کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

آیا باید منتظر بیت‌کوین ۲۹ هزار دلاری باشیم؟

تحلیل هفتگی بازار رمزارزها از ممنوعیت‌های روسی تا ریزش سهام نزدک، بررسی دلایل ریزش 14درصدی بازار

بازار ارزهای دیجیتال در مسیر ریزش و اصلاح شدید قرار گرفته است؛ بازاری که روند نزولی‌اش را در چند ماه گذشته دنبال کرده و بر خلاف برخی پیش‌بینی‌ها که قله‌هایی چون ۱۰۰ هزار تایی‌شدن بیت‌کوین را دیده بودند، در مسیر دیگری در حال حرکت است.

بازار ارزهای دیجیتال در روز جمعه هفته گذشته اما یکی از مهم‌ترین مقاومت‌های خودش را از دست داد و وارد کانال ۳۰ هزارتایی شد؛ کانالی که مدت‌ها بود از آن عبور کرده بود. اما چرا بیت‌کوین و دیگر رمزارزهای برتر بازار در چنین مسیری قرار گرفتند و ادامه این حرکت را چطور می‌توان پیش‌بینی یا حداقل تحلیل کرد.

هیت‌مپ بازار رمزارزها در 24 ساعت قبل از تنظیم گزارش

در این مطلب که تحلیلی است از مجله معتبر بارونز به این سؤالات پاسخ خواهیم داد، با تکرار این جمله هشداردهنده که «این بازار یک بازار به‌شدت پرریسک است و ریزش‌هایی از این دست همیشه در کمین آن است. شما به‌عنوان مخاطب این مطلب و دیگر مطالب ضمیمه رمزارز باید مراقب دارایی‌های خود باشید و بدون داشتن سواد و دانش کافی به هیچ‌وجه وارد آن نشوید.»

روسیه، آمریکا و دیگر رگولاتورها
یکی از مهم‌ترین دلایل ریزش بیت‌کوین و بازار رمزارزها در دو روز گذشته را می‌توان خبری دانست که از سوی بانک مرکزی روسیه اعلام شد؛ بخشنامه‌ای که تأکید دارد روسیه به‌دنبال ممنوع‌کردن بیت‌کوین است. البته تحولات بازار سهام در ایالات متحده آمریکا هم کماکان در حال تأثیرگذاری و متزلزل‌کردن بازار و فضای کریپتو است.

بیت‌کوین در چند روز گذشته و تا لحظه تنظیم این خبر، ریزش بیش از ۱۵درصدی داشته و به ۳۵۸۰۰ دلار هم رسیده است. پایین‌ترین قیمت این رمزارز پیشتاز بازار در شش‌ماهه گذشته! موضوعی است که باعث شده شوک روانی بزرگی به بازار وارد شود و تحلیل‌های مختلفی درباره آینده مارکت ارائه شود. تا همین جا کل این مارکت حدود ۳۰۰ میلیارد دلار ریزش داشته است.

اتر، دومین ارز دیجیتال بزرگ هم با سقوط 13درصدی تا ۲۴۰۰ دلار هم پایین آمد و بعد از مدت‌ها حمایت سه هزار دلاری‌اش را از دست داد. همین حرکت شدید نزولی در ارزهای دیگر بالای جدول از جمله سولانا، کاردانو، پولکادات و ترا و آوالانژ هم رخ داده است. البته کوین‌هایی چون شیبااینو و دوج‌کوین نیز که همیشه فارغ از مسیر منطقی بازار حرکت می‌کردند، در این ریزش شدید کاهش‌های قبال ملاحظه‌ای را تجربه کردند.

به‌طور کلی، ارزش بازار کریپتو در 24 ساعت گذشته ۳۰۰ میلیارد دلار کاهش یافته که با ۱۲ درصد کاهش به 1.۷ تریلیون دلار رسیده است.

چرا روسیه ترسیده است؟
نمی‌توان همه کاسه‌کوزه‌های این ریزش‌ها را بر سر روس‌ها شکست. شاید بتوان گفت روسیه صرفاً ممکن است به ترسی که به نظر می‌رسد مدت‌هاست بازار ارزهای دیجیتال را فرا گرفته، دامن زده باشد. بانک مرکزی این کشور گزارشی سخت‌گیرانه در مورد ارزهای دیجیتال از جمله ممنوعیت احتمالی استخراج و تبادل آنها منتشر کرده که فعالان این کشور در این بازار را حسابی ترسانده است.

روسیه حدود 10 درصد از ظرفیت جهانی استخراج بیت‌کوین را به خود اختصاص داده است. به عبارتی با این آمار می‌توان گفت روسیه مرکز اصلی پردازش تراکنش‌ها در شبکه بیت‌کوین است و هر تحول و سیاست‌گذاری جدیدی از سوی دولت آن می‌تواند کل بازار را تحت‌الشعاع قرار دهد.

