. تولید و توسعه یک رمزارز ملی تحت پوشش فدرال‌رزرو این کشور.

بخش اول این لایحه‌ها توسط نمایندگانی تدوین شده که به‌شدت به‌دنبال محدود کردن رمزارزها در اقتصاد ملی آمریکا هستند و عموماً گمان می‌شود که اقدام آنها در این راستا به نیابت از بنیادهایی نظیر کمیسیون امنیت تبادل (SEC) و کمیسیون دفتر معاملات کالایی (CFTC) است.

دسته دوم توسط نمایندگان عموماً دموکراتی تدوین شده که به کاربردهای بلاکچین علاقه زیادی دارند و به‌دنبال سازمانی‌کردن امکانات این فناوری در بسیاری از سازوکارهای دولتی و اقتصادی کشور هستند. در آخر،‌ دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در کمال تعجب نمایندگان جدیدتر خود را در تلاش برای تولید و توسعه یک رمزارز ملی زیر یک پرچم می‌بینند.

با این حال همه‌ لایحه‌های دسته سوم، در حمایت از توسعه رمزارز ملی آمریکایی نیست. بسیاری از نمایندگان کهنه‌کارتر کنگره و عموماً از حزب جمهوری‌خواه آمریکا، باور دارند رونق برخی استیبل‌کوین‌ها مانند تتر می‌تواند به‌طور جدی تهدیدی برای آینده دلار آمریکا به‌عنوان ارز مرکزی جهان باشد.

با وجود اهمیت بالای هر سه دسته این لایحه‌ها،‌ تنش درباره قانون‌گذاری در حوزه رمزارزها از همه بیشتر است. در حالی که در بیشتر موارد مورد بحث در کنگره آمریکا تمایلات رأی‌دهندگان عموماً بر اساس حزب آنهاست، قانون‌گذاری در حوزه رمزارزها به طرز بی‌سابقه‌ای سیاست‌های حزبی را در کنگره بی‌اهمیت نشان می‌دهد.

جوان‌بودن حوزه رمزارزها به این معنی است که فرصت زیادی برای شکل‌گیری سیاست‌های حزبی درباره آن وجود دارد و این مورد همراه با اختلاف نسلی اعضای کنگره، به ایجاد بحث‌های درون‌حزبی به شکل عمومی در صحن کنگره منجر شده است.

دو مورد از مهم‌ترین لایحه‌ها از این مجموعه ۳۵ عددی، لایحه‌های «شفاف‌سازی باج» و «توقف تحریم و باج‌گیری» هستند که به‌ترتیب توسط ‌الیزابت وارن، سناتور سرشناس حزب دموکرات و مارکو روبیو، سناتور نوآور حزب جمهوری‌خواه تدوین و پیشنهاد شده‌اند. هر دوی این لایحه‌ها در پی حملات سایبری به خط لوله‌های گاز آمریکا شکل گرفته‌اند.

در این حملات، گروه‌های سایبری با هک این لوله‌ها موفق به گرفتن بیش از پنج میلیون دلار باج شدند و بیش از شش روز ارسال گاز به مناطق مختلف را از کار انداختند. این حمله بسیاری از اعضای کنگره را بیشتر از قبل نسبت به رمزارزها بدبین کرده است. اوایل ماه دسامبر بود که پنل اقتصادی شبکه سی‌ان‌بی‌سی پیش‌بینی کرد ۲۰۲۲ سال بسیار سختی برای رمزارزها در کنگره آمریکا خواهد بود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/pyh9
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.