کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

ابتکار سازمان سنجش برای جلوگیری از تقلب / اینترنت کل کشور را قطع می‌‌کنیم + به‌روزرسانی

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش از تصمیم به قطع سراسری اینترنت در روز برگزاری مرحله اول کنکور در 29 و 30 دی‌ماه خبر داد. این اولین بار است که سازمان سنجش درخواست قطع اینترنت به‌صورت سراسری را مطرح می‌کند؛ چراکه زمان برگزاری کنکور 1401 در تابستان به درخواست سازمان سنجش، در روز‌های برگزاری آزمون سراسری، اینترنت اپراتور‌های تلفن همراه در مناطقی که حوزه‌های امتحانی در آن قرار داشت قطع شد.

حسن مروتی، معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش، امروز (14 دی) در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت که تصمیم دارند اینترنت این‌بار برای برگزاری مرحله اول کنکور سراسری به‌صورت سراسری قطع شود.

او در این مورد توضیح داد: «سال گذشته درخواست کردیم اینترنت به‌صورت سراسری قطع شود، اما به دلیل مشکلاتی که قطع اینترنت به همراه داشت، این اتفاق نیفتاد و اینترنت به صورت نقطه‌به‌نقطه در محل برگزاری آزمون قطع شد که این کار هم برای جلوگیری از ارتباط با اینترنت مؤثر نبود.»

مروتی ادامه داد: «درست است که سال گذشته اینترنت در برخی مناطق به‌صورت نقطه‌به‌نقطه قطع شد، اما برخی توانسته بودند از آنتن‌های دیگر کمک بگیرند. اینها بحث‌های فنی است، وقتی آنتنی در یک منطقه قطع شود، در همان منطقه می‌توانند از آنتن دیگری که کمی دورتر است استفاده کنند.»

او در مقابل ابراز تعجب مجری که یعنی قرار است اینترنت این‌بار برای کنکور به‌صورت سراسری قطع شود، گفت: «ما قصد داریم در زمان امتحان ان‌شالله اینترنت در کل کشور قطع شود!»

مروتی در پاسخ به این سؤال که این کار به نظر منطقی نمی‌رسد، اعلام کرد که این اتفاق با توجه به اینکه سرنوشت بسیاری از شرکت‌کنندگان در این آزمون رقم می‌خورد، می‌ارزد.

هم‌زمان با برگزاری کنکور سراسری در تابستان 1401، اینترنت اپراتور‌های تلفن همراه در مناطق برگزاری کنکور نیز با قطعی همراه بود. روابط عمومی همراه اول آن زمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام به درخواست سازمان سنجش صورت گرفته است.

قطع اینترنت با هدف دسترسی نداشتن شرکت‌کنندگان کنکور به منابع درسی و همچنین جلوگیری از سرقت سؤالات کنکور صورت گرفت.

کنکور سال 1400 محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم هم اختلال و قطع «عمدی» در اینترنت را در روز‌های برگزاری آزمون سراسری تأیید کرده بود.

او در آن زمان اعلام کرده بود هدف از این اقدام، «برگزاری كنكور سراسری و جلوگیری از لورفتن سؤالات امتحانی و تقلب بوده است.» البته همان زمان جهرمی ابراز‌ امیدواری کرده بود برای سال آینده از دستگاه‌های مسدود‌كننده امواج استفاده شود، اما این مسئله امسال نیز به قوت خود باقی بود و ساکنان و کسبه‌ای که در مناطق برگزاری آزمون سراسری قرار داشتند، قطعی اینترنت را در روز‌های برگزاری آزمون سراسری تجربه کردند.

حالا کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتقاد از عملکرد سازمان سنجش به اقدام جدید این سازمان برای قطع سراسری اینترنت در زمان برگزاری کنکور، واکنش نشان داده و با اعتراض به این تصمیم اعلام کرده‌اند که بعد از گذشت سه ماه از شروع محدودیت‌های اینترنت، حالا سازمان سنجش هم به جمع تصمیم‌گیران قطع اینترنت پیوسته است.

