رسانه اقتصاد نوآوری ایران

آیا ریزش قیمت رمزارزها می‌تواند رکودی مشابه سال 2008 رقم بزند؟

چرا خیلی‌ها نگران یک فروپاشی مالی بزرگ‌تر هستند

زمان مطالعه: 3 دقیقه

با توجه به سقوط اخیر بازار رمزارزها و از دست رفتن نزدیک به دو تریلیون دلار در این بازار، یک سؤال مهم به وجود آمده که آیا رمزارزها می‌توانند سبب کاهش رشد اقتصادی گسترده‌تری شوند؟ شاید فکر کنید که این نگرانی‌ها برای یک بازار نسبتاً نوپا، زیاده‌روی است، اما همین بازار در حال حاضر در میان عموم مردم و همچنین تبلیغات کمپانی‌های بزرگ نقش مهمی ایفا می‌کند و این موضوع چندان دور از ذهن نیست.

ماه گذشته، کمپانی سرمایه‌گذاری فیدلیتی که بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده خدمات بازنشستگی ایالات متحده است، اعلام کرد که از امسال مردم می‌توانند در حساب‌های مربوط به پس‌انداز دوران بازنشستگی خود، بیت‌کوین نگهداری کنند. سؤال ابتدای متن همچنین به بحران مالی سال ۲۰۰۸ اشاره دارد.

در آن زمان افت ارزش در بازار مسکن، ایالات متحده را وارد رکود عمیقی کرد و برای مدت کوتاهی سیستم مالی جهانی را تهدید کرد. با همه این اتفاقات، همچنان سرایت افت ارزش رمزارزها به سایر جنبه‌های اقتصادی دور از ذهن است.


آخرین وضعیت بازار


«جاشوا گانز»، اقتصاددان دانشگاه تورنتو اعلام کرده که بیشتر بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی به شکل محدودی در معرض نوسانات رمزارزها قرار دارند؛ چراکه بسیاری از آنها به‌تازگی کار روی این حوزه و پذیرش آن را آغاز کرده‌اند. به گفته او، بسیاری از بانک‌ها دارای بخش رمزارزی نیز هستند، اما هیچ بانک یا مؤسسه‌ای ریسک شرط‌بندی روی آنها را قبول نمی‌کند.

بر اساس داده‌های CoinGecko که یک شرکت جمع‌آوری داده‌های رمزارزی است، ارزش کل بازار رمزارزها در ماه نوامبر ۲۰۲۱، بالغ بر 3.1 تریلیون دلار بود و این رقم در روز ۱۶ می به 1.3 تریلیون دلار کاهش یافت. قیمت بیت‌کوین بیش از نیمی از بالاترین قیمت خود کاهش یافته است.

لونا تقریباً بی‌ارزش است و TerraUSD، در وضعیت متزلزلی قرار دارد. تتر، توکنی که به‌دلیل ثبات قیمتش اهمیت زیادی دارد، هفته گذشته به نجات فوری نیاز داشت.


بازار هنوز کوچک است اما…


در نظر داشته باشید که بازار رمزارزها هنوز در مقابل بازارهایی چون املاک و مستغلات و طلا بسیار ضعیف و کوچک است. ارزش بازار املاک ایالات متحده در سال گذشته حدود 43.4 تریلیون دلار و ارزش کل بازار طلا حدود ۱۰ تریلیون دلار تخمین زده می‌شود، اما رمزارزها در مقایسه با سایر دارایی‌ها می‌توانند یک اثر روانی قابل توجه ایجاد کنند.

این اثر زمانی تشدید می‌شود که به‌عنوان مثال قیمت سایر دارایی‌ها مثل سهام کاهش یابد و افزایش نرخ بهره ایالات متحده، اقتصاد را کمی دچار مشکل کند.

به گفته «الی نوام»، اقتصاددان مدرسه بازرگانی کلمبیا، هم‌آیندی این اتفاقات بر احساس بدبینی می‌افزاید؛ بنابراین مردم در تصمیمات اقتصادی و تجاری دیگر خود، این اتفاقات را در نظر می‌گیرند. او در ادامه افزود: «بسیاری از این افت قیمت‌ها در واقع بازگشت به قیمت واقعی، به‌دلیل ارزش‌گذاری غیرواقعی هستند، اما با این وجود تأثیر آنها غیر قابل انکار است.»


چرا این ریزش اهمیت دارد


نوسانات قیمت رمزارزها پدیده جدیدی نیست، اما تفاوتی که این بار حائز اهمیت است، ظهور انواع جدیدی از دارایی‌ها هستند که حتی با بیت‌کوین و اتریوم تفاوت دارند. ان‌اف‌تی‌ها سال گذشته به‌عنوان راهی برای سرمایه‌گذاری در هنرهای دیجیتال و کلکسیون‌ها شروع به کار کردند، اما در یک تغییر شدید، امسال بیش از نیمی از تعداد حساب‌هایی که به‌طور فعال خریدوفروش ان‌اف‌تی‌ها را انجام می‌دهند، کاهش یافته است.

در اتفاقی دیگر استیبل‌کوین‌ها در سال گذشته با واکنش‌های مثبتی روبه‌رو شدند. استیبل‌کوین‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ارزش ثابتی مانند یک دلار داشته باشند تا معاملات را تسهیل کرده و به‌عنوان یک پناهگاه امن عمل کنند. هر استیبل‌کوین مانند لونا یا تتر دارای ارزش متفاوتی است.


هیجان‌ها فروکش کرده است


طبق اطلاعات لینکدین، آگهی‌های شغلی همراه با عبارت‌های رمزارز و بلاکچین به‌شدت در حال کاهش است. سهام صرافی رمزارز کوین‌بیس در حال سقوط است و این کمپانی به سپرده‌گذاران هشدار می‌دهد که در صورت اعلام ورشکستگی صرافی، دارایی‌های آنها محافظت نمی‌شود. گرینسپن در ادامه افزود: «با این وضعیت بسیاری از استارتاپ‌ها از بین می‌روند و در این میان نرخ شکست استارتاپ‌ها چیزی حدود ۹۵ درصد است.»

در مقابل تفاسیر و نظارت گرینسپن، گانز اعلام کرد که این حکایات از خسارت‌ها، او را غافلگیر نمی‌کند و او انتظار تلفات گسترده اقتصادی را ندارد. با همه اینها، گانز در ادامه افزود که سرایت سقوط رمزارزها زمانی محتمل است که افراد زیادی برای امور مربوط به رمزارزها، وام‌ گرفته باشند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/fpyh
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.