بانک مرکزی روسیه در توضیح دلایل خود برای بخشنامه سخت‌گیرانه‌اش هم گفته رمزارزها برای فعالیت‌های غیرقانونی استفاده می‌شوند و برای ثبات مالی و سیاست‌های پولی این کشور خطراتی ایجاد کرده‌اند.

بیت‌کوین و سایر دارایی‌های دیجیتال در روسیه به‌شدت محبوب هستند. بانک مرکزی این کشور در گزارشی گفته ارزش تراکنش‌های ارزهای دیجیتال توسط شهروندان روس سالانه پنج میلیارد دلار برآورد می‌شود. البته کارشناسان می‌گویند با وجود این بخشنامه احتمالاً مالکیت یا نگهداری بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال توسط شهروندان روسیه همچنان مجاز باشد.

روسیه ممکن است مسیر چین در سرکوب بیت‌کوین را دنبال کند. پکن سال گذشته استخراج بیت‌کوین را ممنوع و تجارت توسط شهروندان خود را تا حد زیادی غیرقانونی اعلام کرد. هر دو کشور همچنین با کمبود انرژی و افزایش قیمت برق دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و بانک مرکزی روسیه گفت استخراج بیت‌کوین «مصرف غیرمولد برق» را ایجاد می‌کند.

بازارهای کریپتو در ابتدا با توجه به اخبار روسیه دچار افت نشدند؛ در نتیجه این ریزش ممکن است ناشی از عوامل دیگری از جمله سقوط دیرهنگام سهام در بازارهای مالی ایالات متحده در روز پنجشنبه باشد.

در حالی که بیت‌کوین و سایر دارایی‌های دیجیتال، در تئوری، باید مستقل از بازارهای مالی بورس معامله شوند، اما در عمل در سال‌های اخیر ثابت شده که این بازار هم با سایر سرمایه‌گذاری‌های حساس به ریسک، مانند خریدوفروش سهام شرکت‌های فناوری، به‌شدت مرتبط هستند. بورس نزدک کامپوزیت که سهام شرکت‌های فناوری بزرگ در آن معامله می‌شود، در این هفته به‌شدت سقوط کرد و بیش از 10 درصد نسبت به بالاترین رکود خود در اواسط نوامبر گذشته، کاهش یافت.

از سوی دیگر سرریز بازار سهام آمریکا در نتیجه سیاست‌های پولی سخت‌تر فدرال‌رزرو در ماه‌های اخیر کمتر به سمت بازار کریپتو آمده است.

روند ارزش بازار آلت‌کوین‌ها در هفته گذشته
روند ارزش بازار رمزارزها در هفته گذشته

بیت‌کوین به کدام سمت خواهد رفت؟
بازارهای فیوچرز یا همان آتی نشان می‌دهند که سرمایه‌گذاران بیشتری روی سقوط بیت‌کوین شرط‌بندی کرده‌اند و احتمالاً روند نزولی بازار ادامه‌دار خواهد بود. گزارش‌های مؤسسات مالی معتبر دنیا نشان می‌دهد قراردادهای آتی دائمی بیت‌کوین به موقعیت‌های فروش بیشتری نسبت به معاملات آتی روی افزایش قیمت تغییر کرده‌اند. یعنی آنها که روی ریزش بیت‌کوین معاملات فیوچرز بسته‌اند، خیلی بیشتر از کسانی هستند که به صعود بازار امید دارند.

به گفته مؤسسه فانداستارت، ریزش بیت‌کوین به زیر سطوح 39500 دلار نشانه ادامه‌دار بودن روند نزولی است و الگوی نزولی دوماهه آن را گسترش می‌دهد که می‌تواند بیت‌کوین را به پایین‌ترین سطح تابستان گذشته یعنی در محدوده 29000 دلار برساند. این مؤسسه پیش‌بینی کرده که تحولات و خبرهای منفی هفته گذشته قبل از اینکه تثبیت شود، به کاهش بیشتری نیاز دارد تا مجدداً بازار بتواند خود را احیا کند.

سایر تحلیلگران فنی نیز پیش‌بینی کرده‌اند که بازار احتمالاً شاهد کاهش بیشتر در آینده نزدیک خواهد بود. تحلیل‌ها می‌گویند خرس‌ها در برابر معامله‌گران حاشیه‌ای که تقریباً همگی قدرت چندانی ندارند، پیروز می‌شوند.

این تحلیل می‌گوید اگر بیت‌کوین به‌طور گسترده زیر ۳۸ هزار دلار معامله شود، بازار ممکن است شاهد یک رویداد نزولی مشابه فروش شدید در 4 دسامبر سال گذشته باشد که این امر این بار می‌تواند قیمت بیت‌کوین را تا ۳۳ هزار دلار کاهش دهد.

روند شاخص ترس و طمع در سه ماه گذشته

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/0d8m
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.