کاسبان دنیای دربسته متاورس در ایران

کارمزد دو هزار دلاری برای حق مشاوره خرید زمین در متاورس

زمان مطالعه: 3 دقیقه

این روزها واژه «متاورس» زیاد به چشم می‌خورد؛ لابه‌لای اخبار روز از این پدیده می‌شنویم، در شبکه‌های اجتماعی صفحاتی در حال تبلیغ آن هستند و آگهی‌های فروش زمین در متاورس منتشر می‌کنند. در این میان و نگاه بهت‌زده افکار عمومی نسبت به این دنیای ناشناخته، برخی هم پول می‌گیرند و ادعا می‌کنند فقط آنها هستند که متخصص این دنیای جدید هستند و برای فهم متاورس باید به سراغ آنها رفت.

برخی هم حق مشاوره می‌گیرند تا در متاورس برای شما خریدوفروش کنند؛ اما واقعیت متاورس چیست و حالا که به ایران رسیده، چه مسیری را طی می‌کند و چه کسانی از ناشناخته‌بودن متاورس در ایران کاسبی می‌کنند؟

همین چند وقت پیش بود که انتشار آگهی‌های فروش زمین در متاورس در برخی سایت‌های درج آگهی، نگاه همه را به سوی این پدیده کشاند و تعداد بیشتری نسبت به این دنیا کنجکاو شدند. اکنون سعید سیاه‌پوش، کارشناس حوزه فناوری از قیمت این حق مشاوره‌ها خبر داده که نشان‌دهنده قیمت‌های نجومی است.

به گفته سیاه‌پوش بازار سوداگری ایرانی در متاورس داغ است و از حق مشاوره‌های دو هزار دلاری خبر می‌دهد. در واقع افرادی که آگهی‌های فروش زمین در متاورس را ثبت می‌کنند، عمدتاً نه فروشنده مستقیم، بلکه واسطه و در بهترین حالت مشاور خرید این املاک هستند و کارمزدهای نجومی دریافت می‌کنند.


متاورس پدیده جدیدی نیست و عمر ۳۰ساله دارد


این کارشناس حوزه فناوری دلیل عمده ظهور سوداگری در متاورس را عدم اطلاع کافی نسبت به این دنیا و در مقابل ترویج باورهای غلط توسط همین سوداگران می‌داند و توضیح می‌دهد: «یک باور رایج که می‌تواند درست هم نباشد، توسط افرادی رواج پیدا می‌کند که اطلاعات چندانی ندارند. سه کلمه متاورس، مارک زاکربرگ و زمین مجازی با هم در ذهن افراد نشسته است.

اگر به فردی بگویید با این کلمات جمله بسازد، احتمالاً می‌گوید، مارک زاکربرگ، خالق فیس‌بوک زمین مجازی را در متاورس خلق کرده که قیمت آن هزار دلار بوده و حالا به 10 هزار دلار رسیده است. این ذهنیت توسط کسانی به افراد القا می‌شود که سود آنها در ترویج باورهای ساده‌لوحانه و سطحی است؛ اما بسیاری از همین سناریو ساده‌لوحانه فریب خوردند و وارد این حوزه شدند.

واقعیت ماجرا نشان می‌دهد، اگر در اینترنت جست‌وجو کنید، می‌بینید این کلمه «متاورس» یک عمر 30‌ساله دارد. واژه متاورس اولین‌بار در سال ۱۹۹۲ در رمان snow crash نوشته «نل اسیفنسن» مطرح شد. اتفاقاً نسخه‌هایی از ترجمه فارسی آن ‌هم در اینترنت موجود است. این رمان حاوی یک فضای تخیلی است که مارک زاکربرگ هم به‌نوعی، تصویر معروف شمشیربازی آن را جلوی چشم ما گذاشت.»


قلاب‌ سوداگران ایرانی برای متاورس


به گفته سیاه‌پوش این ایده‌ای است که در دنیا شکل گرفته و ناگهان به یک روند جهانی تبدیل شده؛ اما مسئله اینجاست که همیشه عده‌ای به‌دنبال گرفتن ماهی از آب گل‌آلود هستند.

او با مثال‌آوردن از وضعیت متاورس در ایران توضیح می‌دهد: «از آنجا که کلمه متاورس مدت زیادی نیست در فضای فارسی‌زبان مطرح شده و برای خیلی‌ها ناشناخته است، عده‌ای به‌عنوان متخصص خود را معرفی کرده و به‌راحتی از کنجکاوی و میل به کسب درآمد افراد سوءاستفاده می‌کنند.

در صورتی که واقعیت این است که اساساً متاورس و زیستن در این دنیا به تخصص عجیب‌وغریبی نیاز ندارد که بخواهیم بابت آن پول پرداخت کنیم. خرید زمین و آیتم‌های بازی در پلتفرم‌هایی نظیر دسنترالند و… به همان سادگی خرید آیتم‌های بازی در گیم‌ها و بازی‌هایی نظیر ماین‌کرفت، کرش و فورت‌نایت است که از سال‌ها پیش کاربران این بازی‌ها به‌راحتی از آن استفاده می‌کردند؛ کاری که فرزند هفت‌ساله من هرروزه توسط کنسول بازی خود انجام می‌دهد.

تنها مبحث جدیدی که افراد باید فرابگیرند، ترکیب این ایده با مفاهیمی مانند توکن‌های ان‌اف‌تی و نحوه خرید این توانایی و اتصال کیف پول خود به پلتفرم‌های بازی است که برای آموزش آن منابع متعددی در اینترنت موجود است.»

او با اشاره به خریدوفروش زمین در متاورس می‌گوید: «زمین در متاورس در ایران، با اخباری مربوط به سودهای بالای این زمین‌ها در جهان مطرح شد، اینکه یک زمین 10 هزار دلاری به صد هزار دلار رسیده است. بعد عده‌ای پیدا شدند که ادعا می‌کنند با مشاوره‌دادن صحیح می‌توانند خرید امن‌تر و پرسود‌تری را تضمین کنند.

بنده هیچ توصیه‌ای برای خرید یا عدم خرید زمین مجازی ندارم، ولی توصیه می‌کنم برای انجام فرایند خرید زمین مجازی در دام افراد سودجو و پرداخت دستمزد بالا برای این کار نیفتید. متأسفانه شخصاً شاهد پرداخت ارقامی تا ۲۰۰۰ دلار نیز به‌عنوان حق مشاور برای خرید زمین در متاورس بوده‌ام.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ohfd
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.