کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
به نظر میرسد مسئله طولانیمدت بین پلتفرمهای درج آگهی و رگولاتوری به راهحل نزدیک شده و رگولاتوری این حوزه راهحل خود را ارائه کرده است.
مدتهاست که پلتفرمهای درج آگهی در دو حوزه خودرو و املاک با تنظیمگر این حوزه در چالش هستند. چندی پیش بود که دو پلتفرم شیپور و دیوار متهم به ایجاد تورم در این دو حوزه شده بودند. حرف اصلی رگولاتور در این میان به پلتفرمها از این قرار است که پلتفرمهای درج آگهی نظارتی روی قیمت ملک و خودرو ندارند و این موضوع باعث افزایش قیمت در این حوزه خواهد شد.
مسئله اصلی در این میان عدم احراز هویت درجکنندگان آگهی در این پلتفرمها بود. این مسئله از جهت قیمتسازی و ایجاد تورم برای رگولاتور اهمیت خاصی داشت، اما از سویی پلتفرمها اذعان داشتند که در کار خودتنظیمگری و کنترل موارد درجشده تمام کوشش خود را میکنند.
این چالش بین رگولاتور و پلتفرمهای درج آگهی تا جایی پیش رفت که امکان تعلیق دو پلتفرم شیپور و دیوار مطرح شد؛ خبری که رسانههای بسیار به آن پراختند، اما در همان زمان نیز از سوی دو پلتفرم دیوار و شیپور اعلام شد که در این زمینه ابلاغیه رسمی دریافت نکردهاند.
البته در روزهای آتی پس از خبر امکان تعلیق دیوار و شیپور بار دیگر از سوی رضا باقری اصل، معاون وزیر ارتباطات اعلام شد که طبق مصوبه دولت و بخشنامه معاونت حقوقی، درخواست برخورد یا تعلیق سکوهای کشور توسط دستگاههای قوه مجریه باید به تصویب کمیتهای که در مصوبه آمده برسد که در این مورد چنین نشده و ضمناً مشکل تأیید مالکیت ملک را با همکاری وزارت راه، صمت و کارگروه تعاملپذیری حل خواهیم کرد.
گفتنی است که ایجاد چنین فضایی برای پلتفرمها و به صورت کلی اقتصاد دیجیتال کشور حس ناامنی ایجاد میکند و مسئله دیر یا زود باید از سمت رگولاتور یا پلتفرمها حل میشد.
حق درج آگهی با مالکان است
حالا وزیر راه و شهرسازی به مسئله ورود کرده و برای عبور از مشکل راهحلی ارائه داده است؛ راهحلی که البته از ابتدا پلتفرمها در مقابل آن مقاومت میکردند و دلیل خود را ریزش چشمگیر کاربران اعلام میکردند.
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی برای جلوگیری از قیمتسازی اعلام کرده از این پس تنها مالکانی که خود و ملکشان در سامانه املاک و اسکان احراز هویت شدهاند میتوانند در این پلتفرمها آگهی درج کنند و این اعلام به این معناست که دیگر بنگاهداران نمیتوانند به درج آگهی در پلتفرمها اقدام کنند و تنها صاحبین اصلی املاک توانایی درج آگهی را خواهند داشت.
خبرگزاری ایلنا در گفتوگو با مهرداد بذرپاش این موضوع را مطرح کرد که در صورت ایجاد چنین سامانهای احتمال انجام معاملات زیرزمینی افزایش پیدا خواهد کرد. بذرپاش نیز در پاسخ اعلام کرد: «این حرف درباره سکوهای مجازی حملونقل هم بیان میشد و میگفتند اگر آژانس نباشد چه میشود؟ اما امروز مشاهده میکنید سکوهای مجازی موضوع حملونقل را بسیار آرام، ایمن و باکیفیت مدیریت میکنند.»
او در ادامه گفتوگوی خود با ایلنا خاطرنشان کرد: «بخشی از سکوها هستند که انتشار آگهی میکردند که از آنها تشکر میکنم که اخیراً همکاری خوبی با وزارت راه و شهرسازی و وزارت صمت انجام دادند و قرار شد خود مالکانی که خانهها را عرضه میکنند، آنها را در این سامانه منتشر کنند.»
بذرپاش در ادامه با اشاره به آگهیهای جعلی درجشده در پلتفرمها گفت: «بعضاً خانههایی که انتشار آگهیشان صورت میگرفت، خانههای واقعی نبودند و این امر خود منجر به قیمتسازی کاذب میشد که این خانهها را یا املاک میگذاشتند یا هر شخصی که میتوانست این کار را انجام دهد.»
او در ادمه در خصوص احراز هویت تأکید و بیان کرد: «مقرر شد هویت مالکان از طریق اتصالشان به سامانه املاک و اسکان احراز شود و آنهایی که اتصالشان در سامانه املاک و اسکان صورت گرفت و هویت ملک و مالک تأیید شد، آن وقت بتوانند انتشار آگهی را انجام دهند. این کار هم به این دلیل است که بتوانیم مدیریت بهتری بر بازار داشته باشیم.»