ابوظبی می‌خواهد هاب رمزارز خاورمیانه شود

دولت امارات اعلام کرده قوانین را به نفع ورود شرکت‌های کریپتویی به این کشور تغییر خواهد داد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، در تلاش برای تبدیل‌شدن به هاب ارزهای دیجیتال در خاورمیانه، تلاش‌های خود را برای جذب کسب‌وکارهای متمرکز بر رمزارز افزایش داده است.

شرفا الحمادی، رئیس دپارتمان توسعه اقتصادی ابوظبی، در مصاحبه‌ای گفته دولت ابوظبی برای خود ضرب‌الاجل پایان سال میلادی جاری (2022) را تعیین کرده تا صرافی‌های رمزارزی را به ابزارهایی معمول در تجارت خود تبدیل کند.

از طرف دیگر به گفته امانوئل جیواناکیس، مدیرعامل سازمان تنظیم مقررات خدمات مالی ابوظبی، امارات در حال حاضر در میان رهبران جهانی در توسعه یک محیط نظارتی دوستدار رمزارزها قرار دارد و به همین منظور یک چارچوب اولیه را در سال 2018 تعیین کرده است.

همسایه ابوظبی یعنی شهر دبی نیز مشتاق جذب شرکت‌های متمرکز بر حوزه دارایی دیجیتال است و هفته گذشته اعلام کرده که بایننس را برای کمک به توسعه یک «اکوسیستم دارایی مجازی بین‌المللی» به کمک طلبیده است. بایننس چند روز پیش اعلام کرده بود که مجوز فعالیت در بحرین را نیز دریافت کرده است.

در حال حاضر دو صرافی دارایی رمزارزی Matrix Exchange وMidchains در ابوظبی فعالیت می‌کنند و سومین صرافی یعنی DEX نیز به‌زودی فعالیت کامل خود را در این شهر آغاز خواهد کرد.

دعوت به حضور در امارات
الحمادی گفته کل اکوسیستم اقتصادی ابوظبی با هم کار خواهند کرد تا کار را برای همه بازیگران این فضا آسان و نه‌تنها آنها را مشتاق کنند، بلکه آنها را به اینجا بیاورند و چارچوب قانونی این حوزه را توسعه دهند.

عزم ابوظبی برای تبدیل‌شدن به هاب کریپتو، بخشی از تلاش آن برای بازسازی اقتصاد خود به‌منظور کاهش وابستگی به نفت و گاز است. به‌عنوان بخشی از این تلاش، امارات بر نوآوری در فناوری مالی تمرکز کرده و به بخش خصوصی یک سندباکس فین‌تک ارائه داده که در آن می‌توانند محصولات خود را در یک محیط پویا آزمایش و اطمینان حاصل کنند که محصولات‌شان با قوانین ضدپول‌شویی امارات متحده عربی مطابقت دارند.

جیواناکیس می‌گوید: «ریسک شماره یکی که ما روی آن تمرکز کرده‌ایم، AML یا همان مبارزه با پول‌شویی است، اما سیستم‌های حاکمیت فناوری و کنترل‌، محافظت از پول مشتری، خطرات نگهداری و عملیات مبادله، همه تهدیدهای واقعاً مهمی برای ما هستند. از این ‌رو ما به توسعه سیستم‌هایی برای نظارت بر چارچوب فعالیت صرافی‌های دیجیتال نیاز خواهیم داشت.»

جیواناکیس تلاش‌های ابوظبی برای اطمینان از برخورداری از یک چارچوب نظارتی جامع برای طیف گسترده‌ای از اوراق بهادار دیجیتال، از جمله وجوه دیجیتال و محصولات مشتقه آنها را انگیزه‌ای برای بازیگران بین‌المللی این بازار به حضور در امارات می‌داند و می‌گوید: «اینجا یکی از معدود مکان‌هایی است که کسب‌وکارهای کریپتویی احساس می‌کنند می‌توانند شروع به فعالیت کرده؛ بدون اینکه بترسند دولت برای آنها مشکل‌زا شود.»

رگولاتورها، نوآوری را خفه نکنند!
در همین رابطه ایمی اولدنبرگ، رئیس سهام بازارهای نوظهور در مدیریت سرمایه‌گذاری شرکت مورگان استنلی، گفته چالشی که برای تنظیم‌کننده‌ها وجود دارد این است که اطمینان حاصل کنند نوآوری را در حین تلاش برای محافظت از سرمایه‌گذاران خفه نمی‌کنند!

او درباره رویکرد جدید امارات و نقش آن در توسعه کسب‌وکارهای این بازار هم گفته است: «برای کسب‌وکارها بسیار مهم است که رگولاتورها به این فکر کنند که چگونه به نوآوری برای انطباق با تغییر شرایط فرصت می‌دهند. به نظر می‌رسد امارات تعادل مناسبی را بین وضع مقررات در بازار کریپتو ایجاد کرده‌اند. این تعادل به قدری است که کمک می‌کند رشد و پیشرفت این حوزه برای سال‌های آینده هم ادامه داشته باشد.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/lx76
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.