کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

آینده صرافی‌های رمزارز چیست؟

با مشخص‌شدن حدود رگولاتوری رمزارزها و نظارت بیشتر بر پروژه‌های این بازار همه از خود درباره صرافی‌ها می‌پرسند

اکثر ارزهای دیجیتال اوراق بهادار هستند یا کالا؟ پاسخ به این سؤال چه تفاوتی در بسترهای نگهداری و معامله ارزهای دیجیتال ایجاد می‌کند؟ از طرف دیگر گفته می‌شود آن گروه از شرکت‌های رمزارزی که به‌صورت فعال با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا همکاری نکرده‌اند، ممکن است با چالش‌هایی مواجه شوند. این نگرانی‌ها در حالی‌ است که به گفته آی‌ان‌ایکس دیجیتال (INX)، همه انواع اوراق بهادار در سال‌های آتی به بلاکچین کوچ خواهند کرد.


آیا واقعاً رگولاتوری رمزارزها قانونمند شده است؟


طی چند سال اخیر، مقررات مربوط به اوراق بهادار رمزارز بحثی داغ بوده است. اما کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا این بحث را تمام‌شده تلقی می‌کند. «گری گنسلر»، رئیس این کمیسیون گفته که بر اساس دستورالعمل‌های فعلی، اکثر ارزهای دیجیتال واجد شرایطی هستند که به‌عنوان اوراق بهادار در نظر گرفته شوند. اما نظر گنسلر با نظر بسیاری از قانون‌گذاران مانند «سینتیا لومیس» در تضاد است. در هر صورت کمیسیون منتظر شفاف‌سازی بیشتر نیست و معتقد است قوانین موجود درباره اوراق بهادار با بازار ارز دیجیتال متناسب است.

اما آیا استدلال گنسلر درباره طبقه‌بندی ارزهای دیجیتال به‌عنوان اوراق بهادار به اندازه کافی نیرومند است؟ او در گذشته گفته که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا می‌تواند از ابزارهایی مانند تست هاوی (Howey Test) استفاده کند تا وضعیت یک ارز دیجیتال در جایگاه اوراق بهادار را ارزیابی کند.

بنابراین اگر کمیسیون معتقد باشد که سرمایه‌گذاران در پلتفرم‌های دارایی‌های دیجیتال، قانون اوراق بهادار را نقض کرده‌اند، با آنها مطابق با قانون رفتار خواهد شد. در نتیجه پلتفرم‌های رمزارزی مانند صرافی کوین‌بیس باید به اقدامات اجرایی بیشتری، برای فهرست‌بندی و معاملات اوراق بهاداری که ثبت نشده‌اند، بیندیشند.

البته این کار برای صرافی‌ها هراس‌آور است. اما در بعضی از آنها، به‌ویژه INX ONE، تطبیق با قوانین از پیش انجام شده است. آنها در اوایل کار خود این اقدامات را پیش‌بینی کرده بودند و ارتباط نزدیک خود با کمیسیون بورس و اوراق بهادار را حفظ کردند تا از آن راهنمایی بگیرند. این صرافی‌ها معتقدند که وضوح در نظارت نشانه بلوغ سالم ارزهای دیجیتال، صرافی‌ها و تریدرها خواهد بود.


بینش تخصصی درباره تغییرات آینده


پلتفرم INX ONE، اولین پلتفرم جهان است که کاملاً ذیل مقررات قرار دارد؛ این پلتفرم سرمایه‌گذاری و تجارت در توکن‌های اوراق بهادار (Security Tokens)، ارزهای دیجیتال و خدمات افزایش سرمایه را در خود ادغام کرده است. علاوه بر آن، این پلتفرم با شرکت‌هایی مثل بارکلیز، جی‌پی‌ مورگان چیس و مورگان استنلی در زمینه مبادلات خارجی و نرخ بهره کار می‌کند.

«داگلاس بورثویک»، مدیر ارشد بازرگانی این پلتفرم درباره تغییراتی که در افق این پلتفرم است، می‌گوید: «دیدگاه ما همیشه این بوده که همواره با قانون‌گذاران سروکار داریم. این رویکرد فعال در صنعت رمزارز منحصربه‌فرد است؛ زیرا بسیاری از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند که منتظر باشند و مشاهده کنند.