در پیگیری «کارنگ» از وزارت ارتباطات، این وزارتخانه تا لحظه انتشار این خبر، واکنشی به این اظهارات معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش نشان نداده است.


به‌روزرسانی


عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه امروز (14 دی) هیئت دولت، درباره خبر قطع اینترنت در روز کنکور، اعلام کرد که سازمان سنجش در این زمینه درخواست داده و این درخواست در حال بررسی است.

به گزارش «تسنیم»، زارع‌پور تأکید کرده که هنوز چیزی مصوب نشده و در این زمینه گفته است: «من تصمیم‌گیر نیستم و شورای امنیت کشور باید تصمیم بگیرد.»

او توضیح داده است: «از آنجا که ابزار و ادواتی پیدا شده که با اتصال به اینترنت می‌توان از آنها در جلسات کنکور استفاده و تقلب کرد، درخواست شده برای حفظ حقوق شرکت‌کنندگان در کنکور، اینترنت در زمان برگزاری کنکور قطع شود.»

وزیر علوم هم اعلام کرده که اینترنت فقط در حوزه‌ها و مناطق برگزاری کنکور قطع خواهد شد. وزیر علوم در حاشیه جلسه هیئت دولت گفته است اینترنت قرار است در حوزه‌هایی که کنکور برگزار می‌شود و در شهرستان و محوطه محل برگزاری قطع شود. البته محمدعلی زلفی‌گل تأکید کرده که این تصمیم نیاز به مصوبه شورای امنیت کشور دارد.

در ادامه این اظهارنظرها هم روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با صدور اطلاعیه‌ای درباره ادعای قطع اینترنت در روز برگزاری کنکور تأکید کرد: «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از اساس موضوع نشر خبر قطع اینترنت را به دلایلی چون برگزاری کنکور سراسری تکذیب می‌کند و تاکنون دراین‌ارتباط نه چیزی تصویب و نه ابلاغ شده است.»

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات، پیرو موضوع مطرح شده از سوی یکی از مسئولان در ارتباط با قطع اینترنت در روز برگزاری کنکور به استحضار می‌رساند: «پر واضح است که سرویس اینترنت از ضروریات زندگی روزمره مردم است و وزارت ارتباطات مأموریت برقراری ارتباط پایدار و باکیفیت را برعهده دارد و همواره می‌کوشد که از حقوق مردم در دسترسی به ارتباطات سریع، امن و ارزان حمایت و حفاظت کند؛ بنابراین جز در موارد خاصی که آن‌هم توسط مراجع قانونی، تصمیم‌گیری می‌شود، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌هیچ‌عنوان حفظ پایداری و کیفیت ارتباط مردم را قربانی خواسته‌های غیرمنطقی نمی‌کند.»

در این اطلاعیه با ابزار تاسف از چنین اظهاراتی آمده است: «متأسفانه هر از چند گاهی برخی از مقامات غیرمسئول اظهاراتی را مطرح می‌کنند که خارج از چارچوب وظایف و اختیارات آن‌هاست. پیش‌تر نیز چنین شایعاتی مبنی بر قطع اینترنت در روز سوم دی مطرح شده بود که اکنون بی‌پایه و بی‌اساس بودن آن بر همگان مشخص‌شده است. ضمن اینکه نشر چنین اظهارات غیرمسئولانه و خارج از چارچوب اختیارات و مأموریت‌های سازمان‌های مختلف باعث ضربه به امنیت روحی و روانی مردم و کاربران محسوب می‌شود.»

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از اساس موضوع نشر خبر قطع اینترنت را به دلایلی چون برگزاری کنکور سراسری تکذیب کرده و گفته تاکنون دراین‌ارتباط نه چیزی تصویب و نه ابلاغ شده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/um97
1 نظر
  1. امیر می گوید

    بهترین کار اونم برای رشته تجربی و تضییع نشدن حق و حقوق بچه های درس خوان
    *قطع کردن اینترنت* هست
    واقعا توی تایم تجربی خدا وکیلی قطع کنید
    فقط 3 ساعت

نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.