INX معتقد است که در سال‌های آینده، همه انواع اوراق بهادار به بلاکچین خواهند آمد. طبیعی است که شرکت‌ها برای افزایش سرمایه به این فضا بیایند

درباره مقررات مالی، ما به شیوه فیس‌بوک عمل نمی‌کنیم که ابتدا آنها را بشکنیم و سپس رفع‌ورجوعش کنیم؛ بلکه به نظر ما باید به این مقررات احترام گذاشت. اگر یک مرجع نظارتی تصمیم بگیرد دست به اجرای قانون اوراق بهادار بزند، شرکت‌هایی که به این روش کار نکرده‌اند، با مجموعه‌ای از چالش‌ها مواجه می‌شوند.»

این نوع آینده‌نگری جالب توجه است؛ وقتی از داگلاس پرسیده می‌شود که چگونه این مسائل را پیش‌بینی کرده‌اند، تأکید می‌کند که این شرکت به‌سادگی از اطلاعیه‌های کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا نشانه‌های روشنی را دریافت کرده بود که وضعیت بازار رمزارز در حال دشوار شدن است.

این نشانه‌ها همچنین درباره توکن‌های اوراق بهادار و شرکت‌هایی که در بلاکچین سرمایه‌گذاری می‌کنند، وجود دارد. این پلتفرم فرایند صدور توکن را کارآمد کرده؛ زیرا همه چیزهای مورد نیاز برای صدور یک توکن اوراق بهادار دیجیتالی با هدف افزایش سرمایه را فراهم می‌کند.


تأثیر مقررات‌گذاری بر فرایند جذب سرمایه


با رونق پروژه‌های ICO یا عرضه اولیه سکه، شرکت‌ها کارآمد بودن افزایش سرمایه در زنجیره را کشف کردند، اما ممکن است آنها این کار را بر اساس سازگاری با مقررات انجام نداده باشند.

اما به نظر شرکت INX، روشن‌شدن ابعاد نظارتی در آینده پیامدهای مثبتی برای ارزهای دیجیتال دارد. داگلاس در این‌باره معتقد است که این شفافیت نظارتی تأثیر بسیار مثبتی دارد. مقررات یک کارکرد مشخص دارد و آن تاباندن نور به این صنعت است. شاید طبق این مقررات مشخص شود که 10 درصد از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بازیگر بد هستند، اما این روند موجب می‌شود که بازیگران نهادی واقعی مشخص شوند.

INX همچنین معتقد است که در سال‌های آینده، همه انواع اوراق بهادار به بلاکچین خواهند آمد. طبیعی است که شرکت‌ها برای افزایش سرمایه به این فضا بیایند. به گفته داگلاس اگر شما به‌دنبال افزایش سرمایه هستید، شاید بهتر باشد که این کار را مستقیماً روی بلاکچین انجام دهید، زیرا به هر ترتیب در چند سال آینده به این فضا منتقل خواهید شد.
بعضی از بزرگ‌ترین بانک‌ها مانند جی‌پی مورگان چیس، سیتی‌گروپ و کردیت سوئیس، سرمایه‌گذاری در بلاکچین را از همان ابتدا آغاز کردند. آنها این کار را راهی برای ساده‌کردن کسب‌وکار خود و انجام کارهای بیشتر با هزینه کمتر می‌دانستند. امروز که روشی مناسب برای استفاده از فناوری جهت افزایش سرمایه وجود دارد، لازم است که این کار به‌صورت گسترده‌تری از سوی نهادها انجام شود.

داگلاس انگیزه شرکت‌ها را به‌صورت خلاصه بدین شکل بیان می‌کند: «استفاده از بلاکچین و افزایش سرمایه در بلاکچین بسیار هیجان‌انگیز است، زیرا می‌توان سرمایه خود را مستقیماً از مردم سراسر جهان جمع‌آوری کرد و آن را افزایش داد. شرکت INX در سرتاسر سال به‌صورت شبانه‌روزی در دسترس است و شما را به افرادی متصل می‌کند که به چشم‌انداز شما، وعده‌هایتان و شرکت شما باور دارند و می‌توانند با شما مستقیماً رابطه داشته باشند.»

او همچنین درباره این موضوع صحبت می‌کند که چگونه می‌توان از توکن‌های اوراق بهادار برای فروش سهام یک سازمان استفاده کرد. به اعتقاد او این یک راه انقلابی برای سرمایه‌گذاران است تا در سود سازمان‌ها شریک شوند و همچنین راهی انقلابی برای کسب‌وکارهاست تا سرمایه خود را افزایش دهند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/v5e1
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.